وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد؛
پیشگیری از تخلفات با راهاندازی سامانه رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی
تهران (پانا) - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت انتظار میرود با رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی علاوه بر تسریع در شکایات، از تخلفات پیشگیری شود.
سیدرضا فاطمی امین امروز شنبه در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی بر خط، افزود: رونمایی از این سامانه یک کار حقوق مشترک بین معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت دادگستری، وزارت صمت و اتاق بازرگانی ایران بود.
وی بیان داشت: این سامانه هوشمند ضرورتی بود که باید اتفاق میافتاد، زیرا حجم تجارت الکترونیک به شدت در حال گسترش است.
فاطمی امین ادامهداد: سادگی سامانه، جمع سپاری موارد با انجام سریع و با کمترین هزینه، اعمال رای داوران به تخلفات فروشگاه های اینترنتی پس از هفت روز و رتبهبندی کسبوکارها از جمله ویژگی های این سامانه است.
وی خاطرنشان کرد: برای رتبهبندی اهمیت بسیار ویژهای قائل هستیم و معیارها و شاخصهاییاز جمله اتفاق افتادن یا نیفتادن گرانفروشی، پاسخ چند روزه به شکایت ها و غیره به این منظور تعیین شده است.
فاطمی امین تصریح کرد: با عنایت به رتبه ای که آن فروشگاه یا کسب و کار میآورد، ارزیابی شده و بازار آن شکل میگیرد.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: این سامانه با ایجاد بازدارندگی سبب میشود تا کسب و کار بهتر با مصرف کننده تعامل داشته باشد.
سامانهای برای حداکثر کردن اعتماد مصرفکنندگان به تجارت الکترونیک
در این مراسم، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک اظهارداشت: سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی، به منظور رسیدگی به شکایتها در این حوزه و همچنین افزایش اعتماد مصرف کنندگان به فضای تجارت الکترونیک ایجاد شده است.
"علی رهبری" خاطرنشان کرد: این پروژه به دغدغههای پس از خرید خریداران پرداخت شده، جایی که نظر مصرف کنندگان تامین نشده و منجر به شکایت شده است؛ در نتیجه باید بهطور موثر پاسخ داده شود.
وی یادآور شد: رسیدگی به شکایت ها در دستگاههای مربوطه از جمله تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت و غیره به دلیل ظرفیت محدود دستگاهها و تعدد شکایات کند است، اما با رونمایی از این سامانه انتظار میرود مدت زمان رسیدگی به شکایت ها کاهش یافته و ورود شکایات به دستگاههای قضایی کاهش یابد.
رهبری بیانداشت: در حوزه تجارت الکترونیک در زمان نارضایتی مصرف کنندگان و خریداران محصولات، شاهد سردرگمی آنان بودیم که برای شکایت از کجا اقدام و چه مدارکی برای ثبت شکایت آماده کنند؟
این مسوول خاطرنشان کرد: اتلاف هزینه و زمان، زمانبر شدن فرآیند شکایت، اجحاف به مصرفکنندگان و عدم ارتباط مراجع ذیربط با یکدیگر، از دیگر مشکلات موجود بود که انتظار می رود با رونمایی از این سامانه کاهش یابد.
ارسال دیدگاه