یک کارشناس مشاوره ناحیه یک آموزش و پرورش شهرری تشریح کرد
روشهایی برای کاهش استرس دانشآموزان همزمان با بازگشایی مجدد مدارس
شهرری (پانا) - کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ری گفت معلمان و والدین نقش بسزایی در اتخاذ تدابیر ویژه با هدف ایجاد شرایط مطلوب فیزیکی و روانی برای دانشآموزان به جهت حضور مجدد آنها در مدارس، دارند.
فاتن شریف، کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ری، بیان کرد: «شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد آشفتگیهای اساسی در زندگی روزمره شده است و کودکان این تغییرات را به شدت احساس میکنند؛ در حالی که بازگشت به مدرسه برای بسیاری از دانشآموزان نه تنها خوشایند بلکه سرشار از هیجان است، اما برخی دیگر احساس اضطراب یا ترس میکنند.»
شریف در ادامه به چند نکته مهم در رابطه با مواجهه شدن دانشآموزان با احساسات پیچیده و جدید خود در روزهای ابتدایی بازگشت به کلاسهای حضوری اشاره کرد و گفت: «شروع مجدد کلاسهای حضوری، میتواند در بهترین زمان ممکن هم استرسزا باشد، چه برسد به آن که با شرایط یک بیماری همهگیر جهانی همزمان شود؛ در واقعیت والدین میتوانند از راه گفتگوی صریح و صمیمانه درمورد اینکه چه چیزی باعث نگرانی فرزندشان میشود به او بگویند احساس اضطراب طبیعی است و با این کار به او احساس آرامش دهند.»
این مشاور همچنین بیان کرد: «کودکان ممکن است احساس اضطراب کنند و یا تمایلی به بازگشت به مدرسه نداشته باشند، به خصوص بعد از شرایطی که ماهها آموزش آنها در منزل بوده است؛ والدین به طور شفاف میتوانند از تغییرات ایجاد شده در مدرسه برای فرزندانشان بگویند، به عنوان مثال نیاز به استفاده از انواع پوششهای محافظ مانند ماسک و برقراری ارتباط و پیوند با دوستان و معلمهایشان به طرق متفاوت و جدید را شرح دهند.»
وی تصریح کرد: «با هدف احساس آرامش و کاهش اضطراب دانشآموزان، میبایست والدین به کودکان اطمینان دهند که برای حفظ سلامتی خود و معلمان، اقدامات ایمنی و بهداشتی وجود دارد و به آنها یادآوری کنند که با شستن دستها با صابون و سرفه یا عطسه در آرنج شان میتوانند از گسترش آلودگی و ویروس جلوگیری کنند؛ همچنین یادآوری نکات مثبتی چون ملاقات مجدد دانشآموزان با دوستان و معلمانشان، می تواند تاثیر عوامل تغییر یافته و استرس دانشآموزان را به حداقل رساند؛ والدین همچنین میتوانند با تداوم بخشیدن به مکالماتی دوستانه و آرامش بخش درک خود را نسبت به شرایط و تغییرات ایجاد شده در نحوه یادگیری و ارتباطگیری فرزندانشان، بیان کنند.»
شریف در ادامه اظهار کرد: «یکی از بهترین روشها برای در امان نگه داشتن کودکان از COVID-۱۹ و سایر بیماریها، تشویق آنها به شستشوی منظم دستانشان است؛ نیازی به گفتگوهای دلهرهآور نیست، والدین و معلمان میتوانند این کار را با زمزمه ترانهها و شعرهای مورد علاقه دانشآموزان و با جنب و جوش و هیجان انجام دهند؛ آنچه اهمیت دارد آن است که دانشآموزان آموزش ببینند که گرچه ویروسها و آلودگیها نامرئی هستند اما میتوانند روی دستها بمانند و به این ترتیب وقتی کودکان متوجه میشوند که به چه دلایلی باید دستهای خود را بشویند، به احتمال بسیار زیاد، این کار را ادامه میدهند و احتمال فراموش کردن و یا تنبلی در این امر به حداقل میرسد.»
این کارشناس مشاور اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ری با اشاره به اهمیت ایجاد آرامش برای دانشآموزان به ویژه کودکان، در محیط مدرسه، گفت: «حفظ آرامش و حضور فعال در مکالمه با کودکان بسیار مهم است؛ دانشآموزان میبایست با دقت تحت نظر باشند تا وضعیتشان کنترل شود، چرا که احساسات آنها به طور متناوب تغییر میکند و با کنترل این موضوع، میتوان به آنها اطمینان بخشید که همه چیز مرتب است و چنین تغییراتی عادی محسوب میشود.»
شریف بیان کرد: «هم در مدرسه و هم در منزل، معلمان می توانند دانشآموزان را مشغول فعالیتهای خلاقانه مانند بازی و نقاشی کنند و به آنها کمک کنند تا احساسات منفی را که تجربه میکنند در یک محیط امن و مورد حمایت بیان کرده و درباره آن صحبت کنند؛ این کار به کودکان کمک میکند تا روشهای مثبتی برای ابراز احساسات دشوار مانند خشم، ترس، غم و اندوه پیدا کنند.»
وی در پایان به نقش اساسی اطرافیان در شکلگیری افکار دانشآموزان اشاره کرد و گفت: «از آنجا که کودکان اغلب ادراک احساسی خود را در زندگی از بزرگسالانی چون والدین و معلمان اطرافشان میگیرند، بسیار حائذ اهمیت است که بزرگسالان احساسات خود را به خوبی مدیریت کنند و آرامش خود را حفظ کنند، به نگرانیهای کودکان گوش دهند، با مهربانی صحبت کنند و به آنها در زمینههای متفاوت اطمینان خاطر دهند.»
خبرنگار: مینا ادیبی
ارسال دیدگاه