رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

ویروس کرونا در سویه امیکرون فروکش کرده است

تهران (پانا) - رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید با توجه به اینکه تا حدود زیادی ویروس کرونا در سویه امیکرون فروکش کرده است، مردم باید در روزهای تعطیل نوروزی و دورهمی‌ها هرگونه روبوسی و اجتماع بزرگ را ممنوع کنند.

کد مطلب: ۱۲۶۵۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
ویروس کرونا در سویه امیکرون فروکش کرده است

به گزارش ایرنا، مردم ایران در ۲ سال گذشته با وجود کرونا تاکنون ۶ پیک سخت از این ویروس را پشت سر گذاشته اند و در این مدت سختی‌های زیادی به واسطه ابتلا به کرونا و حتی مرگ کشیده‌اند و اکنون که روند نزولی در ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا را شاهد هستیم ممکن است مردم دیگر آنگونه که باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند که نمونه آن می‌تواند در عید نوروز ۱۴۰۱ نمایان شود.

به همین دلیل بسیاری از متخصصان امر برای جلوگیری از وقوع احتمالی پیک جدید یا افزایش بار بستری در بیمارستان‌ها هشدارهایی برای رعایت بیشتر دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به ویژه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دوری از اجتماعات بزرگ، دورهمی‌های بزرگ خانوادگی و استفاده از فضای آزاد بجای خانه برای دورهمی‌ها تاکید دارند.

کرونا در این ۲ سال گذشته به حدی شدت داشته است که مردم در دو نوروز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دورهمی آنچنانی نداشتند و اکنون که روند نزولی این ویروس در کشور ادامه دارد ممکن است مردم در تعطیلات عید باستانی نوروز ۱۴۰۱ به دورهمی‌های بزرگ و اجتماعات آنچنانی تن دهند که ممکن است بسیار خطرناک باشد چون هنوز سویه امیکرون فروکش نکرده است.

حتی ممکن است یه سهل‌انگاری کوچک منجر به افزایش روند ابتلا و بستری در جامعه شود که توصیه می‌شود در دید و بازدیدها حتما تمام پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند زیرا این زنگ خطری برای همه خواهد بود.

اکنون افول امیکرون است

علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره گفت: در حال حاضر افول سویه امیکرون در کشور را شاهد هستیم که امیدواریم دیگر شاهد پیک های بعدی نباشیم اگرچه به طور یقین بخاطر واکسینه نشدن جمعیت زیادی از جهان احتمال شیوع سویه های جدید هم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای دورهمی‌های ایام نوروز مردم باید به شدت پروتکل‌های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند، با توجه به اینکه ساده‌انگاری پس از نزولی شدن پیک ششم بسیار موضوع حساس و جدی است، پس نباید به این قضیه دامن بزنند چون ممکن است شدت شیوع در تجمع و دورهمی‌ها افزایش یابد.

ناجی ادامه داد: چون اکنون کشور در افت پیک ششم است، تجمعات موجب انتقال بیشتر ویروس از سوی همه افراد به ویژه افراد واکسن نزده می‌شود و افراد حساسی ممکن است عفونت را از دیگران بگیرند،‌پس باید توصیه های لازم در این زمینه رعایت شود.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به اینکه مردم پس از ۲ سال شیوع کرونا از این وضعیت خسته شده‌اند نمی‌توان به مردم گفت که دورهمی و عید دیدنی نداشته باشید اما توصیه ما داشتن دورهمی با تعداد کم افراد، با محیطی دارای تهویه مناسب و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی است.

وی اظهار داشت: همین دید و بازدید های عیدی را هم مردم با شرایط خاص باید داشته باشند اگر در محیط آزاد همدیگر را ببینند که شرایط بهتر است چون در فضای بسته امکان انتقال بیشتر است و اگر میهمانی ها با تعداد افراد کمتر باشند نیز می توان از انتقال ویروس تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

توصیه ما داشتن دورهمی با تعداد کم افراد، با محیطی دارای تهویه مناسب و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی است.

ناجی از مردم خواست تا جایی که امکان دارد در دید و بازدیدهای عید و دورهمی‌ها روبوسی نکنند و همچنان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را داشته باشند تا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایام تعطیلات نوروزی در سال ۱۴۰۱ نیز به خوبی و به دور از شیوع ویروس در میان اعضای خانواده‌ها باشد.

سیر نزولی امیکرون در کشور تا اواسط فروردین

وی تاکید کرد: در حال حاضر کشور ایران در مرحله افت پیک سویه امیکرون قرار دارد و این پیک نزولی در تعداد موارد بستری، ابتلا و فوت به خوبی قابل مشاهده است که ممکن است تا اواسط فروردین ماه این موضوع ادامه‌دار باشد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: روند نزولی واریانت امیکرون به احتمال قوی تا فروردین ماه پایین‌تر خواهد آمد البته باید احتیاط لازم از سوی مردم در ایام تعطیلات نوروزی انجام شود چون مسافرت‌های نوروزی ممکن است به این موضوع دامنه بدهد و این واریانت ادامه ‌دار باشد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون کشور در یک سیر نزولی قرار دارد حالا که در این موقعیت هستیم باید مردم را به زدن واکسن تشویق کرد البته واکسن دز بوستر یا یادآور به عنوان مهمترین واکسن برای گریز از این وضعیت است، اگرچه باید کسانی که هنوز برای تزریق واکسن دز اول و دوم ترغیب نشده‌اند،‌این وضعیت را مشاهده کنند و نسبت به واکسینه شدن خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: واریانت امیکرون نشان داد که واکسن زدن با درصد زیادی مانع ابتلای شدید یا مرگ افراد واکسینه شده می‌شود پس بهتر است کسانی که هنوز هیچ اقدامی برای واکسینه شدن نکرده‌اند این مسایل را به خوبی مشاهده کنند تا خود و دیگران را با گرفتار امیکرون یا سویه‌های دیگر نکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار