اعتراض اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به سخنان یک نماینده مجلس

55 درصد قیمت مرغ با ارز آزاد است

تهران (پانا) - اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در نامه‌ای به شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی نسبت به سخنان وی درباره قیمت مرغ اعتراض کرده و عنوان کردند که تنها ۴۵ درصد قیمت مرغ براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۵۵ درصد آن براساس ارز آزاد است.

کد مطلب: ۱۲۵۰۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
55 درصد قیمت مرغ با ارز آزاد است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران ایران در نامه‌ای به شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی نسبت به سخنان وی درباره قیمت مرغ که عنوان کرده بود قیمت مرغ وارداتی تحویل در تهران ۱.۶ دلار است و حتی اگر قیمت دلار ۳۰ هزار تومان باشد که در حال حاضر این رقم هم نیست، ۱.۶ ضربدر ۳۰ هزار تومان می‌شود ۴۸ هزار تومان و همچنین رقم ۱.۶ ضربدر ۴,۲۰۰ هزار تومان حدود ۷,۰۰۰ تومان می‌شود اما هم اکنون قیمت مرغ ۳۰ هزار تومان است؟ چرا ۳۰ هزار تومان است؟ چه پاسخی برای آن وجود دارد؟؛ واکنش نشان داد و اعلام کرد: اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام کرد که تنها ۴۵ درصد قیمت مرغ براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۵۵ درصد آن براساس ارز آزاد است.

در بخش‌هایی از متن این نامه آمده است:

۱- تنها به ۴۵ درصد قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ در قالب ذرت و سویا ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته و در تعیین قیمت ذرت و سویا در سامانه بازارگاه نیز عملاً تفاوت حداقل ۳۵ درصدی قیمت جهانی با قیمت خریداری شده توسط مرغدار وجود دارد که قطعاً شما بدان اشراف دارید، یعنی عملاً مبنای استدلالی برای هر کیلو نهاده ارز حداقل ۵۷۰۰ تومانی نه ارز ۴۲۰۰ تومانی.

۲- قیمت سایر مؤلفه‌های تولید براساس ارز آزاد است که حدود ۵۵ درصد هزینه‌ها را شامل می‌شود با احتساب ارز آزاد ۲۹ هزار تومانی سهم ارز آزاد بر قسمتی از قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده ۱۵۹,۵۰۰ ریال می‌شود.

۳- با تجمیع جمع هزینه یک کیلوگرم مرغ زنده ناشی از سهم ارز ترجیحی ۴۵,۳۶۰ ریال و سهم هر کیلوگرم ناشی از ارز آزاد ۱۵۹,۵۰۰ ریال ناشی از موارد قید شده در بند یک و دو مبلغ تمام شده هرکیلو گرم مرغ بدون سود مرغدار ۲۰۴.۸۶۰ ریال می‌شود. در حالیکه قیمت اعلامی مرغ زنده از طریق قرارگاه امنیت مواد غذایی ۱۹۷,۰۰۰ ریال و قیمت فعلی آن در بازار حدود ۱۸۵,۰۰۰ ریال است.

۴- حدود ۵ %هزینه ناشی از عدم نظارت بر قیمت‌ها از قبیل پشت بارنامه‌های حمل و نقل، قیمت برخی خدمات و تعمیر و تجهیزات بر صنعت مترتب است که قیمت تمام شده را به عدد ۲۱۵.۱۰۳ ریال رسانده که با احتساب سود ۱۰ درصدی مرغدار قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده درب کشتارگاه ۲۳۶,۶۱۳ ریال می‌شود.

۵- محاسبات عددی تبدیل مرغ زنده به گرم براساس رویه مرسوم در کارگروه تنظیم بازار حدود عدد ۱.۴۸ است که اگر آن را بر قیمت زنده اعمال کنیم، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم دست مصرف کننده بیش از ۳۵۰,۰۰۰ ریال می‌شود که با توجه به قیمت ۲۹ هزار تومانی قیمت مرغ در بازار زیان آن را تولیدکننده و مرغداران متحمل می‌شوند.

۶- قیمت ۱.۸ دلاری مرغ در بازارهای صادراتی مربوط به مرغ‌های درجه یک با کیفیت بالا هست که از سیاست مشوق‌های صادراتی برخوردار هستند و قیمت مرغ در بازارهای داخلی کشورها حداقل ۲.۳ دلار است که با احتساب ارز ۲۹ هزارتومانی به عدد ۶۶۷,۰۰۰ ریال می‌رسد.

الف: سیاست اعمالی دولت در مبحث اختصاص ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی در مبحث تولید و عرضه گوشت مرغ با وجود تمامی فشارها و کاستی‌ها که مرغداران متحمل می‌شوند به ثمر نشسته و به سر سفره‌های مردم رسیده است.

ب: اگر گاهی انحراف جزئی در تخصیص ارز ترجیحی و تحمل زیان ناشی از اعمال سیاست دستوری در بازار مرغ توسط مردم و مرغداران اتفاق می‌افتد، مربوط به عدم وجود نظارت کافی قبل از سامانه بازارگاه و یا بعد از کشتارگاه است که نیازمند بررسی، کنترل و نظارت بیشتر است.

فلذا با توجه به نقش حضرتعالی در کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی و تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی که کمیسیون تحت ریاست حضرتعالی هم بدین منظور شکل گرفته، استدعا دارد در موارد تخصصی از نظرات تشکل‌های بخش مورد نظر بیشتر بهره گیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار