به مناسبت دهه تکریم مساجد

فرهنگسازی، اصلاح نگرش و تقویت بعد معنوی دانش‌آموزان، از اهداف برگزاری تکریم مساجد است

تهران (پانا) - معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش منطقه ۱۴ معرفی کارکردها، ویژگی‌ها و جایگاه والای مساجد در جامعه اسلامی، فرهنگسازی، اصلاح نگرش و تقویت بعد معنوی دانش‌آموزان برای حضور فعال در عرصه مسجد را، از اهداف برگزاری آیین تکریم مساجد دانست.

کد مطلب: ۱۲۶۸۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگسازی، اصلاح نگرش و تقویت بعد معنوی دانش‌آموزان، از اهداف برگزاری تکریم مساجد است

آئین تکریم، غبار روبی و عطر افشانی مساجد منطقه ۱۴، همزمان با دهه تکریم مساجد در ماه مبارک رمضان به همت شهرداری منطقه ۱۴ و با همکاری آموزش و پرورش منطقه، در مسجد امام محمد تقی(ع) در محله پاسدار گمنام، با حضور معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ به صورت نمادین برگزار شد.

محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت‌بدنی منطقه ۱۴ در خصوص غبار روبی مساجد گفت: «مسجد خانه ارجمندی است که خداوند به بزرگداشت آن فرمان داده است. احترام و بزرگداشت مسجد، تعظیم شعایر الهی و تلاش در راه عمران، آبادانی و پاکیزگی آن، نشانه ایمان به خداست. برخلاف آنچه گاه تصور می شود، آبادانی مسجد تنها به معنای ساختن و تعمیر بنای آن نیست، بلکه حضور در مسجد و پر رونق نگاه داشتن آن و سعی در پاکیزگی و نظافت آن به عنوان خانه خداوند متعال و مکانی برای راز و نیاز بنده با مولای خود، از مصادیق روشن کردن مسجد است.»

وی ادامه داد: «پاکیزگی، شوق و نشاط می آورد و مسجد پاکیزه، مانند چمن سبزی است که کبوتر روح آدمی از آن به آسمان الهی پر می گشاید. آدمی در محیط پاکیزه، قدرت و زیبایی الهی را نیکوتر می بیند و روح خویش را راحت تر به زلال طهارت باطنی می سپارد. اسلام برای حفظ پیوند ناگسستنی طهارت ظاهر و باطن، به بهداشت و پاکیزگی مسجد توصیه کرده است‌. بر همین اساس به همت شهرداری منطقه ۱۴ و آموزش و پرورش منطقه ۱۴، آیین غبارروبی مساجد با حضور معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ در مسجد امام محمد تقی برگزار شد.»

عدل لاله خاطرنشان کرد: «هر ساله همزمان با دهه تکریم که مصادف با دهه پایان ماه شعبان و اوایل ماه مبارک رمضان است، آئین غبارروبی مساجد، امام زاده ها و اماکن مذهبی این منطقه با مشارکت شهروندان انجام می شود تا شرایط بهره مندی از فضائل ماه مبارک رمضان در این فضاهای مذهبی به خوبی فراهم شود. در همین راستا بیش از ۲ هزار مسجد، مکان متبرکه در طول ۱۰ روز عطرافشانی و غبارروبی می شوند. علاوه بر آن شستشوی فرش ها، نماهای بیرونی، سرویس های عمومی داخل مساجد، نظافت فضای داخلی مساجد از جمله اقدامات انجام گرفته برای رفاه نمازگزاران است که در این دهه انجام خواهد شد.»

وی به رویکردها و سیاست‌ها در ارتباط با دهه تکریم و غبارروبی مساجد اشاره کرد و افزود: «فرهنگ سازی جهت مردمی شدن برنامه‌های دهه تکریم، زمینه سازی جهت ارتقای نقش مساجد به عنوان پایگاهی برای همه کارهای نیک، انتقال دغدغه گرامیداشت مساجد و فرهنگ سازی پیرامون تکلیف از دستگاه‌ها و نهادها به فضای متنی مساجد و مردمی شدن این مناسبت در قالب برنامه‌های مؤثر و هماهنگ از رویکردها و سیاست‌های دهه تکریم و غبار روبی مساجد هستند.»

عدل لاله در آخر با بیان اینکه حضور نوجوانان در مراسم غبار روبی می تواند زمینه آشنایی و حضور بیشتر این قشر در مساجد را فراهم کند، افزود: «ترغیب به حضور و مشارکت دانش آموزان در برنامه های مساجد، ایجاد نشاط معنوی و زمینه‌سازی برای استقبالی شایسته از ماه مبارک رمضان، تبیین و معرفی کارکردها، ویژگی ها و جایگاه والای مساجد در جامعه اسلامی و فرهنگ سازی، اصلاح نگرش و تقویت بعد معنوی دانش آموزان برای حضور فعال در عرصه مسجد، از اهداف برگزاری این برنامه است.»

*دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار