سخنگوی وزارت امورخارجه:

چراغ راهنمای تیم مذاکره‌کننده، منافع قطعی ملت ایران است

آن‌چه که بین ما و ایالات متحده باقی مانده است، بیش از یک مورد است/ تمامی اجزای فشار حداکثری و تمامی عناصر آن باید برداشته شوند/ نمی‌توان نتیجه آن‌چه را که در جریان است، قضاوت کرد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد چراغ راهنمای تیم مذاکره‌کننده ایران در مسیر مذاکرات، منافع قطعی ملت ایران است.

کد مطلب: ۱۲۶۹۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
چراغ راهنمای تیم مذاکره‌کننده، منافع قطعی ملت ایران است

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای، درباره بیانیه روز گذشته نمایندگان مجلس با موضوع مذاکرات وین، اظهار کرد: صدای نمایندگان ملت همواره شنیده شده است؛ متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم. با همکاری شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه خطوط قرمز رعایت شده است. طرف مقابل پاسخ ما را در آن چارچوب نداده است ما در همین چارچوب، گفت‌و‌گو‌های خود را ادامه خواهیم داد.

وی درباره اظهارات اخیر امیرعبداللهیان و چشم‌انداز نتیجه مذاکرات نیز گفت: نمی‌توان نتیجه آنچه را که در جریان است، قضاوت کرد. ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد که به ۲۲۳۱ پایبند است. آنچه که برای ما حائز اهمیت است، انتفاع اقتصادی و انتفاع مردم ایران است. ما با آگاهی کامل این‌ها را به طرف مقابل اعلام کردیم. منافع قطعی ملت ایران، چراغ راهنمای ما در این مسیر است اما نمی‌دانیم به توافق می‌رسیم یا خیر اما متعهد هستیم که به توافق مناسبی دست یابیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بدهی کره نیز گفت: کره یک بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات دارد که به رسم بدیهیات قانون تجارت جهانی و مراودات اقتصادی این بدهی را پرداخت نمی‌کند یعنی به ۸۰ میلیون ایرانی بدهکاری دارد. این یک موضوع دوجانبه بین ایران و کره است و به هیچ موضوع دیگری از روابط ایران و کره مرتبط نیست ‌و گمانه‌‌زنی‌های رسانه‌ای صحت ندارد.

وی درباره اظهارات بلینکن و خارج شدن سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها نیز بیان کرد: تمامی اجزای فشار حداکثری و تمامی عناصر آن باید برداشته شوند. آن‌چه که بین ما و ایالات متحده باقی مانده است، بیش از یک مورد است. ما در چارچوب منافع قطعی ملت ایران حرکت می‌کنیم و کوتاه نخواهیم آمد.

‎خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که رسانه‌ای از سفر یکی از مقامات منطقه برای آزاد‌شدن پول‌های بلوکه شده ایران خبر داده است، آیا این سفر به تبادل برخی زندانیان دو تابعیتی مرتبط است، گفت: من از این خبر بی‌اطلاع هستم و فردا سفری در دستور کار قرار ندارد. در خصوص بدهی کره باید بدانیم که این کشور یک بدهی قطعی دارد که علی‌رغم مسلمات و قول‌ها این بدهی را پرداخت نمی‌کند و این یک موضوع دوجانبه است و به هیچ موضوع دیگری هم وابسته نیست.

وی مجدداً ضمن اشاره به مذاکرات وین، گفت: آنچه که بین ما و اروپا گفته شده، نهایی شده است. آنچه که باقی مانده تصمیمات واشنگتن است. ما پیشنهادات آخر خود را نیز فرستادیم به محض اینکه پاسخ دریافت کنیم، عازم وین خواهیم شد. این پنجره فرصت تا ابد باز نیست و همه باید این موضوع را در نظر داشته باشند.

شورای عالی امنیت ملی راهبری کلیه امور مربوط به مذاکرات را برعهده دارد و وزارت امور خارجه هم مجری است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری در معرفی شورای عالی امنیت ملی به عنوان مرجع اطلاع‌رسانی مذاکرات، بیان کرد: شورای عالی امنیت ملی یعنی ۱۰ عضو حقیقی و حقوقی دارد که رئیس‌جمهور اسلامی ایران رئیس این شورا است. پنج وزیر و پنج عضو حقوقی نیز عضو این شورا هستند. شورای عالی امنیت ملی مسئولیت این این پرونده را دارد، یعنی مسئولیت کلیه وجوه در راهبری مذاکرات را برعهده دارد. شورای عالی امنیت ملی به شخصه برای اطلاع‌رسانی ورود نمی‌کند. شورای عالی امنیت ملی راهبری کلیه امور مربوط به مذاکرات را برعهده دارد و وزارت امور خارجه هم مجری است.

واکنش به ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان

وی درباره ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان نیز گفت: ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم مقابله با قاچاق مواد مخدر قرار داشته و شهدای زیادی را تقدیم کرده و خسارات زیادی را متحمل شده است، از این تصمیم استقبال می‌کند و امیدواریم این ممنوعیت، ممنوعیت در کشت و فرآوری باشد. ایران آمادگی خود را برای کشت‌های جایگزین و انتقال علم اعلام کرده است.

تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل

خطیب‌‎زاده در خصوص تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اظهار کرد: حقوق بشر ارزش والایی است اما مسلم و روشن است که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و سازوکارهای ملل مختلف نباید مورد اغراض کشورهای خاص قرار بگیرد. بارها این سازوکارها مورد سوءاستفاده کشورهای غربی و آمریکا قرار گرفته است. شورای حقوق بشر باید وظایف خود را بدون توجه به این موضوعات دنبال کند. ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی رای منفی داد از این بابت که جلوگیری کند از اینکه حقوق بشر قربانی اصلی این اقدامات سیاسی شود. این قطعنامه کاملا سیاسی بوده و برای سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی کشورهای غربی بوده است.

بیانیه‌ مداخله‌جویانه‌ نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس علیه کشورمان

وی در خصوص بیانیه‌ مداخله‌جویانه‌ نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس علیه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد تمامی اتهامات بی‌اساس و تکراری نشست پنجاه و یکمین وزرای شورای همکاری خلیج‌فارس، تکرار ملال‌آور این اتهامات بی‌اساس را نشانه‌ای از عدم شناخت این کشورها از وضعیت منطقه و گروگان گرفتن شورای همکاری خلیج فارس توسط یک یا دو کشور خاص در این حوزه می داند. این بیانیه در مخالف روحیه همکاری است که بین برخی از این کشورها و جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران آن را رد خواهد کرد. جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزو لاینفک و ابدی خاک ایران هستند و همواره در خاک ایران قرار داشتند و تا ابد نیز در خاک ایران باقی خواهند ماند.

وی افزود: این اظهارات مداخله‌جویانه اظهاراتی است که در خصوص حاکمیت ملی و قلمرو سرزمینی ما است و محکوم است. آنچه را که ما در داخل مرزهای خودمان انجام می‌دهیم در حاکمیت ملی ما است و به هیچ طرف ثالثی مرتبط نیست.

تحولات جدیدی درباره ایران و عربستان وجود ندارد

خطیب‌زاده در خصوص مذاکرات ایران و عربستان نیز بیان کرد: تحولات جدیدی درباره ایران و عربستان وجود ندارد. انتظار داریم ریاض با پاسخ عملی برای دور جدید مذاکرات آماده بغداد شود.

وی ضمن اشاره به مراسم حج نیز گفت: ‌این موضوع در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد طرح شد و من در سخنرانی خودم تاکید کردم که عربستان سعودی تلاش کند تا حج امسال به خوبی برگزار شود اما جزئیات را باید از سازمان حج و زیارت بپرسید. ما به عنوان دستگاه دیپلماسی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد تا این کار به سامان بیافتد.

به سازوکارهای قانونی مندرج در قوانین پاکستان احترام می‌گذاریم

وی درباره تحولات پاکستان نیز اظهار کرد: ما به سازوکارهای قانونی مندرج در قوانین پاکستان احترام می‌گذاریم. روابط ایران و پاکستان میان رهبران دو کشور در بالاترین سطح است و مطمئنم در آینده در همین چارچوب ادامه خواهد یافت.

متاسفانه برخی تلاش می‌کنند موج ایران‌هراسی را در افغانستان ایجاد کنند

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به برخی اتفاقات برای ایجاد ایران‌هراسی در افغانستان و افغان‌هراسی در ایران، بیان کرد: ایران بیش از ۴ دهه گذشته میزبان کریمانه‌ای برای همسایگان و عزیزانش در افغانستان بوده است. بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه موج بلاانقطاعی از آوارگان افغانستانی به سمت ایران است. همه ما در کنار خودمان اتباع افغانستانی را می‌بینیم که با ما زندگی و از تمامی یارانه‌ها و امکانات مردم ایران به صورت یکسان استفاده می‌کنند. متاسفانه برخی تلاش می‌کنند این‌ موارد نادیده گرفته شود و موج ایران هراسی را در افغانستان ایجاد کنند و یا برخی هم در داخل ایران موج افغانستان‌هراسی ایجاد کنند. هیأت حاکمه‌ سرپرستی افغانستان باید به مسئولیت خود عمل کند. موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه یابد و مسئولیت بر دوش یک همسایه قرار بگیرد؛ ظرفیت‌های ما محدود است.

وی همچنین درباره میدان مشترک نفتی آرش و توافق عربستان و کویت برای بهره‌برداری از این میدان مشترک، گفت: وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده که این حوزه نفتی مشترک است. بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد و پیش از تحدید حدود نباید هیچ گونه برداشتی از این میدان مشترک صورت بگیرد. دولت کویت برای این موضوع اعلام آمادگی کرده است و ما این را نشانه خوبی می‌دانیم که هیات‌ها اعزام شوند.

احتمال سفر وزیر خارجه عراق به تهران

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر وزیر خارجه عراق به تهران گفت: احتمال دارد در یکی از روزهای پایانی این هفته وزیر خارجه عراق به تهران بیاید و محمدکاظم آل صادق سفیر جدید ایران تعیین شده است و به زودی عازم عراق می‌شود.

وی درباره سفر اردوغان به ایران نیز اظهار کرد: روابط ایران و ترکیه بادوام بوده است و امن ترین و باثبات‌ترین مرز را در یکصد سال گذشته بین دو کشور تجربه کردیم. کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کردند بارها نتیجه آن را دیدند. این رژیم هیچ جا پا نمی‌‌گذارد مگر اینکه ناامنی با خودش ببرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار