آئین قدردانی و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه فرهنگیان بوشهر برگزار شد

بوشهر(پانا) - با حضور معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، جمعی از مسئولان استانی، شهرستانی  و کارکنان دانشگاه آئین قدردانی و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در سالن پردیس علامه طباطبایی بوشهر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۶۰۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
آئین قدردانی و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه فرهنگیان بوشهر برگزار شد

علی موحدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار کرد: تنها دستگاهی که در آن انسان ساخته می شود، آموزش و پرورش است و به همین خاطر شغل ما شغل انبیاست چون کار ما کار انسان سازی است.
موحدی گفت: هیچ تشکیلاتی در این کشور کارش انسان سازی نیست و این کار اختصاصا به معلم تعلق دارد و آن هم در آموزش و پرورش محقق می شود.


موحدی افزود: 0تربیت معلم یعنی تربیت کسانی که در آینده می خواهند انسان بسازند و این کار به مراتب از خود انسان سازی سخت تر است. یعنی پرورش انسان هایی که بتوانند برای ما و کشور ما کار انسان سازی انجام دهند.

موحدی گفت: امیدواریم که بتوانیم با نگاهی که بر دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور وجود دارد و با نگاهی که مقام معظم رهبری به دانشگاه فرهنگیان دارند در این امر موفق باشیم.
وی با اشاره به سخنرانی رهبر انقلاب در پردیس نسیبه اضافه کرد: مقام معظم رهبری تمام سخنرانیهایشان در سال‌های اخیر در حسینیه امام بوده است و فقط یک سخنرانی بیرون تشریف آوردند و آن هم در پردیس نسیبه بود و این مهم برای آن بود که اهمیت دانشگاه فرهنگیان را به ما گوشزد بفرمایند.
موحدی ادامه داد: بناست که امروز از زحمات دکتر مولایی که چندین سال تلاش و برنامه ریزی کردند و کارهای بسیار خوبی در دانشگاه فرهنگیان انجام دادند قدردانی و سپاسگزاری کنیم و این مسئولیت به برادر دیگرمان دکتر درویشی سپرده می شود تا ایشان با تلاش و انگیزه بیشتر و با استفاده از ظرفیت های دولت مردمی بتوانند در تربیت انسان هایی که در آموزش و پرورش مأمور انسان سازی خواهند بود، بکوشند.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر نیز در این آئین ضمن تقدیر و تشکر از زحمات اکبر مولایی اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان را من نماد توجه نظام اسلامی و انقلاب اسلامی به نظام تعلیم و تربیت می دانم و می بینم و سخنرانی مقام معظم رهبری در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان استان تهران نشان از توجه ویژه مقام معظم رهبری به دانشگاه فرهنگیان و عظمت دانشگاه دارد و توجهی که باید به دانشگاه فرهنگیان شود.


حجت الاسلام سید عبدالجلیل حسینی گفت: برای اینکه نظام تعلیم و تربیت ما قوام پیدا کند نیاز به یک محل تربیتی با نظام دانشگاهی داریم؛ یک نظام تربیتی مبتنی بر دانش بومی و استفاده از علم و دانش متناظر در عالم اسلامی و جهان تا بتوانیم حرکت رو به جلو داشته باشیم.
حسینی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سند تحول بنیادین تصریح کرد: آنچه که باید اتفاق بیفتد این است که ما باید به حیات طیبه ای که مبتنی بر اندیشه های اسلامی و قرآنی است برسیم و باید مرکزی باشد که مبتنی بر این اندیشه ها معلمان را تربیت کند و این معلمان نظام انسان سازی را محقق کنند. ما باید در دانشگاه تلاش کنیم که به عقلانیت مبتنی بر اندیشه های اسلامی و اندیشه های ناب محمدی (ص) برسیم.
وی ادامه داد: حدود 1600 دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در حال تعلیم و تربیت هستند که این تعداد با زیرساخت های فعلی دانشگاه هماهنگی ندارد و نیاز به حمایت داریم تا بتوانیم دانشگاه فرهنگیان را در سال های آینده از جهت کمی و کیفی رشد دهیم.
حسینی متذکر شد: قوام دانشگاه به هیات علمی است اما اکنون در دانشگاه فرهنگیان خلاء و کاستی هیات علمی داریم و نیاز به حمایت بیشتر داریم.
وی افزود: وظیفه ما در سنگر دفتر نهاد رهبری این است که به نظام آموزش عالی کمک کنیم و در این راستا نیاز به یاری همه دستگاه های استان اعم از استانداری، فرمانداری، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه پیام نور، بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و همه نهادها داریم تا دست به دست هم کمک کنند حرکت روبه جلویی صورت بگیرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری بوشهر نیز در این آئین اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی تقاضامحور است و وقتی جامعه آموزشی و نظام تعلیم و تربیت ما نیاز به معلم در برنامه ریزی های بلندمدت پیدا می کند، دانشگاه فرهنگیان اقدام به تربیت دانشجومعلمانی متخصص، ماهر و متعهد می کند.
اصغر جعفری گفت: در این دانشگاه براساس تقاضا و براساس همان نیازی که کارفرمای آن یعنی آموزش و پرورش دارد، اقدام به تربیت نیروی متخصص می کند و در این علاوه بر اینکه ما دانش و مهارت را انتقال می دهیم، بایستی نیازهای ویژه جامعه آموزشی را به آنها یاد دهیم.


جعفری در ادامه به رسالت متمایز دانشگاه از سایر دانشگاه ها و نقش محوری آن در نظام تعلیم و تربیت پرداخت و بیان کرد: به گمانم دانشگاه های ما باید از نگاه های سیاسی دوری کنند.
وی اضافه کرد: اگر ما در دانشگاه فرهنگیان اینگونه اقدام کردیم و اساسا براساس نگاه دولت ها حرکت کردیم که امروز چه دولتی حاکم است و نگاه این دولت چیست و ما براساس آن دانشجو را به معلم تبدیل کردیم، آفت بزرگی را به نظام تعلیم و تربیت دانشگاه فرهنگیان وارد کردیم.
جعفری تصریح کرد: نخستین جایگاهی را که ما در آن مسئولیت اجتماعی پیدا می کنیم همین آموزش و پرورش است و در 6 سالگی ما به این ساختار تعلیم و تربیت سپرده می شویم و این ساختار باید ما را برای آینده خود و کشور آماده کند.
وی متذکر شد: با توجه به آماری که دارم این دانشگاه 10 عضو هیات علمی دارد و از آنجا که یکی از پیش شرط های اولیه دانشگاه تعداد اعضای هیات علمی و یا ثابت به تعداد دانشجو است، بنابراین این تعداد هیات علمی برای دانشگاه فرهنگیان بوشهر مطلوب نیست و نیاز به بهبود این مهم است.
جعفری ادامه داد: استاندار بوشهر نگاه و توجه بسیار خاص و ویژه ای به دانشگاه های استان دارند و ما نیز هر کمکی بتوانیم قطعا دریغ نخواهیم کرد.
وی ضمن تقدیر از زحمات رئیس پیشین دانشگاه فرهنگیان افزود: دکتر درویشی نیز از استادان دانشگاه است و خدمات بسیاری ارایه کرده است. امیدواریم که با یک برنامه ریزی و افق رو به جلو و چشم انداز پنج ساله به توسعه دانشگاه در ابعاد مختلف بپردازند.
معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور نیز در این نشست ضمن تشکر از تلاش های اکبر مولایی در عرصه مدیریت دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر و آروزی توفیق و سربلندی در ادامه مسیر زندگی اظهار کرد: ما وظیفه داریم دانشجو معلمان را با شرایط و شایستگی هایی تربیت کنیم که بتوانند ادامه دهنده راه انبیاء باشند؛ چون معلمی را شغل انبیا می دانیم و این امر کار بسیار سختی است که معلمان شایسته ای را تربیت کنیم.


پرویز انصاری راد گفت: معلمان شایسته در درجه اول نیازمند توانایی های علمی هستند و نیاز یک معلم در درجه اول علم است و لذت یک معلم از کلاس درس در کنار دانش آموزان به علم و توانایی او بستگی دارد.
انصاری راد بیان کرد: در کنار علم و دانش باید فعالیت های کمی و کیفی دانشگاه ارتقاء پیدا کند و نسبت دانشجو به هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان نسبت خوبی نیست و باید ارتقاء پیدا کند تا بتوانیم این صلاحیت علمی را در دانشجو معلمان ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: در کنار صلاحیت های علمی دانشجویان ما باید توانایی ها و مهارت های معلمی که وجه تمایز دانشگاه ما با سایر دانشگاه ها بیشتر به این بخش ها برمی گردد را از اساتید ما کسب کنند تا بتوانند زمینه و شرایط رشد علمی و اخلاقی دانش آموزان را فراهم کنند.
انصاری راد اضافه کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر مسایل تربیتی ما یک دانشگاه تربیت محور هستیم و باید بتوانیم در راستای تربیت دانش آموزان با مهارت‌های معلمی و کلامی موثر واقع شویم.
وی تاکید کرد: معلم از نظر توانایی های علمی و اخلاقی یک الگو است و این الگو شدن بایستی به دانش آموزان منتقل شده و در آنها نهادینه شود. چگونه فکر کردن را به دانش آموز یاد داده و مهارت های زندگی را در اختیار دانش آموز قرار دهد. آنها را در موقعیت های یادگیری مختلف قرار دهد و دانش آموزان فرآیندی و گام به گام حرکت کنند.
معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشجو معلمان باید یاد بگیرند چگونه فکر کردن و فعالیت هایی که منجر به فکر کردن می شود را به دانش آموزان بیاموزند و مهارت های زندگی را در اختیار آنها قرار دهند و تمام اینها مباحثی است که ما تحت عنوان مهارت های معلمی بایستی در اختیار دانشجو معلمان قرار دهیم تا آنها بتوانند نسل آینده را هدایت کنند و این وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان است.
انصاری راد افزود: در کنار این شایستگی، ما باید زمینه ارزش های انسانی، اخلاقی، عدالت، توحید، بهداشت، همکاری گروهی و فعالیت های اجتماعی را در دانشجو معلمان تقویت کنند تا بتوانند تعلیم و هدایت دانش آموزان ما را به عهده بگیرند.
وی متذکر شد: بخش اساسی و عمده تربیت دانشجو معلمان در خصوص فعالیت های غیررسمی و فوق برنامه که منجر به شایستگی نوع دوم می شود در خوابگاهها و سراهای دانشجویی اتفاق می افتد واین لازمه دانشگاه است.
انصاری راد اظهار کرد: دولت مردمی نسبت به تربیت معلم دیدگاه کاملا روشنی دارد و تاکید بر توسعه کمی و کیفی است. ما دانشگاهی با گستره ملی هستیم که نزدیک به 100هزار دانشجوی پیوسته داریم. سالی 30 تا 50 هزار دانشجوی مهارت آموز ماده 28 داریم که بایستی یک دوره یکساله را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و با اینها جمعیت دانشگاه فرهنگیان به حدود 150 هزار دانشجو در سال در کشور می رسد و این آمار نیازمند توسعه فضای دانشگاهی و حمایت های ویژه و بیشتر است.
انصاری راد خاطرنشان کرد: در استان بوشهر ما نزدیک به 2 هزار دانشجوی پیوسته داریم و با توجه به آماری که دارم فکر می کنم نزدیک به 1500 مهارت آموز ماده 28 داریم که مجموعا نزدیک به 4 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر داریم.
تعداد معلمان استان بوشهر حدود 16 هزار نفر است که یک چهارم از این تعداد در دانشگاه فرهنگیان بوشهر مشغول به تحصیل هستند که این نیازمند حمایت گسترده و توسعه کمی و کیفی دانشگاه است. آموزش و پرورش با یک ساماندهی به راحتی می تواند فضای مورد نیاز را در اختیار دانشگاه فرهنگیان استان قرار دهد، چون آموزش و پرورش کارفرمای دانشگاه فرهنگیان است و 4 هزار دانشجومعلم برای آموزش و پرورش استان در حال تعلیم و تربیت هستند.
اکبر مولایی رئیس پیشین دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر نیز در این آئین ضمن خوشامدگویی به مسئولان حاضر در مراسم و مجموعه دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر و اساتید پیشکسوت گفت:



در استان بوشهر حدود 250 هزار دانش آموز در سه مقطع و حدود 16 هزار معلم داریم که از این تعداد هر سال بین 500 تا 550 نفر بازنشسته خواهند شد. سالانه این دانشگاه می بایست این تعداد را تربیت و در اختیار آموزش و پرورش استان قرار دهد و اگر یک سال دانشجو جذب نشود با توجه به ازدیاد جمعیت و سند آمایش سرزمینی سالی همین تعداد عقب می افتیم و تازه تعلیم و تربیت این 500 نفر وظیفه نخست ماست؛ اگرچه دانشگاه مسئولیت های دیگری نیز دارد.
وی به عنوان عضو شورای راهبردی دانشگاه فرهنگیان کشور همچنین تاکید کرد: نباید دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک اقامتگاه موقتی در نظر گرفته شود و دانشگاه فرهنگیان باید یک کارخانه انسان سازی و تربیت معلم با خدمات پس از فروش باشد و کار ما با فارغ التحصیلان آن اینجا تمام نشده و سی سال آنها را دنبال کنیم.
مولایی افزود: هر معلمی که روزانه آموزش لازم را نبیند هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ انگیزشی عقب می افتد. ارائه این آموزش می تواند از وظایف دانشگاه فرهنگیان باشد که این 16 هزار معلم استان را به روز نگه دارد اگر دنبال آموزش کیفی است و این در حالی است که اکنون ما برای هر 170 دانشجو یک هیات علمی داریم و برای حدود 1600 دانشجوی پیوسته با نرم 8 نفر احتیاج به 200 اتاق داریم.
مولایی افزود: یک پروژه مجتمع آموزشی را پس از سال ها در اینجا با 6 میلیارد بودجه مجوز گرفتیم که باید تا قبل از اسفند 3 میلیارد اولیه را به دست می آوردیم و خواهشم از استاندار محترم این است که نشست هیات امنای دانشگاه را برگزار کند.
وی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر دو مرکز وابسته دارد که یکی از آنها در برازجان است که 8 سال آن را نگه داشته ایم و دیگری در خورموج است.
رضا درویشی رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر نیز در این آئین ضمن خوشامدگویی به مدعوین، مسئولان و همکاران دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر و تقدیر از زحمات اکبر مولایی ریاست پیشین دانشگاه اظهار کرد: یکی از برنامه هایی که به آن باور دارم، وجود نظم و انضباط در کار است و از آنجا که در دانشگاه فرهنگیان و دیگر دستگاه ها نظم در برنامه ها نقش اساسی دارد، امیدوارم که همه بتوانیم این مهم را سرلوحه برنامه هایمان قرار دهیم.


درویشی گفت: پر توان و با برنامه در راستای منویات مقام معظم رهبری در ارتباط مستمر با اداره کل آموزش و پرورش، اداره های شهرستان ها و مناطق، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برنامه های بسیار گسترده ای را در ابعاد کمی و کیفی داریم.
درویشی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان دانشگاه پرور و قله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، متذکر شد: ما برنامه های جامعی در فصل جدید همکاری بین دانشگاه فرهنگیان و اداره کل آموزش و پروش داریم؛ چرا که این دو مکمل یکدیگر هستند.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان از این لحاظ که تربیت معلم و استاد را عهده دار است، از جایگاه ویژه ای برخوردار است، افزود: تلاش می کنیم با همت شما همکاران دانشگاهی، اساتید ارجمند، دانشجویان و اساتید بازنشسته که مهمترین عنصر در حوزه مشورتی ما هستند، دانشگاه فرهنگیان را در سطح کشوری و استانی به جایگاه بالاتری برسانیم.
درویشی تصریح کرد: تلاش می کنیم با طراحی برنامه هایی در حوزه های مختلف در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی و در مسیر توسعه دولت سیزدهم و ریاست محترم جمهور گام های اساسی برداریم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در پایان گفت: ما از مسئولین استانی و کشوری می خواهیم که دانشگاه فرهنگیان را ویژه دریابند.
در پایان این آئین از زحمات 8 ساله اکبر مولایی در دانشگاه فرهنگیان با اهدای لوح سپاس ریاست دانشگاه فرهنگیان کشور قدردانی و رضا درویشی به عنوان رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر معارفه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار