عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران در گفت‌و‌گو با پانا بررسی کرد

راهکار پیشگیری از قاچاق لوازم‌یدکی وارداتی

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران معتقد است برای جلوگیری از قاچاق لوازم‌یدکی خودرو باید روی صدور فاکتور رسمی برای تمامی قطعات پافشاری شود و مالیات بر ارزش‌افزوده درباره آنها جدی گرفته شود.

کد مطلب: ۱۲۶۹۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
راهکار پیشگیری از قاچاق لوازم‌یدکی وارداتی

این روزها وزارت صمت بنا به تأکید مقام رهبری برای مبارزه با قاچاق کالا، اهتمام جدی دارد تا لوازم‌یدکی تقلبی را از بازار جمع کند و برای این مهم در اولین گام به سراغ کمک‌فنر و باتری تقلبی رفته است و چندین طرح و برنامه در دست اقدام دارد. یکی از این راهکارها کنترل از طریق سیستم توزیع است.

محمود نجفی‌سهی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران در گفت‌وگو با پانا درباره موضوع پیگیری لوازم‌یدکی تقلبی از سوی وزارت صمت گفت: «این پیگیری کار راحتی نیست چون همه‌چیز کپی شده است. حتی هولوگرام هم کپی شده و تشخیص این موضوع کار آسانی نیست. »

درباره مبارزه با قاچاق زیاد هزینه کرده‌ایم و نتیجه نگرفته‌ایم

نجفی‌سهی درباره راهکار پیشنهادی‌اش برای مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی گفت: «ما برای مبارزه با قاچاق چندین سال است که فعالیت می‌کنیم و هزینه زیادی داده‌ایم ولی همچنان قاچاق افزایش داشته که کاهش نداشته است. بهترین راه این است که مالیات بر ارزش‌افزوده را کامل در مملکت اجرا کنیم و تمام فعالیت‌های اقتصادی ملزم به صدور فاکتور شوند ولو کسانی که معاف از مالیات هستند و حتی افرادی که اطلاعات‌شان محرمانه است هم فاکتور رسمی برای کالایشان صادر کنند. البته در همان سیستم محرمانه باشند و اطلاعات‌شان به‌راحتی در اختیار نباشد. صدور فاکتور رسمی تنها راه مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی خودرو است.»

جلوی قاچاق رسمی را هم مانند قاچاق غیررسمی بگیریم

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران با اشاره به اینکه قاچاق را به دو صورت تعریف می‌کند، اظهار کرد: «قاچاق رسمی و غیررسمی داریم. قاچاق رسمی شامل واردات همراه مسافر یا خدمه هواپیما و غیره است و مشخص نیست چه کسی کالا را می‌آورد یا می‌برد. اگر کالا به هر طریقی به مملکت بیاید و قرار باشد به دست مصرف‌کننده برسد باید فاکتور رسمی برایش صادر شود چون این فاکتور است که در سیستم ثبت می‌شود. اگر ورود این کالا مشخص نباشد یا ساخت مشخصی نداشته باشد، نشان می‌دهد این کالا قاچاق بوده یا به طریق دیگری وارد مملکت شده است. در این شرایط این روش‌ها جواب نمی‌دهد.»

کنترل قاچاق لوازم‌یدکی از طریق سیستم توزیع شدنی نیست

نجفی‌سهی درباره یکی از راهکارهای وزارت صمت مبنی بر کنترل قاچاق از طریق نظام توزیع لوازم‌یدکی اظهار کرد: «در سیستم توزیع لوازم‌یدکی خودرو بسیار گسترده است و نمی‌توان به یک یا دو مرکز محدود کرد. در هر مغازه‌ای و در هر گوشه‌ای از ایران می‌توان لوازم‌یدکی فروخت و نمی‌توان فردی را هم منع کرد زیرا زندگی مردم از این طریق می‌چرخد و اتحادیه هم نمی‌تواند کار زیادی بکند. شرایط اجتماعی و اقتصادی سالم نیست و شفاف‌سازی در فعالیت‌هایمان نداریم، پس نمی‌توان مثلاً برای اتحادیه تکلیفی تعریف کنیم یا تعمیرکاری که لوازمی مصرف می‌کند را فاقد سیستم کنیم. باید این کار از ریشه درست شود و مالیات بر ارزش‌افزوده کامل اجرا شود و از نفر آخر مالیات گرفته شود. زیرا قطعه‌ای که به ایران می‌آید مشخص نیست به کدام مغازه می‌رود و کسی هم اجازه نمی‌دهد به مغازه فرد برویم و بگوییم فلان قطعه‌ات را بیاور من کنترل کنم.»

وی افزود: «ما مسیر اصلی را رها کرده‌ایم. وظیفه مالیات بر ارزش‌افزوده شفاف‌سازی است و در این نقطه مشکل داریم. بازرسی حضوری هم اثربخش نیست چون مغازه‌دار به‌راحتی می‌تواند آن قطعه را از مغازه خارج کند و هر زمان نیاز بود، برمی‌گرداند و فقط این روش‌ها هزینه و اتلاف وقت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار