در گفت‌وگو با پانا؛

روایت یک کارگردان از ساخت نماهنگی که با مضمون امام زمان تولید شده است

تهران (پانا) - مسعود اسدی کارگردان نماهنگ «دوست دارم» که با موضوع ظهور امام زمان (عج) و در حوزه کودکان ساخته و منتشر شده است، درباره چگونگی ساخت و نشر این اثر توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۲۶۵۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
روایت یک کارگردان از ساخت نماهنگی که با مضمون امام زمان تولید شده است

مسعود اسدی کارگردان نماهنگ «دوست دارم» در گفت‌وگو با پانا درباره این نماهنگ گفت:نماهنگ «دوست دارم» یک کار سفارشی است که چند هفته پیش با ما تماس گرفتند و گفتند که ما یک موزیک‌ ویدیو با مضمون جشن نیمه شعبان می‌خواهیم. ما در استودیو جلسه گذاشتیم و به چنین ایده‌ای رسیدیم.

وی درباره تاثیری که این انیمیشن روی کودکان دارد، گفت: ابتدا باید این را بگویم که اینجا بحث شناخت امام زمان مطرح نیست، یعنی مبحث این استاپ موشن و در کل این موزیک ویدیو، بحث شناخت امام زمان و منجی عالم نیست‌، بلکه ما در این موزیک ویدیو سعی کردیم آن چیزهایی که در گذشته خیلی پررنگ‌تر بود، به تصویر بکشیم؛ مثلا من به یاد دارم در زمان کودکی خودم تمام خیابان‌ها در نیمه شعبان چراغانی بود، شیرینی و شربت پخش می‌کردند، کمک‌های مومنانه انجام می‌شد و از این دست کارها که شادی مردم را نسبت به نیمه شعبان و میلاد امام زمان نشان می‌داد.

اسدی تصریح کرد: در این موزیک ویدئو ما نمی‌خواهیم درباره شناخت امام زمان به کودکان بگوییم، اما درباره اینکه چقدر تاثیر دارد، باید منتظر بمانیم تا از مخاطبان بازخورد بگیریم زیرا هنوز بازخوردی دریافت نکرده‌ایم اما من این موزیک ویدیو را به‌ چند کودک نشان دادم، آنها خیلی کنجکاوانه تماشا می‌کردند.

وی افزود: ما همین مضمون را می‌خواهیم جا بیندازیم که چنین شخص مقدسی هست و قرار است در آینده ان‌شاءالله ظهور کند و دنیا را چراغانی کند به این معنا که عدالت را برقرار کند، جنگ‌ها تمام شوند، صلح برقرار شود و تمام مشکلاتی که زمین دارد، برطرف کند. برای آمدن چنین شخصی ما باید خوشحالی کنیم و مقدمات ظهور را فراهم کنیم‌.

وی درباره دلیل استفاده از انیمیشن و عروسک در این موزیک ویدیو بیان کرد: به این علت است که از دنیای کودکان باید وارد این مقوله بشویم. می‌شد یک ویدیوی رئال هم ساخت، آنها هم تاثیرگذار هستند اما در تخصص خودم که استاپ موشن است و بیشتر در حوزه کودک فعال هستیم، دوست داریم از دنیا و تخیل کودکان که نسبت به عروسک‌ها دارند و ساعت‌ها با عروسک‌هایشان صحبت و بازی می‌کنند، وارد این بحث شویم که امام زمان را معرفی کنیم و برای ظهورش آماده شویم. درباره بحث انتظار در دین ما خیلی تاکید شده که ما این مبحث را کودکانه ارائه کردیم.

کارگردان نماهنگ «دوست دارم» درباره اینکه چرا در ابتدای این ویدیو یک ماشینی خراب می‌شود و بعد عروسک‌ها آن را تعمیر می‌کنند و در آخر ماشین سالم می‌شود، گفت: این موضوع دو نکته دارد؛ یکی اینکه ما باید به نوعی در ذهن بچه جا بیاندازیم که ان‌شاءالله در آینده امام زمان بیاید. این بچه که در ابتدای ویدیو نشان می‌دهیم اسباب‌بازی‌اش می‌شکند، ناراحت می‌شود و می‌رود می‌خوابد و ما در آخر می‌بینیم که اسباب‌بازی‌اش سالم شده و این عروسک‌ها اسباب‌بازی را تعمیر می‌کنند.‌ ما داریم تلقین به ذهن می‌کنیم که زمانی که امام زمان بیاید تمام مشکلات ما برطرف می‌شود.

وی اظهار کرد: مشکل کودک در این استاپ‌موشن شکستن ماشینش است، در آینده بزرگ‌تر می‌شود و مشکلاتش هم بزرگ‌تر و بیشتر می‌شود ولی الان آن ماشین برایش خیلی مهم است. ما نخواستیم نشان دهیم که این قهرمان همان امام زمان است اما بحث تلقین به ذهن برای کودک است.

اسدی ادامه داد: نکته دیگر این است که در روایت‌هایی که می‌بینیم و کم هم نیستند، این است که تمام مردم دنیا و تمام اهل زمین باید به این نتیجه برسند که یک‌ منجی هست و برای معرفی و ظهور او باید مقدماتی فراهم شود. این جمله که می‌گوییم مهدی بیا مهدی بیا به نظر من غلط است. ما باید به سمت امام مهدی عجل‌الله برویم و مقدمات ظهورش را فراهم کنیم تا او ظهور کند. یکی از مهمترین بحث های این مقدمات ظهور این است که به هم کمک کنیم، به هم رحم کنیم، دست به دست هم دهیم تا مقدمات ظهور را فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: ما چند پلان را حذف کردیم تا ویدیو خیلی طولانی نشود، اما پلان بعد از شکستن ماشین این بود که دست عروسکی شکسته و این قهرمان می‌رود آن دست را جا می‌اندازد یا یک عروسکی سعی دارد در خانه را جا بیاندازد ولی نمی‌تواند و این قهرمان به کمکش می‌رود. این همکاری و همدلی باید باشد تا مقدمات ظهور فراهم شود و در ادامه هم با هم مولود امام زمان را جشن می‌گیرند. در حقیقت این مقدمات برای جا انداختن قهرمانی است که در آینده قرار است ظهور کند، یعنی ما یک‌ قهرمانی داریم که می‌خواهد به همه کمک کند.

کارگردان نماهنگ «دوست دارم» درباره مدت زمانی که ساخت این موزیک ویدئو طول کشیده گفت: این پروژه از زمان پیش تولید تا پس تولید حدود ۱۰ روز زمان برد و تنها‌ چالش ما همین زمان بود؛ با توجه به اینکه کار مناسبتی بود و باید تا نیمه شعبان می‌رسید و این بین یک سری مشکلات شخصی هم برای پیش آمد و کار عقب افتاد. محدودیت زمانی‌مان بسیار زیاد بود، به طوری که تقریبا در طول یک هفته که ما تولید داشتیم، پروسه تولید و پس تولید همزمان پیش می‌رفت و هر روز تقریبا یک الی دو ساعت می‌خوابیدیم.

اسدی در ادامه گفت: استودیوی ما از سال ۹۴ در حوزه تصویربرداری، عکاسی، موشن‌گرافی و... شروع به فعالیت کرد و از همان زمان به دنبال کاری که در ایران کمتر انجام شده بود و آن هم استاپ‌موشن بود که در اصل ترکیب تمام این فعالیت‌هایی بود که نام بردم‌. تا الان موفق بودیم و چندین پروژه انجام دادیم و چند پروژه کوتاه هم در ذهن‌مان هست که انجام دهیم. تیم ما یک تیم پنج نفره است که ترکیب عکاس، تصویربردار، کسانی که کار افترافکت انجام می‌دهند، تدوین، کارهای لوکیشن و اکسسوار و عوامل جانبی دیگری که کمک می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار