نگاهی به عملکرد پژوهشسرای رازی ناحیه ۲ شیراز
افزایش25 درصدی عضویت دانشآموزان در پژوهشسرای رازی
شیراز (پانا) - مدیر پژوهشسرای رازی، از عضویت بیش از 46 هزار دانشآموز در پژوهشسرای رازی در سال جاری خبر داد و گفت با توجه به قدمت این پژوهشسرا، با وجود همه گیری ویروس کرونا 25 درصد عضویت دانشآموزان افزایش یافت.
![افزایش25 درصدی عضویت دانشآموزان در پژوهشسرای رازی](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTM1ZjlhERqI/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHI96TUpsFRiYsAIKXaKdntA,,/MTM1ZjlhERqI.jpg)
سوسن فولادفر در پاسخ به اینکه دانشآموزان پس از عضویت در پژوهش سرای رازی معمولا از چه رشتههایی استقبال میکنند به پانا گفت: «دانشآموزان، رشتههای علوم پایه و میان رشتهای مانند نانو، سلول بنیادی، زیست فناوری، گیاهان دارویی، کدنویسی، آزمایشهای لیزر و اپتیک، فیزیک، شیمی، زیست شناسی را به دلیل ناشناخته بودن، بیشتر مورد استقبال قرار میدهند.»
فولادفر از کسب 682 مقام استانی، 442 مقام کشوری، 58 مقام جهانی و 66 ثبت اختراع، از سال 1390-1391 تاکنون توسط دانشپژوهان پژوهش سرای رازی خبر داد و گفت: «برنامهریزی در راستای ایجاد زمینه بروز خلاقیت و نوآوری در دانشپژوهان، برگزاری کنفرانسها و همایشها و جشنوارههای علمی و پژوهشی در راستای کسب آمادگی دانشپژوهان، ارائه مشاورههای لازم، ایجاد زمینه ارتباط دانش آموزان پژوهشگر و با نهادها و موسسات علمی و تشکیل انجمنهای علمی برای دانشآموزان، از جمله دلایل موفقیت نوجوانان پژوهشگر پژوهش سرای رازی در کسب رتبه استانی و کشوری جشنوارههای علمی و پژوهشی به شمار میرود.»
وی هدف از تشکیل پژوهش سراهای دانشآموزی را شناسایی، هدایت و حمایت از دانشآموزان صاحب ایده و خلاق، توسعه فرهنگ پژوهش فردی و گروهی در بین دانش آموزان، ایجاد زمینه مشارکت دانش آموزان مستعد در انجام پژوهشهای ملی و منطقهای، ایجاد زمینه بروز خلاقیت در دانشآموزان، تشویق دانش آموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیتهای عملی و کاربردی، هدایت دانشآموزان به یافتههای جدید علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور برشمرد و عنوان کرد: «پژوهش سراهای دانشآموزی به عنوان یک نهاد پژوهشگر، مکمل مدرسه به شمار میروند و مسئولیت حمایت از دانشآموزان خلاق را به عهده دارند.»
مدیر پژوهشسرای رازی یکی از مشکلات پژوهش سرای رازی را مجوزهای دست و پا گیر و خسته کننده در راستای ثبت ایده برشمرد و تاکید کرد: «اگر مسئولان و مراکز دولتی به جوانان خلاق و پژوهشگر به عنوان بزرگترین سرمایه کشور نگاه کنند و ضمن همکاری کردن برای به ثبت رساندن ایدههای دانشپژوهان، آنها را مورد حمایتهای مادی و معنوی خود قرار دهند، جوانان و نوجوانان پس از ارائه ایدههای کاربردی و خلاقانه به پیادهسازی و ثبت ایدههای خود در کشورهای دیگر فکر نمیکنند و به عنوان برطرف کردن مشکلی از مشکلات کشور، تحقیقات و پژوهشهای خود را در کشور خود به ثمر میرسانند.»
وی فاصله بین پژوهش و صنعت را یکی از آفتهای بزرگ جامعه پژوهشی و صنعتی عنوان کرد و گفت: «با وجود استعداد بسیاری از نوجوانان کشور ما در زمینههای مختلف پژوهشی و ایدههای کاربردی آنها، حمایتی برای ثبت اختراع و به کارگیری ایدههای آنها در صنعت صورت نمیگیرد و معمولاً بیشتر صنایع کشور ما توسط کشورهای توسعه یافته مونتاژ میشود.»
فولادفر یکی از مشکلات اساسی نظام تعلیم و تربیت را اهمیت بیشتر نمره و حفظیات نسبت به کارهای عملی و فعالیتهای اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: «با فاصله گرفتن آموزش و پرورش و معلمان از ارائه مطلق آموزش تئوری و هدایت دانشآموزان به انجام کارها به صورت عملی و گروهی مانند ایجاد اتاق خلاقیت ریاضی در کنار درس ریاضی، حضور در مراکز مختلف حرفه و مشاغل در کنار درس جامعه شناسی، دانشآموزان با علاقه بیشتری درس میخوانند و علاقه بیشتری به تحقیق و پژوهش نشان میدهند.»
مدیر پژوهشسرای رازی اظهار کرد: «هنگامی که از مقطع دبستان در برنامه تربیت و پرورش دانشآموزان، کار و تلاش برای موفقیت کشور ما نهادینه شود دانشآموزان تمام تلاش خود را برای پیشرفت کشور خود انجام میدهند. پژوهشسرا نیز به عنوان یک نهاد علمی و آموزشی، با آگاهی از اهمیت تبیین نهادینه کردن تلاش برای رسیدن به پیشرفت کشور، محوریت پژوهش را بر حل مشکلات و مسائل جامعه ایرانی بنا کرده است و برای توسعه علمی و پژوهشی کشور تلاش میکند.»
لازم به ذکر است پژوهش سرای رازی، در سال 1383، به عنوان اولین پژوهش سرای استان فارس، شروع به کار کرد.
خبرنگار: محمد فروتن
ارسال دیدگاه