وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به مفاخر را محوریت قرار داده است

باید در نظام تعلیم و تربیت بازنگری شود

تهران (پانا) - برنامه «به وقت ایران» به تهیه‌کنندگی سید احسان میرمحمدعلی با موضوع بزرگداشت نظامی گنجوی و با حضور دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون پژو هش انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور روی آنتن شبکه آموزش رفت.

کد مطلب: ۱۲۶۳۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به مفاخر را محوریت قرار داده است

برنامه «به وقت ایران» روز یک‌شنبه 22 اسفندماه در حالی روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت که محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کاوه خورابه معاون پژو هش انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور به مناسبت بزرگداشت نظامی گنجوی مهمانان این برنامه بودند و درباره این رویداد به گفتگو نشستند.

در بخشی از این برنامه محمود شالویی درباره راه‌حل‌های حفظ مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان گفت: برای حفظ، داشتن، جای‌گیری و همراهی‌ این مفاخر در زندگی‌مان باید دانش‌آموزان و دانشجویان را به آموزش و آشنایی با آن‌ها و راه و روش‌شان مبادرت ورزیم یعنی قدم اول برای حفظ مفاخر کشور باید در حوزه تعلیم و تربیت و از دوران کودکی باشد.

وی ادامه داد: در زمان‌های قدیم و پیش‌ از شکل‌گیری مدارس رسمی در کشور ما، مکتب‌خانه‌ها وجود داشتند؛ یکی از کارهای خوبی که مکتب‌خانه‌ها در کنار آموزش قرآن، حدیث و خوشنویسی انجام می‌دادند، معرفی همین اندیشمندان و شاعران بود یعنی کسی که در مکتب‌خانه درس می‌خواند، حکیم نظامی گنجوی، فردوسی، حافظ و... را می‌شناخت و چند بیت از شعرهای آن‌ها را می‌دانست یعنی بنیه رشد کودکان از همان ابتدا با راه و روش زندگی مفاخر ما درهم می‌آمیخت اما متاسفانه با شروع کار مدارس رسمی کشور این آموزش‌ها کم و بیش به فراموشی سپرده شدند.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: آن چیزی که اهمیت دارد بازنگری در نظام تعلیم و تربیت است. برخی از مطالب فرهیختگان فرهنگ و ادب این سادگی را دارند که در کتاب‌های ابتدایی نیز برای دانش‌آموزان، آموزش داده شوند تا کم کم با شعر، شخصیت، اصالت، هویت، روش و منش زندگی‌شان آشنا شوند چراکه هرکدام از آن‌ها در زندگی‌شان یک بازیگر خالی نبودند بلکه شخصیت آن‌ها از لابلای اشعارشان پیداست و دانش‌آموزان می‌توانند به‌خوبی آن را بیاموزند.

شالویی خاطرنشان کرد: وقتی که افراد به سنین بالاتر می‌رسند می‌توانیم این آموزش‌ها را از مدرسه و دانشگاه عبور دهیم و به صحنه هنر، فرهنگ، نمایش و سریال‌های‌مان ورود دهیم وقتی این اتفاق افتد، این مفاخر ر کنار ما زنده خواهند ماند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از این اشعار در قالب آثار فاخری در میان مردم رایج است اما آیا این‌ها کافی‌ست، آیا نیازی به کمک رسانه‌های جمعی، مجموعه‌های فرهنگی و نظام تعلیم و تربیت نیست، عنوان کرد: اینگونه آموزش‌ها باید در همه حوزه‌ها و ابعاد زندگی انجام گیرد، همه باید دست در دست یکدیگر دهند تا با یک اقدام هماهنگ اتفاقات خوبی رخ دهد مثلا برای بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی از این مزیت برخوردار بودیم؛ ستادی را تشکیل دادیم که قرار است به شکل دائمی به کار خود ادامه دهد و اغلب دستگاه‌هایی که می‌توانستند مفید واقع شوند در کنار ما قرار گرفتند.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان در جواب این سوال که فکر می‌کنید توجه مسئولانه به این مفاخر کهن می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات فرهنگی ما باید، خاطرنشان کرد: فرهنگ به‌عنوان یک زیربنا می‌تواند جریان زندگی ما را تغییر دهد و حتی مشکلات اقتصادی را حل کند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این مساله را محوریت قرار داده است و اگر اینگونه نبود اهتمام به مفاخر تا این اندازه جدی گرفته نمی‌شد.

«به وقت ایران» برنامه‌ای است که در هر قسمت به موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌پردازد.
این برنامه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ به تهیه‌کنندگی سید احسان میرمحمدعلی و اجرای ناصر خیرخواه از شبکه آموزش به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار