از مضرات زیاده‌روی در مصرف آجیل چه می‌دانید؟

تهران (پانا) - آجیل‌های رنگارنگ و خوشمزه‌ای که معمولا در ایام عید، میهمان خانه‌ها می‌شوند، فواید زیادی دارند و مانع بروز برخی بیماری‌ها می‌شوند، اما وقتی به ‌طور اصولی مصرف نشوند یا حتی بیش از اندازه خورده شوند، ممکن است اثرات معکوسی به جا بگذارند و به ضرر سلامتی تمام شوند.

کد مطلب: ۱۲۶۴۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
از مضرات زیاده‌روی در مصرف آجیل چه می‌دانید؟

اغلب دانه‌های خوراکی برای سلامت قلب و عروق، مبارزه با سرطان، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و حتی کاهش وزن مفیدند، اما در نقطه مقابل، مصرف بیش از حد آنها دقیقا می‌تواند اثرات متضادی به جا بگذارد. محققان به‌طور کلی توصیه می‌کنند که افراد روزانه حدود ۲۴ عدد بادام، ۱۸ عدد پسته و ۱۴ عدد نصف گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهند و از فواید آن بهره‌مند شوند.

ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها، بدبو شدن دهان و دردهای مفصلی و عضلانی! همه این اتفاقات عجیب، از علائم مسمومیت با سلنیوم هستند.

ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها، بدبو شدن دهان و دردهای مفصلی و عضلانی! همه این اتفاقات عجیب، از علائم مسمومیت با سلنیوم هستند. مسمومیت با سلنیوم واقعا نادر است، ‌اما مشکلی است که می‌تواند از طریق زیاده‌روی در مصرف مغزها و آجیل‌ها (خصوصا بادام هندی) اتفاق بیفتد. درواقع، هر ۸ تکه کامل از بادام هندی، سلنیومی معادل با ۱۰ برابر بیشتر از نیاز روزانه بدن را وارد بدن می‌کند.

بعضی از این ترکیبات عبارتند از:

1)‌ آجیل شور: این نوع آجیل تشکیل شده از پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی. بعضی‌ها بادام منقا را هم به این جمع اضافه می‌کنند. متاسفانه این نوع آجیل، رایج‌ترین و پرطرفدارترین نوع آجیل در ایام نوروز است. این‌که چرا می‌گوییم متاسفانه، پاسخ ساده و روشنی دارد. کافی است به صفتی که کلمه آجیل را همراهی می‌کند، دقت کنید: «شور!» چه کسی است که این روزها در باره عوارض ناشی از افزایش مصرف نمک و خطرات زیان‌بار آن چیزی نشنیده باشد یا مطلبی نخوانده باشد؟
2)‌ آجیل شیرین: شامل مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندی. اگرچه از این نوع آجیل کمتر از بقیه آجیل‌ها در ایام نوروز استقبال می‌شود اما حضور مغز گردو در این ترکیب یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می‌آید.
3)‌ آجیل چهار مغز: این آجیل تشکیل شده از مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندی.
4) آجیل مشکل‌گشا: بعضی‌ها معتقدند که حضور آجیل مشکل‌گشا، حتی در حجم کم، در کنار ظرف اصلی آجیل یا روی سفره هفت‌سین، برای صاحبخانه خوش‌یمن خواهد بود و به همین خاطر، کمی هم از این نوع آجیل تهیه می‌کنند. آجیل مشکل‌گشا عبارت است از ترکیب مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام، توت خشک، کشمش، نخودچی و نقل.
5) سلیقه شخصی: همه ما برای خرید آجیل نوروزی یک گزینه دیگر را هم پیش‌روی خود داریم و آن هم سبک شخصی خودمان است؛ به این معنی که ما می‌توانیم از هر کدام از اقلام آجیل به میزان دلخواه و به سلیقه شخصی خودمان خرید کنیم و آنها را با هم ترکیب کنیم. در بین اقلام مختلف آجیل، معمولا مشتریان بیشترین استقبال را از پسته به عمل می‌آورند و بعد از آن به ترتیب انواع تخمه، بادام، بادام هندی و مغز فندق مورد توجه قرار می‌گیرد.
6) آجیل‌های وارداتی: این‌روزها در آجیل‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده خشکبار، آجیل‌های هندی، تایلندی و ژاپنی هم پیدا می‌شود که به خاطر تنوع رنگی و طعم تندشان مشتریانی هم برای خودشان دست و پا کرده‌اند. در این نوع آجیل‌ها انواع رشته، ذرت، نخود و باقلا هم پیدا می‌شود. البته بعید به نظر می‌رسد که کسی بخواهد میز پذیرایی عید خود را با آجیل‌های رنگی شرق آسیا تزیین کند.

حساسیت به پسته

افرادی که از آلرژی رنج می‌برند باید پسته را با احتیاط مصرف نمایند. علایم حساسیت به پسته به صورت لکه‌های قرمز پوست بعد از مصرف پسته یا فرآورده‌های آن بروز می‌کند. در موارد شدیدتر ممکن است ورم صورت یا سایر قسمت‌های بدن، تهوع، اسهال، کرامپ شکمی، سرفه، اشکال در تنفس و ... نیز بروز کند.

در موارد نادری با مصرف پسته، واکنش آنافیلاکسی با افت فشار، سختی در تنفس و علائمی از این دست مشاهده شده است.مصرف پسته ممکن است منجر به مشکلات روده‌ای - معده‌ای شود. زیرا پسته دارای فروکتان‌ها است. این مواد سمی نیستند، اما ممکن است به سیستم گوارشی آسیب بزنند. که نتیجه آن نفخ، اسهال، یبوست، دردهای شکمی و ... است. اگر به فروکتان‌ها حساس هستید اکثر آجیل‌ها این علایم را در شما تشدید خواهند کرد.

اضافه‌وزن و چاقی با مصرف آجیل

بسیاری از مطالعات صورت‌گرفته حاکی از آن است که خوردن آجیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، از این‌رو محققان به افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند توصیه می‌کنند که این دانه‌های خوراکی مفید را در رژیم غذایی خود قرار دهند. اما این نتیجه زمانی حاصل می‌شود که در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنند، به‌طوری که مصرف بیش از اندازه و حجم بالایی از آجیل در طول روز سبب اضافه وزن در افراد می‌شود.

دانه‌های خوراکی به دلیل چربی بالایی که دارند، کالری زیادی را در خود جای داده‌اند به این معنا که مقدار انرژی دریافتی از آنها نسبت به برخی دیگر از موادغذایی بالاتر است. به‌عنوان مثال، ۲۸گرم بادام حدود ۱۶۳ کالری انرژی دارد، درحالی که همین مقدار پاستای پخته تنها ۳۷ کالری انرژی دارد. محققان برای جلوگیری از افزایش وزن ناشی از خوردن آجیل توصیه می‌کنند، روزانه ‌تنها ۲۸ گرم ترکیبی از انواع آجیل را مصرف کنید که به اندازه یک کف دست می‌شود. متخصصان تغذیه عنوان کردند که یک وعده آجیل در روز معادل یک‌سوم فنجان است.

مشکلات گوارشی

اگر بعد از خوردن آجیل احساس نفخ در معده خود می‌کنید، بدانید شما تنها فردی نیستید که با این مشکل مواجه می‌شوید، بلکه بسیاری از افراد بعد از خوردن این دانه‌های خوراکی چنین مشکلی را تجربه می‌کنند. در واقع، مشکلات گوارشی مانند نفخ معده و ایجاد گاز در دستگاه گوارش از شایع‌ترین عوارض خوردن آجیل است.

آجیل سرشار از فیبر است که یکی از فواید آن به شمار می‌رود. سیستم گوارشی انسان برای هضم غذا به مقداری فیبر نیاز دارد، اما زمانی که حجم آن در معده بالا می‌رود، ایجاد نفخ، گاز معده و اسهال می‌کند. افراد بالغ در طول روز باید بین ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنند. وجود ترکیباتی چون فیتات‌ها و تانن در این دانه‌های خوراکی، هضم آن را دشوار می‌کند. از سوی دیگر، حتی اگر دچار نفخ و گاز معده نشوید، چربی بالایی که در دانه‌های خوراکی وجود دارد، ممکن است باعث بروز اسهال شود.

مشکلات پوست و مو

یکی از مشکلاتی که به دنبال خوردن مقادیر بیش از حد آجیل و دانه‌های خوراکی رخ می‌دهد، ریزش موها، شکنندگی ناخن‌ها، بوی نامطبوع دهان و درد ماهیچه‌ها و دردهای مفصلی است. تمام علائمی که بیان شد، به دلیل مسمویت ناشی از مصرف بیش از حد سلینیوم است که در مواقع نادر، ایجاد مشکل می‌کند. به همین دلیل محققان تنها مصرف روزانه ۵۵ میکروگرم از این ماده را توصیه می‌کنند. تجمع سلینیوم در ماهیچه‌ها و مفاصل همچنین می‌تواند دردهای عضلانی و مفصلی را به دنبال داشته باشد.

فشار خون بالا

معمولا برای خوشمزه‌تر شدن آجیل آن را به صورت نمکی مصرف می‌کنند که با وجود طعم دل‌نشینی که به آن می‌دهد، اما ممکن است خطر بالا رفتن فشار خون را افزایش دهد. از این رو، سعی کنید از آجیل‌های کم‌نمک یا بدون نمک استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار