عراقی‌ها مرغ صادراتی بالای۲ کیلوی ایران را نمی‌خرند

تولید مرغ گوشتی بالای ۲ کیلوگرم برای مرغداری‌ها به صرفه نیست

رییس اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه با اشاره به نسبت میزان سلامت غذایی لاشه گوشت مرغ کمتر از ۲ کیلوگرم به وزن بیشتر از آن عنوان کرد که به خاطر سلامت و امنیت غذایی خانوارها باید فرهنگ غلط خرید و مصرف گوشت مرغ چاق در جامعه اصلاح شود.

کد مطلب: ۱۲۶۲۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
عراقی‌ها مرغ صادراتی  بالای۲ کیلوی ایران را نمی‌خرند

به گزارش ایرنا، «کامران کشاورز»، رییس اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه میانگین استاندارد جهانی سایز و وزن لاشه مرغ گوشتی برای مصرف خانوارها ۱.۸ کیلوگرم است، در حالی که مردم ما مرغ کمتر از۲ کیلو گرم نمی خرند و علاقه فراوان به خرید مرغ چاق دارند.

او با تاکید به اینکه نیاز به فرهنگ سازی مصرف گوشت مرغ استاندارد در جامعه داریم؛ گفت: گوشت مرغ ۲ کیلو گرمی را به کشور عراق صادر کردیم اما به خاطر جا افتادن فرهنگ مصرف گوشت مرغ استاندارد بین اوزان ۱.۲ تا ۱.۸ کیلو گرم در آنجا، مردم نخریدند و آن را پس فرستاند زیرا مردم آنها می دانند مرغ بالای ۲کیلو گرم غیر استاندارد است.

کشاورز در توضیح اینکه چرا مردم باید مرغ کمتر از ۲ کیلو گرم و استاندارد بخرند، بیان داشت: ابتدا لازم است گفته شود در مرغداری های صنعتی هیچ داروی هرمونی به مرغ ها تزریق نمی شود، اما داروهای آنتی بیوتیک دار در پرورش آنها استفاده می شود، به همین خاطر مرغی که ۴۰ ،۴۵ روزه باشد بسیار سالم تر و بهداشتی تر از مرغی است که برای گرفتن وزن مدت زمان بیشتری باقی می ماند.

او گوشت مرغ را اصلی ترین منبع غذایی تامین پروئتین جامعه عنوان کرد و گفت: وقتی خانوارها غذای سالم تری مصرف کنند، سلامت جامعه نیز افزایش می یابد به همین دلیل در این راستا مصرف گوشت مرغ کم وزن و استاندارد را باید فرهنگ سازی کنیم.

رییس اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه در ادامه خرید گوشت مرغ کم وزن و استاندارد در حد ۲ کیلو گرم را برای خانوارها از نظر اقتصادی به صرفه تر دانست افزود: علاوه بر بحث های بهداشتی، لاشه گوشت مرغ سه و ۲و نیم کیلوگرم ضایعات و چربی بین بافتی بیشتری دارد ، که هم از نظر وزن و هم از نظر قیمت به صرفه مصرف کنندگان نیست.

تولید مرغ گوشتی بالای ۲ کیلوگرم برای مرغداری ها به صرفه نیست

کشاورز در بخش دیگر از صحبت های خود؛ پرورش مرغ گوشتی استاندارد را برای مرغداری ها نیز بسیار به صرفه تر و باعث افزایش شاخص های بهره وری آنها دانست و اظهار کرد: اگر دوره پرورش مرغ گوشتی از ۵۵ و ۶۰ روز به ۴۰ و ۴۵ روز کاهش یابد؛ هم در مصرف انرژی سوختی مانند برق، گاز و آب، برای مرغداری ها صرفه جویی شده، هم هزینه نگهداری کاهش یافته هم هزینه نهاده و خوارک مرغداری ها که ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه های مرغداری ها را تشکیل می دهد به طرز چشم گیری کاهش می یابد که می تواند در راستای ارتقاء شاخص های بهره وری مرغداری ها به کارگرفته شود.

او یکی از دلایل بسیار مهم تولید مرغ های گوشتی استاندارد کمتر از۲کیلو گرم را به صرفه نبودن خوراک نهاده ها دامی دانست و گفت: برای آن که مرغ های بالای ۲ کیلو گرم به حدود سه کیلو گرم برسند باید حدود ۲ کیلو گرم خوراک و دان هزینه آنها شود که اصلا به صرفه اقتصادی نیست.

این کارشناس همچنین با اشاره به اینکه تامین گوشت مرغ امنیت غذایی جامعه را بالا می برد گفت: به دنبال تولید و تهیه مواد غذایی سلامت تر برای مردم هستیم لذا خواستار ترویج و فرهنگ سازی نحوه مصرف صحیح گوشت مرغ به عنوان مواد غذایی سالم هستیم نه اینکه خدای نکرده این منبع غذایی با ارزش به سم تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار