عمارت ذوالفقاری و موزه مردان نمکی را بیشتر بشناسیم

زنجان (پانا) - عمارت ذوالفقاری و موزه مردان نمکی یکی از بناهای تاریخی و گردشگری شهر زنجان است که بیانگر تاریخ معاصر و تاریخ کهن زنجان است و به شهر نقش و نگار زیبایی داده است.

کد مطلب: ۱۲۶۵۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
عمارت ذوالفقاری و موزه مردان نمکی را بیشتر بشناسیم

عمارت ذوالفقاری از جاهای دیدنی شهر زنجان است و در ضلع شمالی سبزه میدان و مسجد جامع قرار گرفته است. این بنا ساختمان مسکونی و اداری حکمران زنجان به نام محمودخان ذوالفقاری بوده و امروزه محل نگهداری مردان نمکی است.

مردان نمکی نیز انسانهایی هستند که بر اثر ریزش لایه های نمک، قرن‌ها پیش در معدن نمک چهرآباد مدفون شدند و پس از کشف و شناسایی، در این موزه به معرض نمایش عموم گذاشته شدند. اکنون این مردان روایتگر تاریخ و تمدن این سرزمین هستند.

تماشای مردان نمکی زنجان، پرده ای از هویت تاریخی استان برمی دارد. پوشینه های طرح دار رنگی، چاقوی بسته شده به کمر مرد نمکی، پاپوش ها و موهای بلند این مومیایی ها بیانگر تمدن کهن زنجان است.

تحقیقات نشان می دهند این منسوجات متعلق به دوره هخامنشی و ساسانی بوده است که در بافت آنها از تکنیک های متفاوتی در آن دوره استفاده شده است. این منسوجات از جنس های مختلف مو، پشم و نمدی بوده و وجود نقش های مختلف و طرحهای‌ زیبا در بافت این پارچه ها از ویژگی های بارز آنها به شمار می رود.

در کنار تمام اشیا و سفالینه هایی که کنار مردان نمکی معدن چهرآباد زنجان یافت شده، منسوجاتی که متعلق به دو دوره ساسانی و هخامنشی بود شگفتی بسیاری از پژوهشگران را برافروخته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار