ریحانه قاسمی*

بازگشت دانش‌آموزان و معلمان به جایگاه اصلی خود

شیراز (پانا) - در روزهایی که یخبندانِ ناامیدی و بیماری در دل‌های مردم جا خوش کرده بود و انگار دیگر توان ایستادگی در زانو‌های‌خسته ملت باقی نمانده بود، دُزهای واکسن کرونا منجی سلامتی شدند.

کد مطلب: ۱۲۶۷۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت دانش‌آموزان و معلمان به جایگاه اصلی خود

این در حالی است که تا قبل از شروع تزریق واکسن حدود ۵۸ هزار و ۶۲۵ نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده بودند.
حالا بعد از گذشت ۱۴ ماه از آغاز واکسیناسیون همگانی، تعداد کثیری از افراد ۳ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و زرهی برای مقابله با تاخت و تاز کرونا به تن کرده اند‌. این روز‌ها رد پای کرونا در ایران‌ما کمرنگ‌تر شده است و نجوای لغو محدودیت‌ها به گوش می‌رسد.بازگشایی کامل مدارس از ۱۴ فروردین، تیتری بود که نور امید را در دل دانش‌آموزان و معلمان روشن کرد. این خبر گویا که عیدی ۱۴۰۱ به دانش‌آموزان بود‌.

چند روزی است که خوشحالی برای رهایی از مشکلات اینترنت و فضای مجازی و دیدار دوباره همکلاسی‌ها و معلمان در مدرسه، در خانه‌های دانش‌آموزان و دبیران رواج پیدا کرد‌ه است. چرا که مدرسه، جای دانش‌آموز و دبیر است. در و دیوار‌های مدارس، عجیب دلتنگ قهقهه‌ها و صدای پر انرژی بچه‌هاست. جایی است که از نوآموزان پایه اولی با گچ و تخته سیاه گرفته تا دبیرستانی های کنکوری در آن رشد کردند و به آن‌ها لقب آینده‌سازان داده شد.
در این مدت، آمار دل‌های رنجیده هم کم نبود، دل‌هایی که به علت بضاعت کم و ناتوانی برای خرید گوشی و تبلت و حضور در کلاس آنلاین، رنجید.
اما انسانیت، حرف اول مردم ماست. بی‌شمار معلم و برخی از دستگاه‌های اجرایی سخاوتمندانه راه دانایی و علم را با خرید گوشی‌ها و تبلت‌های بسیاری به دانش‌آموزان کم برخوردار، هدیه دادند.
افت تحصیلی پنهان دانش‌آموزان از دیگر دغدغه هایی بود که به ناچار باید آن را می‌پذیرفتیم، چرا که هیچ‌چیز جایگزین آموزش حضوری نمی‌شد، اما تا چندی پیش شرایط برگزاری کلاس‌های حضوری نیز در حد یک رویا بود.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش فارس، در بحث بازگشایی مدارس اولویت‌هایی وجود دارد که بر اساس رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تهویه مناسب از اصلی ترین آن‌هاست.
بازگشت دانش‌آموزان به کلاس‌های درس حضوری پس از ۲ سال و نیم دوری از فضای مدرسه، اتفاقی است که باعث پیشگیری از گستردگی آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود. از این پس گوشی‌ها و تبلت‌هایی که جایگزین نیمکت‌ها و صندلی‌های چوبی شده بودند، فقط در حد یک وسیله کمک آموزشی خواهند بود و انگار امسال فروردین‌ماه بوی مهر می‌دهد.
روز‌های روشن کشور با گذشت بیش از ۲ سال اعمال محدودیت فرا رسیده است و حالا این مردم هستند که باید با تداوم در رعایت اصول بهداشتی، حافظ جو پایدار جامعه باشند.

*دانش‌آموز خبرنگار پایه یازدهم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار