فرهاد کُش تازهترین تابلو موزیکال تار و تاریخ
تهران (پانا) - پروژه «تار و تاریخ» در تازهترین گام خود، تابلو موزیکال «فرهاد کُش» را در حافظیه شیراز اجرا کرد.
آهنگ «فرهاد کُش» اثری از میدیا فرجنژاد در قالب پروژه «تار و تاریخ» است. آواز این قطعه را محمد ذاکرحسین خوانده، کریم ابراهیمی تنبک و علیرضا نصیریفرد هم دف نواخته است.
فرجنژاد این آهنگ را روی شعری از حافظ و بهصورت تابلو موزیکال ساخته است.
در ادامه یادداشتِ میدیا فرجنژاد درباره آهنگ «فرهاد کُش» را میخوانید:
«برای ما ایرانیها حافظ تنها یک شاعر نیست، یک غزلسرای توانای ایرانی نیست؛ حافظ یک محرم راز است، دوستِ خلوتهایمان، راهنمای دقایق سردرگمی، وجودی که به او اعتماد داریم.
برای من، حافظ مثل معلم، پیامبر و گاهی هم نقش پدر بوده و هست. پارها درد دلم را شنیده و زبان حالم بوده، اشتباهاتم را گوشزد کرده و رهنمونهایش زندگیام را دگرگون کرده است.
پارها در کشاکش زندگی اسیر بودم و به یاد آوردم که:
تو باخدای خود انداز کار و دلخوش دار / که رحم اگر نکند مدعی، خدا بکند
تنها هشت سالم بود وقتی اولین غزلش را روی زانوی مادر حفظ کردم و اولین تصنیفی که ساختم نیز روی غزلی از لسانالغیب بود.
تصمیم گرفتم همان نخستین ساختهام، «فرهاد کُش» را از حافظ بزرگ که سال ۱۳۸۱ نوشته بودم و سال ۱۳۸۵ برای بار اول با صدای حسامالدین سراج ضبطشده بود، باز نوازی کنم.
هنوز همان حسی رادارم که در بیستسالگیام به غزل حافظ داشتهام. عاشقانه ستایشش میکنم.
در زمان ضبط، درهای حافظیه باز بود و عاشقان حافظ میزبانمان شدند. مردمی که از هشت صبح به دیدارش آمده بودند، بهقدری به ما لطف داشتند و همراه ما بودند که دستبوس تکتکشان هستم.»
میکس و مسترینگ این آهنگ بر عهده احمد میر معصومی بوده است. کارگردان و تدوینگرِ تابلو موزیکال «فرهاد کُش» مرتضی حاج محمدی است.
تابلو موزیکال در پروژههای مختلف تعاریف متفاوتی دارد. اما در پروژهی «تار و تاریخ» بر اساس پدیدهای مانند یک بنا، یا تاریخِ یک منطقه در نقطهای مشخص، موسیقی ساخته میشود تا روایتگر آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.
ارسال دیدگاه