یک کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

دست برتر ایران و نیاز آمریکا به توافق؛ گره کور مذاکرات کجاست؟

آمریکا به‌زودی متوجه اشتباه فاحش خود در وین می‌شود/ نیاز آمریکا به رسیدن به یک توافق با ایران، چندین دلیل پیدا کرده است/ آمریکایی‌ها نمی‌توانند به دوران اوج فشار بر ایران بازگردند/ ایران دست برتر را دارد و می‌تواند فشار را بر طرف آمریکایی هرچه بیشتر کند

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه تاکید کرد رویکرد فعلی طرف آمریکایی جدای از واقعیت‌های جهان اتخاذ می‌شود و سعی مأیوسانه‌ای برای ادامه راه قبلی است و به نظر می‌رسد در طول آینده نزدیک، آمریکایی‌ها متوجه اشتباهات فاحش خود در وین شده و مجبور به عقب‌نشینی‌های عمده‌تری خواهند شد.

کد مطلب: ۱۲۶۶۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
دست برتر ایران و نیاز آمریکا به توافق؛ گره کور مذاکرات کجاست؟

مصطفی خوش‌چشم در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین و سفر اخیر انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام به تهران و دیدار با وزیر خارجه و رئیس هیات مذاکره‌کننده کشورمان، با بیان اینکه آقای مورا دوشنبه نیز با مقامات واشنگتن دیدار خواهد کرد و باید دید چه گفت‌وگوهایی صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: «طرف آمریکایی با یک طراحی مشخص، هم برجام را ایجاد کرد و هم در وین در دولت گذشته و در این دولت، سعی می‌کند شاکله اصلی تحریم‌ها را حفظ و طرف ایرانی هم به ویژه در دولت جدید سعی می‌کند ساختار تحریمی را دچار آسیب کند.»

آمریکا از برداشن بخشی از تحریم‌ها خودداری می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که گره کور مذاکرات چیست و کجاست؟ ادامه داد: «طرف آمریکایی "بخشی از تحریم‌ها را که در صورت برداشته شدن، می‌تواند باعث شود که ایران از برقراری مجدد برجام متنفع شود، از برداشتن این تحریم‌ها خودداری می‌کند". از جمله بخشی از تحریم‌هایی که بر روی افراد، شرکت‌ها و نهادها که در لیست موسوم به "لیست قرمز" هست، خودداری می‌کند. در مابقی زمینه‌ها هم هنوز کار به اتمام نرسیده و مطالبی باقی مانده است.»

مانع اصلی پیشرفت مذاکرات بخش کوچک اما تاثیرگذار از تحریم‌ها مرتبط با لیست قرمز است

خوش‌چشم اضافه کرد: «اما آنچه که بیش از هر چیز دیگر مهم است، انتفاع اقتصادی کشور از هرگونه توافق است. طرف آمریکایی مصرانه به دنبال حفظ این بخش اگرچه کوچک اما بسیار تأثیرگذار و مهم از تحریم‌ها است و از برداشتن آنها سرباز می‌زند.»

آمریکا با پروپاگاندا سعی می‌کند مانع پیشرفت در مذاکرات را مسائل دیگر بیان کند

این کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه تصریح کرد: «این طرف آمریکایی است که سعی می‌کند با پروپاگاندا و تبلیغات مانع پیشرفت در مذاکرات را، مسائل دیگری بیان کند. گاه مسأله روسیه را بیان می‌کرد که با حل شدن مسأله روسیه با تدبیر جمهوری اسلامی ایران حالا مسائل را به جلوی انظار عمومی می‌آورد تا از دلیل اصلی فرار کند و بر روی دلیل اصلی سرپوش بگذارد که همانا بخش کوچک اما تاثیرگذار از تحریم‌ها مرتبط با لیست قرمز است.»

ایران دست برتر را دارد و می‌تواند فشار را بر طرف آمریکایی هرچه بیشتر کند

وی گفت: «آمریکایی‌ها جدیتی از خود نشان نمی‌دهند. روش برخورد آمریکایی‌ها به ویژه در طول هفته‌های اخیر که به اصلی‌ترین بخش‌های چانه‌زنی رسیده‌ایم نشان می‌دهد هنوز طرف آمریکایی سعی می‌کند طراحی خود را جلو ببرد.»

وی در پاسخ به این سوال که با این وضعیت، روند مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت، تاکید کرد: «با توجه به مقاومت مردم ایران در درجه اول و گذر کردن از پیک تحریم‌ها از حدود بیش از یک سال و نیم پیش و با کاهش تاثیر‌گذاری تحریم‌ها، افزایش صادرات نفت ایران و همچنین افزایش تولید نفت ایران و قراردادهایی که ایران با کشورهای پیرامونی و کشورهای بلوک شرق بسته است، کاهش تاثیر تحریم‌ها باز هم بیشتر خواهد شد و در حقیقت وضعیت رشد اقتصادی کشور در سال جدید می‌تواند به مراتب بهتر از سال گذشته باشد. این یکی از دلایلی است که ایران دست برتر را دارد. دلیل دیگر این است که ایران همچنان غنی‌سازی ۶۰ درصد و همچنین مولفه‌های موشکی و منطقه‌ای را در دست دارد که تازه در ابتدای راه است و می‌تواند از این مولفه‌ها به شکل روزافزونی بهره‌گیری کند و فشار را بر طرف آمریکایی هرچه بیشتر کند.»

بحران‌های متعدد فشار زیادی به آمریکا وارد می‌کند/ شهروندان آمریکایی و غربی این روزها با افزایش قیمت‌های زیاد روبه‌رو هستند

خوش‌چشم تاکید کرد: «در طرف مقابل آمریکا با بحران‌های متعدد جهانی به ویژه چین و روسیه روبه‌رو است. وضعیت جنگ اوکراین ایمنی و امنیت حفظ صادرات انرژی به غرب را به خطر انداخته، درخواست روسیه برای دریافت روبل به جای ارزهایی مانند دلار و یورو برای صادرات گاز به اروپا، فشار هرچه بیشتری را به روی دلار و اقتصاد آمریکا و غرب گذاشته و صنایع و پیشرفت صنایع اروپا را تحت تاثیر خواهد گذاشت. این وضعیت فشار مضاعفی را بر روی آمریکا وارد می‌کند؛ به صورتی که حتی شهروندان آمریکایی و غربی این روزها با افزایش قیمت‌های زیاد روبه‌رو هستند و اینها فشار مضاعفی بر طرف آمریکایی است.»

آمریکایی‌ها نمی‌توانند به هیچ عنوان به دوران اوج فشار بر ایران بازگردند/ نیاز آمریکا به رسیدن به یک توافق با ایران، حالا چندین دلیل پیدا کرده است/ عدم اتخاذ تصمیم سیاسی آمریکا به‌زودی با شکست روبه‌رو می‌شود و مجبور به تغییر رویکرد خواهند شد

ایجاد اتحاد عربی عبری که به رهبری ترامپ و نتانیاهو آغاز شد در دوران اوج خود به شکست انجامید و نتیجه‌ای آن این شد که هم‌اکنون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نمایشگاه دوحه حضور عیان و آشکار دارد. اماراتی‌ها علی رغم مخالفت آمریکایی‌ها به دنبال ترمیم روابط با ایران هستند و عربستان بیش از همیشه به حاشیه رانده شده و رژیم صهیونیستی هم نتوانسته بهره‌ای از عادی‌سازی روابط در حوزه نظامی ببرد که دلیل عمده آن نیز سیاست‌های به‌موقع دفاعی ایران بوده است

این کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه افزود: «برخورد تمدنی که در حقیقت بین روسیه و طرف غربی در حال وقوع است، چنان فشاری به طرف غربی و آمریکایی وارد می‌کند که نمی‌توانند به هیچ عنوان به دوران اوج فشار بر ایران بازگردند. آنها به شکل روزمره‌ای و به طور فزاینده‌ای نیازمند انرژی هستند و در حقیقت نیاز آمریکا به بازگشت نفت و گاز ایران به بازارهای جهانی و نیاز آمریکا به رسیدن به یک توافق با ایران، حالا چندین دلیل پیدا کرده که با توجه به افول کلی آمریکا و همینطور اولویت اول آمریکا در تقابل با چین که حالا اوکراین و روسیه هم به آن اضافه شده است، باعث می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور بلکه حتی در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده طرف آمریکایی از مواضعش بیشتر هم مجبور به عقب‌نشینی شود و به نظرم می‌رسد آمریکایی‌ها روشی که الان در پیش گرفته‌اند و جدیتی از خود برای اتخاذ تصمیم سیاسی نشان نمی‌دهند، به زودی با شکست روبه‌رو می‌شود و به زودی مجبور به تغییر رویکرد خواهند شد.»

خوش‌چشم تاکید کرد: «بنابراین رویکرد فعلی طرف آمریکایی جدای از واقعیت‌های جهان اتخاذ می‌شود و سعی مأیوسانه‌ای برای ادامه راه قبلی است. به نظر می‌رسد در طول آینده نزدیک، آمریکایی‌ها متوجه اشتباهات فاحش خود در وین شده و مجبور به عقب‌نشینی‌های عمده‌تری خواهند شد.»

از توان آمریکا خارج است که بتواند همزمان به چندین پرونده مثل چین، ایران و روسیه رسیدگی کند

وی درباره نشست یکشنبه شب چهار کشور عربی مصر، امارات، بحرین و مغرب به‌علاوه آمریکا به ریاست «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در «نقب» در فلسطین اشغالی و تلاش برای تشکیل یک ائتلاف عربی عبری ضد ایران نیز گفت: «من اصولاً رژیم صهیونیستی را شریک استراتژیک آمریکا می‌دانم که طرح‌های مشترک با آمریکا را به جلو می‌برند. در حقیقت ایجاد اتحاد عربی عبری که به رهبری ترامپ و نتانیاهو آغاز شد در دوران اوج خود به شکست انجامید و نتیجه‌ای آن این شد که هم‌اکنون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نمایشگاه دوحه حضور عیان و آشکار دارد. اماراتی‌ها علی رغم مخالفت آمریکایی‌ها به دنبال ترمیم روابط با ایران هستند و عربستان بیش از همیشه به حاشیه رانده شده و رژیم صهیونیستی هم نتوانسته بهره‌ای از عادی‌سازی روابط در حوزه نظامی ببرد که دلیل عمده آن نیز سیاست‌های به‌موقع دفاعی ایران بوده است. بنابراین اینگونه راهبردها حتی در زمان جمهوریخواهان و کسانی مانند ترامپ راه به جایی نبرد چه برسد به الان که آمریکا با سرعت بالایی در حال خروج و فرار از منطقه است و همچنین درگیر پرونده‌های متعددی است که از توان آمریکا خارج است که بتواند همزمان به چندین پرونده مثل چین، ایران، روسیه رسیدگی کند. به نظر می‌رسد که اینگونه اقدامات، تاکتیکی و بیشتر با اولویت‌ها و جنبه‌های روانی و سیاسی و تبلیغاتی انجام می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار