در گفت‌وگوی پانا با دیپلمات پیشین کشورمان صورت گرفت؛

مانع احیای برجام روسیه است یا آمریکا؟

پیشنهاد روسیه نمی‌تواند مانع به نتیجه رسیدن برجام و مذاکرات شود/ آمریکایی‌ها قصد دارند عدم تعهد خود را گردن عامل خارجی بیاندازند/ ریشه مشکلات، بدعهدی آمریکا نسبت به تعهدات خود است

تهران (پانا) - سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت مسأله لغو تحریم‌ها و ضمانت‌های مورد نظر ایران هنوز اعمال نشده است و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در یک فرار رو به جلو قصد دارند مسأله عدم تعهد خود نسبت به اجرای مفاد برجام را گردن عامل خارجی یعنی روسیه بیاندازند.

کد مطلب: ۱۲۶۳۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
مانع احیای برجام روسیه است یا آمریکا؟

روز گذشته جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توقف مذاکرات وین خبر داد و گفت که «به دلیل «عوامل خارجی» به مکث در گفت‌وگوهای وین نیاز است؛ متن نهایی اساسا آماده و روی میز است». سپس سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که «وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت».

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نیز عنوان کرد که «نتیجه مذاکرات وین تنها به روسیه وابسته نیست و دیگر مشارکت‌کنندگان نگرانی‌های دیگری دارند». یک مقام اروپایی نیز با بیان اینکه دو یا سه مسأله همچنان در پیش‌نویس توافق هسته‌ای باقی مانده، به خبرگزاری رویترز گفت «در حال حاضر در مذاکرات وین بحثی درباره اینکه کدام تحریم‌ها علیه ایران بایستی رفع شوند وجود ندارد، بلکه بحث‌ها در خصوص چگونگی رفع آن است».

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین نیز گفت که «مذاکرات به جایی رسیده است که باید متوقف شده و هیات‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌هایشان بازگردند. ما تقریبا اینجا هستیم. من در حال کار با تمامی هیات‌ها به منظور غلبه به این وضعیت هستم. امیدواریم به زودی بازگشته و این مذاکرات را با موفقیت پایان دهیم».

در این راستا، محسن پاک‌آیین به پانا گفت: «اعلام وقفه در مذاکرات که به پیشنهاد جوزف بورل اعلام شده به معنای شکست برجام یا شکست مذاکرات یا بن‌بست در مذاکرات نیست بلکه یک فرصت تنفس است برای اینکه مذاکره‌کنندگان در کشورهای خود با دیگر مسئولان و کارشناسان مذاکره کنند و سپس سعی کنند که موضوعات باقی مانده را با ارائه پیشنهادات جدید حل و فصل کنند. لذا اینگونه که عنوان می‌شود دوره مذاکرات تمام شد و بن‌بست در مذاکرات به وجود آمد، اینگونه نیست.»

وی افزود: «هم ایران و هم جوزف بورل به عامل خارجی اشاره کردند؛ به نظر می‌رسد عامل خارجی از نگاه ایران و بورل، پیشنهاد جدید روسیه است مبنی بر اینکه همکاری اقتصادی ایران و روسیه از تحریم مستثنی باشد و این به دلیل بحران اوکراین و تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه است. در وهله اول مذاکره‌کنندگان نباید سرنوشت برجام را به بحران اوکراین وابسته کنند و این دو مقوله از یکدیگر جداست و باید منفک به هر یک پرداخته شود. بنابراین در عین حال نباید اجازه داد که این عامل خارجی مذاکرات را دچار مشکل کند اما در عین حال باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مشکل اصلی کماکان رویکرد آمریکاست.»

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان بیان کرد: «آمریکا و غرب سعی می‌کنند که پیشنهاد روسیه را علت اصلی توقف مذاکرات اعلام کنند و به نحوی از این مسیر بر روسیه اعمال فشار کنند در صورتی که واقعیت این است که تا قبل از این پیشنهاد و همچنین تا لحظه کنونی، آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و قولی نیز برای عمل ندادند یعنی کماکان مسأله لغو تحریم‌ها و ضمانت‌های مورد نظر ایران هنوز اعمال نشده است و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در یک فرار رو به جلو قصد دارند مسأله عدم تعهد خود نسبت به اجرای مفاد برجام را گردن عامل خارجی یعنی روسیه بیاندازند.»

وی ادامه داد: «ما در مسأله پیشنهاد روسیه باید توجه داشته باشیم و سعی کنیم در مذاکره با روس‌ها آن‌ها را متقاعد کنیم که مسیر بهتری را دنبال کنند و بهانه به دست غربی‌ها ندهند، همچنین باید تمرکز خود را بگذاریم برای وادار کردن آمریکا و غرب که علت اصلی مشکلات فعلی در مذاکرات هسته‌ای هستند و سعی کنیم آن‌ها را متقاعد کنیم که تعهدات خود را دنبال و تحریم‌ها را لغو کنند و همان برنامه‌ای که امروز روی میز است را اجرا کنند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پایان خاطر‌نشان کرد: «به نظر من پیشنهاد روسیه نمی‌تواند مانع به نتیجه رسیدن برجام و مذاکرات شود و ما باید کماکان برای حل این مسأله تمرکزمان را برای اعمال فشار بر آمریکا، غرب و اتحادیه اروپا بگذاریم که مشکل مذاکرات حل شود. ریشه این مشکلات آمریکا و بدعهدی آمریکا نسبت به تعهدات خود است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار