یک کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با پانا:

روسیه، تنها گره مذاکرات وین نیست

۱۵ ماه است بایدن سر کار آمده است، چرا مذاکرات تا قبل از بحران اوکراین به نتیجه نرسیده است/ قبل از درخواست روس‌ها نیز آمریکا حاضر نبود تمامی تحریم‌ها را بردارد/ تا مشکلات اصلی رفع نشود، بحث روسیه حائز اهمیت نمی‌شود

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی گفت طبیعی است که آمریکا و اروپا از دولتمردان و دولت‌هایی که روابط خوبی با روسیه دارند، استفاده کنند و تلاش کنند که بر تصمیمات مقامات روسی اثر بگذارند؛ قطر نیز رابطه خوبی با روسیه و ایران دارد و تلاش‌هایی در حال صورت گرفتن است که این توقف مذاکرات پایان بخشیده شود و مجدداً مذاکرات در مسیر قبلی خود قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۲۶۳۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
روسیه، تنها گره مذاکرات وین نیست

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با پانا درباره سفر وزیر خارجه قطر به مسکو پس از گفت‌وگو با بلینکن و امیرعبداللهیان، اظهار کرد: «در جریان اخبار پشت پرده نیستم اما طبیعی است که آمریکا و اروپا در زمینه برجام تلاش کنند که هم با ایران و هم با روسیه در تماس باشند و روسیه را قانع کنند که از درخواست‌هایش چشم‌پوشی کند. ظروابط بین غرب و روسیه متشنج و بحرانی است و کانال‌های ارتباطی خوبی نیز وجود ندارد و تمامی ارتباطات در خصوص بحران اوکراین است بنابراین طبیعی است که آمریکا و اروپا از دولتمردان و دولت‌هایی که روابط خوبی با روسیه دارند، استفاده کنند و تلاش کنند که بر تصمیمات مقامات روسی اثر بگذارند.»

وی افزود: «قطر نیز رابطه خوبی با روسیه و ایران دارد و تلاش‌هایی در حال صورت گرفتن است که این توقف مذاکرات پایان بخشیده شود و مجدداً مذاکرات در مسیر قبلی خود قرار گیرد. اما اینکه قطر می‌تواند روسیه را قانع کند را نمی‌توانم ارزیابی کنم؛ به نظر من امید چندانی نیست که روس‌ها در این زمینه تجدید نظر کنند. از این جهت به نظر من فعلا باید منتظر باشیم که تحولی اساسی رخ دهد و مذاکرات به مسیر قبلی خود بازگردد در غیر این صورت به گفته آقای خطیب‌زاده معلوم نیست که مذاکرات وین چه زمانی از سر گرفته شود.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: «امروز تنها روسیه، گره کار مذاکرات نیست. قریب به چهار سال است که آمریکایی‌ها از برجام خارج شده‌اند و ۱۵ ماه است که دولت بایدن بر سر کار آمده است. سوال این است که چرا مذاکرات تا قبل از بحران اوکراین به نتیجه نرسیده است و علت آن این است که آمریکا درخواست‌های ایران را مورد توجه قرار نداده است.»

ابوالفتح ادامه داد: «آنچه که از ایران درخواست می‌شود مواردی است که احصای آنها بسیار راحت است یعنی یکسری آمار و ارقام، میزان ذخایر غنی شده و سانتریفیوژها، موضوعاتی است که بازرسان آژانس می‌توانند آن‌ها را محاسبه کنند و تعهدات ایران به راحتی اجرایی شود اما متأسفانه آمریکایی‌ها زیر بار نمی‌روند و ربطی به روسیه و درخواست روس‌ها ندارد چون قبل از درخواست روس‌ها نیز آمریکا حاضر نبود تمامی تحریم‌ها را بردارد و راستی‌آزمایی میان مدت برای ایران قرار دهد و راضی نبود که تضمین دهد.»

وی با بیان اینکه تمامی مشکلات به خاطر درخواست روسیه نیست، گفت: «مذاکرات برای رفع اختلافات در متن بوده است حالا اگر درخواست روسیه نیز مطرح نشده بود، مذاکرات به سرانجام نمی‌رسید چون ۱۰ ماه مذاکرات ادامه داشت و منتج به نتیجه نشد. تا مشکلات اصلی رفع و رجوع نشود، بحث روسیه حائز اهمیت نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار