مسعود شکوهی:

برنامه ملی نماد یکی از برنامه‌های راهبردی نظام تعلیم و تربیت است

تهران (پانا) - نشست هم‌اندیشی فنی درباره چارچوب چالش‌ها و عملکرد میز نماد در آموزش و پرورش سراسر کشور با حضور مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و معاونان وی به صورت مجازی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۶۲۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه ملی نماد یکی از برنامه‌های راهبردی نظام تعلیم و تربیت است

مسعود شکوهی در آغاز این نشست ضمن تبریک اعیاد و ایام میلاد با سعادت امام حسین علیه السلام امام سجاد علیه السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و همچنین تبریک به مناسبت هفته تربیت اسلامی گفت: در روزهای منتهی به سال ۱۴۰۱ خدا قوت ویژه به همکاران خوب و پرتلاش عرض می کنم که خدمات ماندگاری را از خود به یادگار گذاشتند.

شکوهی ادامه داد: بار اصلی بخش زیادی از برنامه و فعالیت ها بر دوش همکاران ما در استان هاست و با بروز پاندومی کرونا این فشار مضاعف شده است.

وی افزود: در انتهای سال باید کنکاشی در مورد برنامه‌های گذشته انجام بدهیم و برنامه‌هایی که قرار است در سال آینده برگزار کنیم را بررسی و برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: حوزه ما بسیار پر چالش و پر ترافیک در مجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی است که برای اجرای این برنامه ها نیاز به همدلی و همراهی تک ‌تک افراد است.

مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ادامه داد: اگر همدلی و همراهی از صف تا ستاد نبود دستاوردهایی را که هم اینک شاهد آن هستیم و حاصل شده است را مشاهده نمی کردیم و امیدوار هستم روند کیفی بخشی به برنامه‌ها با این همراهی و همدلی بیشتر میسر شود.

وی خاطرنشان کرد: می‌دانم حجم فعالیت ها در انتهای سال زیاد است ولی این نشست باید برگزار می‌شد و تمایل داشتیم این نشست را به صورت حضوری برگزار کنیم اما محدودیت های کرونایی اجازه نداد که در خدمت شما عزیزان به صورت حضوری باشیم.

شکوهی با اشاره به برنامه ملی نماد گفت: برای حوزه مشاوره هیچ امری مهمتر از برنامه ملی نماد نیست و امیدوارم روزی برسد که این برنامه در همه مدارس و مناطق اجرایی شود.

وی با اشاره به اختتامیه همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید که روز پنجشنبه برگزار می شود گفت: حدود 700 مقاله به این همایش ارسال شده است که در چند مرحله داوری برگزیدگان روز پنجشنبه معرفی خواهند شد بیمای کرونا نظام تعلیم وتربیت را با چالش جدی روبرو کرد که لزوم این همایش را نشان می داد.

مدیر کل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی گفت: سند نظام جامع مشاوره بعد از حدود 5 سال به نتیجه رسید و با تلاش های بسیار در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد و برای اجرا توسط مقام عالی وزارت به استان ها ابلاغ شد لذا درخواست دارم مقدمات کار فراهم شود تا زمینه اجرایی شدن ان فراهم شود با اجرای این سند بسیاری از مشکلات چه در زمینه نیروی انسانی و چه در زمینه مالی در حوزه مشاوره حل خواهد شد.

در ادامه این نشست نادر منصورکیایی معاون مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی گفت : در برنامه ۱۴۰۱ تغییری نسبت به سال قبل وجود ندارد و همان برنامه ها ادامه خواهد یافت.

وی گفت: میز نماد یکی از ارکان مهم برنامه ملی نماد است که ۵ فعالیت پایش، سوپروایزری، ترویج ، مشارکت جویی و توسعه شبکه در آن طرح ریزی شده است.

وی ادامه داد :هر آنچه که در دفتر مرکزی نماد وجود دارد باید در سطح استان و مناطق نیز نظیر آن وجود داشته باشد.

کیایی بااشاره به مراحل استقرار میز نماد گفت: مرحله اول استقرار است و سپس صدور ابلاغ و در ادامه تامین و تجهیز فضا و استقرار نمایندگان دستگاه های ناظر و همچنین در مرحله بعدی برندسازی این برنامه است.

همچنین محمد مصطفوی معاون امور مشاوره خاطرنشان کرد: برنامه های ۱۴۰۱ را بر اساس نکاتی که گفته شد باید طرح ریزی ‌کنیم، تصویب نظام جامع راهنمایی و مشاوره در ۱۴۰۰ انجام شد اما اجرای آن در ۱۴۰۱ خواهد بود و لازم است بسترسازی لازم در این زمینه در استان ها انجام شود.

وی ادامه داد: مراکز مشاوره مراکز آموزشی هستند که تمام مناطقی که هسته مشاوره دارند باید ارتقا پیدا کرده و تبدیل به یک مرکز مشاوره شوند نیروی انسانی آنها نیز طبق آنچه در نظام جامع راهنمایی و مشاوره آمده است تامین خواهد شد.
مصطفوی افزود: معلمان نیز نقش جدیدی را در این میان پیدا خواهند کرد و آن نقش خارج از آموزش و تدریس محض خواهد بود معلمان البته باید انگیزه لازم برای ورود به بحث مشاوره را داشته باشند.

اکبر سرداری معاون برنامه‌ریزی و امور تربیتی نیز ضمن تشکر از دبیرخانه های برنامه های کشوری و همایش های ملی گفت: برنامه های ۱۴۰۰ به طور کامل انجام شده است و اختتامیه برخی از فعالیت‌ها در نیمه اول ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

وی افزود: برنامه‌های ۱۴۰۱ در 2 زیر نظام و هشت فعالیت با برش های استانی برگزار خواهد شد و ان شاءالله مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم را نخواهیم داشت.

سرداری خاطرنشان کرد: میزان اهمیت نیروی انسانی در ساختار آموزش و پرورش آنقدر زیاد است که از ۶ زیرنظام یک زیر نظام تربیت معلم و نیروی انسانی به آن اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به برگزاری دوره های ضمن خدمت گفت: ما آموزش ها و دوره های توانمند سازی را به صورت الکترونیکی در حال پیگیری هستیم و استآن ها نیز لازم است نیازهای خود را از این طریق تامین کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار