گفت گو با سرآشپز جوان البرزی؛

سرآشپزی که شگرد مدیریتی خاص خود را دارد

کرج( پانا)- وقتی به قصد ملاقات با سرآشپزی می رفتم در تصور خودم به دیدن یک سرآشپز چاق و سن و سال دار می رفتم اما با دیدن رضا اسدی سر آشپز یکی از رستوران های مهم کرج تصوراتم برهم زده شد.

کد مطلب: ۱۲۶۱۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
سرآشپزی که شگرد مدیریتی خاص خود را دارد

رضا اسدی سرآشپز سابق یکی از رستوران ها که بزرگترین رستوران گردان دنیا است، فردی ۳۹ ساله که هم اکنون سرآشپز یکی از رستوران های مهم در تهران و راه انداز و سرآشپز رستورانی در مهرشهر کرج می باشد.

وی که در سن ۱۸ سالگی قبل سربازی از زادگاهش شهر خلخال به تهران آمده بود به همراه برادرش که در شغل آشپزی مشغول بود به عنوان کمک آشپز در رستورانی در منطقه تهرانپارس شروع به کار می کند.

اسدی مانند تمام آشپز های مرد دنیا تا پای آشپزی خانم ها به میان می آید می گوید: همه خانم ها آشپزی می کنند اما بهترین آشپز های دنیا مردها هستند.

با لبخندی شیرین به استقبال مان می آید و با صدایی آرام احوالپرسی می کند، و ما را برای بازدید از محیط آشپزخانه راهنمایی می کند. وارد آشپزخانه که می شویم تازه تفاوت بین آشپزخانه منزل با آشپزخانه صنعتی را متوجه می شویم،.آشپزخانه ای کاملا باز و قابل رویت برای همه مشتریان که می توانند همه مراحل پخت و پز و کار آشپزها را زیر نظر بگیرند.همه در حین کار با روی خوش به من سلام می کنند. اینجا همه چی مرتب بوده و بهداشت با نهایت دقت و ظرافت بین همه پرسنل رعایت می شود.در حین مصاحبه همانند تایم کاری سرآشپز حواسش به پرسنل و نوع عملکرد آنها بوده و خروجی کار را زیرنظر داشته است.

وی در جواب این سئوال که چگونه به این شغل علاقه مند شدید در گفت گو با پانا عنوان کرد:« هیچ وقت در خانه آشپزی نمی کردم حتی اعضای خانواده هم دستپختم را نچشیده بودند. »

اسدی در خصوص ترک خود از رستوران گردان قبلی که کار کرده بودگفت: « به دلیل موقعیت رستوران گردان در ارتفاع،کمبود اکسیژن و الودگی هوا و به توافق نرسیدن با مجموعه و اتمام قرارداد بود که آنجا را ترک کردم و به کرج آمدم. این سر آسپز که در مجموعه های بزرگ مشغول بوده و هم اکنون به صورت تمام وقت در مجموعه های بزرگ رستورانی و دو روز در هفته برای نظارت و کنترل کیفیت در مجموعه مهرشهر که هم اکنون مشغول به کار می باشد، و در این چند ساله به دلیل بیماری کرونا که رستوران های زیادی آسیب دیدند فراز و نشیب های زیادی مثل تعطیلی، نداشتن نیرو و....را داشتند. »

وی در مورد سیستم مدیریت آشپزخانه اضافه کرد: «من به عنوان سرآشپز هیچوقت دستور نمی دهم و اگر لازم باشد زمین را تی میزنم و کار نظافت را هم انجام می دهم. نظم و انضباط و بهداشت از اصول کار من است که اجرا می شود. تا روابط دوستانه ای بین آشپز ها در محیط کار ایجاد شود. »

این سر آسپز در خصوص تفریحات خود و خانواده اش گفت: «من و خانواده ام تقریبا ۵ سال است که به مسافرت نرفته ایم و به دلیل مشغله کاری زیادی که دارم فرصت زیادی هم برای دیدن آنها ندارم.»

وی درباره آشپزی خود در منزل این طور بیان کرد:« تنها یک بار در خانه آشپزی کردم که آنقدر آشپزخانه به هم ریخته شد که همسرم شاکی شد و دیگر هیچ وقت در خانه آشپزی نمی کنم. البته تایم زیادی خانه نیستم که بتوانم آشپزی کنم.»

این سرآشپز در رابطه با تجربه کاری خود اینگونه اظهار کرد: «من با افراد زیادی کار کرده ام که همه آنها هم اکنون به عنوان دوستان کاری من هستند و با هم در ارتباط هستیم و تجربه های خوبی در کنارشان داشتم، و کار کردن در مجموعه هایی که کار می کردم به هیچ عنوان جو کاری بین من و کارفرما حاکم نبود و همیشه با هم روابط دوستانه ای داشته ایم که در پیشرفت کاریم تاثیر به سزایی داشته است. »

وی در پایان از برنامه و هدفی که برای آینده دارد گفت:«به دلیل ارتباطی که با چند سرآشپز در خارج از کشور دارم دوست دارم تجربه سرآشپزی در خارج از کشور را امتحان کنم و همچنان به تجربیات خود اضافه کرده و کارهای بهتری یاد بگیرم و بتوانم در ایران به دوستان و همکاران تجربیات خود را انتقال بدهم. »

دانش آموز خبرنگار ؛ ریحانه اسدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار