دبیر منطقه ۱۳ در گفت و گو با پانا:

آینده‌ روشن برای نظام آموزشی کشور، منوط به مهارت دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - آموزش تئوری محور، یادگیری دروس را یک بار مصرف کرده است. قطعا این نحوه آموزش، کارآمد و مناسب در راستای یادگیری نیست، بنابراین از طریق مهارت آموزی نه تنها می‌توان به این هدف دست یافت بلکه موجب افزایش کارآفرینی در میان دانش‌آموزان شد.

کد مطلب: ۱۲۶۴۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
آینده‌ روشن برای نظام آموزشی کشور، منوط به مهارت دانش‌آموزان است

در همین راستا یکی از دبیران کار و فناوری منطقه ۱۳ و یکی از مجریان طرح پداک(پویش دانش آموزان کار آفرین) در مورد تاثیر کارآفرینی در بازار کشور و مزایا و معایب آن به پانا عنوان کرد: «بحث کارآفرینی چند سالی است که در کشور جریان پیدا کرده است، اما به دلایل مختلف به ویژه شرایط نامساعد مالی، پیشرفت زیادی نداشته است. با حذف امضاهای طلایی و انجام امور الکترونیکی برای دریافت مجوز بسیار به بحث کار آفرینی کمک خواهد کرد.»

سید مهدی هاشمی، از مزایای کارآفرینی می‌توان به گردش در آمدن چرخه اقتصادی کشور، ایجاد شغل برای افراد بیکار و درآمدزایی دولت از طریق مالیات اشاره کرد. از معایب جدی کار آفرینی در کشور ما عدم مشاوره درست به کارآفرینان از طریق افراد خبره است که اگر این مورد اصلاح شود افراد دچار چالش های گوناگون نمی‌شوند و اینکه باید برای شروع کارآفرینی با آنها همکاری کرد تا انجام کار برای آنان راحت تر شود.»

وی؛ در مورد آموزش مشاغل به دانش آموزان به طور حرفه ای در دوران تحصیل اذعان کرد: «از نظر بنده نه تنها باید با مشاغل آشنا شوند بلکه باید شغل و مهارتی را به طور حرفه ای و هدفمند بیاموزند، اما متاسفانه آموزش و پرورش و آموزش علوم کشور ما بیشتر تئوری محور عمل می‌کنند و به جای آموزش مهارت های ساده زندگی حجم زیادی از تئوری را به دانش آموزان منتقل می کنند که آن به نوعی یک بار مصرف است به طوری که دانش آموزان آن را برای امتحان می‌خوانند و دیگر آن مطالب را نمی آموزند بلکه حفظ می‌کنند! درصورتی که این حجم از آموزش لازم نیست. تکنولوژی در حال به روز شدن است و هر موضوعی را که بخواهیم از اینترنت می توانیم استخراج کنیم.»

وی در ادامه در رابطه با اهمیت دادن کتب درسی به آینده شغلی دانش آموزان و میزان آموزش در این بخش افزود: «خوشبختانه چند سالی است که کتب درسی رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است و به سمت مهارت آموزی گام برداشته اند. اما متاسفانه در مدارس اهمیت چندانی به کتب کار آفرینی نمی دهند و دبیرانی که به تدریس این دروس مشغول می شوند تخصص کافی برای ترویج کارآفرینی ندارند و و عملکرد آنان برای آموزش دانش آموزان موثر نیست، در حالیکه یکی از اضلاع مثلث آموزش کتب درسی در متوسطه اول، کتاب کار و فناوری و در متوسطه دوم، کتاب کارآفرینی است.»

هاشمی درباره پداک که «پویش دانش آموزان کار آفرین» است، اظهار کرد: «در چند سال اخیر، همایشی با عنوان حامیان محیط زیست و منابع طبیعی در شهر تهران برگزار شد و در آن از دانش آموزانی که در راستای کار آفرینی با شهرداری و آموزش و پرورش همکاری کردند تقدیر شد و بعد از آن هم با مطالعاتی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که با تلفیق کار آفرینی و محیط زیست در اکثر کشورها طرحی با عنوان کارآفرین سبز به وجود آمده است. با توجه به جذاب بودن این موضوع برای من و مطرح کردن این طرح در مراجع ذیربط مقاله ای در این زمینه به زودی منتشر خواهد شد. در واقع پویش دانش آموزان کار آفرین برای دانشجویان و دبیران نیز قابلیت اجرایی دارد. هدف اصلی طرح پداک، ترویج کارآفرینی در میان همه اقشار آموزشی موثر است.»


هاشمی با توجه به اینکه خیلی از افراد دلیل بیکاری خود را عدم آگاهی و راهنمایی نامناسب می‌دانند تاکید کرد: «آدم ها بر اساس نیازهای خود، شغلی را انتخاب می‌کنند، شغل هایی که ممکن است با مدرک تحصیلی افراد هیچ تطبیقی نداشته باشد. خیلی از افراد علاقه و استعداد زیادی به کاری یا یک حرفه‌ای دارند، اما به خاطر مشکلات و بر اساس نیازهای مالی خودشان وارد کاری می شوند که به آنها علاقه ای ندارند. اگر فرصت های شغلی در کشور زیاد شود قطعا با این مشکلات رو به رو نخواهیم شد. آموزش و پرورش باید تئوری محوری را تا حد امکان کنار بگذارد و مهارت محوری را جایگزین کند و آموزش را خیلی قوی‌تر کند. اگر هر فارغ‌التحصیلی بتواند کار آفرین باشد کشور از واسطه ها بی نیاز خواهد شد و به کشوری پویا تبدیل خواهد شد و این چرخه سبب درآمد مطلوب هم برای دولت و هم برای عام مردم است.»

هاشمی در پایان گفت: «اجرای این پویش هم در کنار کتاب کارآفرینی و کتاب کار و فناوری می‌تواند سبب آموزش صحیح و آگاهی دانش آموزان از آینده شغلی و استعدادهای خویش در راستای تصمیم گیری بهتر و شناخت امور اجتماعی باشد. امیدوارم جامعه ای پویا، رشد یافته با پیشرفت های علمی، فرهنگی و هنری در آینده داشته باشیم.»

امیرعرشیا آقایی، دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار