یک مشاور تحصیلی در کرج:
اولین تصمیم زندگی فرد در دوران تحصیلی، مهمترین انتخاب است
کرج (پانا) - یک مشاور تحصیلی در کرج عنوان کرد انتخاب رشته تحصیلی یکی از معضلات مهم دانشآموزان در پایه نهم است بنابراین اولین تصمیم زندگی فرد در دوران تحصیلی، مهمترین انتخاب برای هر دانشآموز است.
سید نوید دلروز روانشناس، مدرس و مشاوره آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا گفت: «انتخاب رشته تحصیلی اولین تصمیم مهمی است که دانش آموزان سال نهم دوره اول متوسطه برای ادامه تحصیل و سپس راهیابی به دانشگاه میگیرند. انتخاب رشته در دوره متوسطه مقدمه و زمینهساز انتخاب رشته اصلی هر فردی در دانشگاه است، بنابراین فردی که بخواهد در رشته دانشگاهی خاصی تحصیل کند، اول باید رشته تحصیلی مناسبی را در دوره متوسطه انتخاب کند تا در آینده بتواند در شغلی که علاقهمند است پس از کسب مهارت علمی و فنی مشغول بهکار شود.»
وی با اشاره به اینکه مشاغل امروزی آنقدر پیچیده شدهاند که بدون گذراندن دورههای آموزشی و مهارتی نمیتوان به شاخصهای تعریف شده برای هر شغل در جامعه دست یافت، خاطرنشان کرد: «امروزه با دانش و مهارت است که میتوان شغلی مناسب داشت. در گذشته افراد مهارتهای شغلی را به صورت سنتی یاد میگرفتند به طوری که شغلهایی مانند کشاورزی، صنعت، نجاری، خیاطی، مغازه داری و... نسل به نسل انتقال مییافت، اما امروز دیگر مشاغل ارثی نیستند و هر فرد بر اساس توانمندی، علاقه، استعداد، پشتکار، مهارت و انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی در سال نهم دوره اول متوسطه میتواند راه را برای رسیدن به شغل مورد نظرش در آینده هموار کند.»
دلروز افزود: «بطور کلی اهداف مشاوره تحصیلی عبارت است از هدایت تحصیلی، آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری، حل مشکل افت تحصیلی، استرس و اضطراب امتحانات، رفع رفتارهای نابهنجار، ارائه راهکار برای حل مشکلات روحی و روانی و در نهایت هموار کردن مسیر دانش آموزان برای موفقیت در تحصیل از طریق مشاوره تحصیلی که میتوان تواناییها و محدودیتهای دانشآموزان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد.»
این مشاور تحصیلی ادامه داد: «اگر بخواهیم وظایف مشاوران تحصیلی در دورههای مختلف آموزشی را به صورت فهرستوار بیان کنیم میتوان به این نکات اشاره کرد تعیین هدف مشخص و معین، ایجاد حس خونسردی و آرامش در دانشآموز، آموختن این نکته به دانش آموز که به حرف دیگران اهمیت ندهد، بالابردن و ارتقای اعتماد به نفس در دانش آموز، ایمان آوردن به پیروزی در نتیجه تلاش، حذف تمام موارد منفی در زندگی دانش آموز، طراحی یک برنامه جامع و هدفمند درسی با توجه به وضعیت تحصیلی، روحی، معنوی و ... دانش آموز است.»
دلروز در پایان گفت: «شناخت استعدادها، توانائیهای فردی و ویژگیهای شخصیتی نوجوان به عنوان عوامل درونی در کنار توجه به عوامل بیرونی در بالابردن احتمال موفقیت، سلامت روان و رضایت شغلی آینده تعیینکننده خواهد بود. بنابراین نباید از این نکته به سادگی گذشت که در دنیای امروز سرعت و رقابت حرف اول را میزند. بنابراین اقدام به انتخاب در بستری آرام با همراهی همدلانه و حمایتگر والدین، علاوه بر اینکه میتواند برای والدین و نوجوان تجربه تازهایی از همکاری و تعامل را در حل مشکلات و چالشها ایجاد کند، موجب خواهد شد که نوجوان خود را برای ورود به این رقابت تنها احساس نکند و با اعتماد و آمادگی بیشتری برای ورود به این رقابت و موفقیت، دست به انتخاب بزند.»
خبرنگار: سیدنبی بیناپور
ارسال دیدگاه