بررسی ۸ فرمان خودرویی رئیسجمهوری در گفتوگو با پانا
نجفی سهی: جای طراحی در صنعت خودروسازی کشور خالی است
طراحان خودرو را به ایران دعوت کنیم
تهران (پانا) – عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با اشاره به جای خالی طراحی خودرو در ایران، همت رئیسجمهوری برای حل فوری معضلات صنعت خودرو را فرصت خوبی عنوان کرد تا طرح مسکوت ماندهای که مدتها قبل از سوی متخصصان خودرویی ارائه شده بود، اجرایی شود.
بعد از حضور رئیسجمهوری در شرکت ایرانخودرو و صدور دستوراتی برای افزایش کمی و کیفی سازی خودرو کارشناسان مختلف درباره بسترهای اجراییشدن ۸ فرمان رئیس دولت سیزدهم اظهارنظر کردند و عموماً معتقدند این دستورات کاملاً قابلیت اجراییشدن دارد اما باید بسترهای اجراییشدن این مهم فراهم شود.
برنامهریزی بلندمدت لازمه اجرای ۸ فرمان رئیسجمهوری
«محمود نجفی سهی»، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران در گفت وگو با پانا، عنوان کرد: «لازمه اجراییشدن ۸ فرمان رئیسجمهوری یک برنامهریزی بلندمدت مشخص است. در شرایط کنونی نقدینگی ایران دچار محدودیت است و تولیدکننده برای تهیه مواد اولیه مشکلاتی دارد. برای برطرف کردن این مشکل تولیدکنندگان،باید بانکها هم کمک کنند و منابع را در اختیار تولیدکنندگان خودرو بگذارند.»
وی با اشاره به اینکه این دیدار رئیسجمهوری برای تولیدکنندگان امیدبخش بود، اظهار کرد:«تأمین مواد اولیه در داخل با مشکلات بسیار زیادی روبهروست و امیدواریم با ۸ فرمانی که رئیس دولت سیزدهم صادر کردهاند شاهد برطرفشدن این مشکلات دست و پا گیر صنعت خودرو باشیم.»
جای خالی طراحی خودرو به جای تولید انبوه خودرو
نجفیسهی درباره مهمترین بستر اجراییشدن فرمانهای رئیسجمهوری اظهار کرد: «در شرایط کنونی خودرویی تولید میشود که متعلق به ۳۰ سال پیش است و این در حالی است که مردم حق دارند این ماشین را با یک ماشین چینی مقایسه کنند. مشکل ما فقط قطعات نیست موضوع ما طراحی و ساخت ماشین است که باید بهروز شود.»
وی افزود: «در قالب یک برنامه بلندمدت مشخص، خودروسازان باید طراحی خودرو را انجام دهند و این مسئله مهم جایش در صنعت خودروسازی خالی است. البته ایران تجربههای موفقی هم در موضوع طراحی خودرو داشته برای مثال سایپا با امکانات محدودی که داشت توانست پراید را به تیبا تبدیل کند و این به روز شدن تجربه بسیار خوبی بود. این تجربه قابل تکرار است ولی باید روی طراحی خودرو تمرکز کنیم.»
طرح پیشنهادی خصوصیها که همچنان مسکوت مانده است
این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازان ایران با اشاره به طرحی که سالها قبل از سوی متخصصین حوزه خودرو ارائه شده بود و همچنان ابتر مانده است، گفت: «مدتها قبل پیشنهادی در موضوع خودرو داده شد. در این طرح پیشنهاد شده بود که یک طراح بینالمللی خودرو را به ایران بیاوریم و همان یک فرد بیاید و با جوانهای ایرانی دو پلتفرم طراحی کند، یکی برای سایپا و دیگری برای ایرانخودرو و در بستر هرکدام از این پلتفرمها سه نوع خودرو طراحی شود. حتی زمان هم محاسبه شده بود و مشخص شده بود که دو سال طول میکشد تا خودرویی به تولید برسد. در این دو سال امکان تولید حدود ۲ میلیون خودرو هم در نظر گرفته شده بود که ۵۰۰ هزار خودرو برای کسانی که میخواهند ماشین نو بخرند و یک میلیون ۵۰۰ هزار خودرو برای جایگزینی خودروی فرسوده در نظر گرفته شده بود. این باعث میشود که هم خودروساز و هم قطعه ساز فروش بیشتری پیدا کنند و آن برنامه طراحی خودرو ماندگار میشود چون جوانهای ایرانی حضور دارند و خودشان میتوانند خودرو طراحی کنند. این برنامه همهجا مطرح شد ولی هیچوقت عملی نشد. اکنون ما خودروی مونتاژی داریم خوب یا بد زیادی داریم که برای ما ماندگار نمیشود.»
نجفی سهی درباره احتمال باز شدن درهای واردات خودرو به ایران بعد از دستورات رئیسجمهوری اظهار کرد: «درباره واردات باید یادمان باشد که کدام کشورها در زمان تحریم خیلی زود میدان را خالی کردند و رفتند. فرانسویها ۲ بار بعد از ورودشان به ایران و سرمایهگذاری و اعتماد، قطعه سازان داخلی را در بلاتکلیفی رها کردند و قاعدتاً چنین کشوری نمیتواند قابلاعتماد باشد. اگر درهای واردات باز شد نباید فرش قرمز را صرفاً جلوی فرانسویها پهن کنیم بلکه کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، آلمان و هر کشوری که خودروی پیشرفته دارد را تحویل بگیریم و ببینیم کدامیک امتیاز بیشتری به ما میدهد. نباید به کشوری که ناپایداریاش ثابت شده اکتفا کنیم.»
با واردات زیاد خودرو مخالفم
این کارشناس خودرو با مخالفت درباره واردات خودروی سنگین به ایران عنوان کرد: «واحدهای تولید خودروی سنگین در ایران بسیار قوی هستند و بهتر است بهجای آوردن اتوبوس چینی، خودروساز را به چینیها وصل کنیم و هرچقدر میتوانیم ماشینی بسازیم که ساخت داخل باشد و بقیه را از چین وارد کنیم. در اینصورت خودروساز داخلیمان هم در همان بخشهای قوی باقی میماند و در بخشهایی از تولید که ضعف دارد خودکفا میشود.»
ارسال دیدگاه