مسئول گزینش آموزش و پرورش رودهن:
گزینش یک مربی تربیتی بر اساس علایق، استعدادها و ویژگیهای روانشناختی باید باشد
رودهن (پانا) - کارشناس فرهنگی هنری و مسئول گزینش آموزش و پرورش رودهن، در گزینش و به کارگیری یک مربی تربیتی در آموزش و پرورش توجه به علایق، استعدادها، تواناییها و ویژگیهای روانشناختی فرد را، مرکز توجه و ملاک انتخاب برشمرد و سهلانگاری در این زمینه را تزریق بی انگیزگی و خیانت به حوزه تربیتی معرفی کرد.
زینب اشکور کیایی، کارشناس فرهنگی هنری و مسئول گزینش آموزش و پرورش رودهن در گفت وگو با پانا گفت: «اصل کار و فعالیت یک مربی تربیتی در مدارس، ارتباط با دانشآموز است، وقتی ارتباط صمیمانه، دوستانه و البته با چارچوبهای مشخص با دانشآموز صورت گیرد، مربی پرورشی در مدرسه برایش تبدیل به یک الگو میشود و از این طریق مربی ما با خلاقیت میتواند بسیاری از مفاهیم، آموزشها و اقدامات فرهنگی، هنری خود را در مدرسه با مشارکت دانشآموز پیش ببرد و هرچه این ارتباط اصولیتر و نظامندتر باشد بیشک مربی در جذب بیشتری از دانشآموز موفق خواهد بود.»
کیایی که خود سالها به عنوان مربی و معاون پرورشی در مدارس با مقاطع مختلف تحصیلی، فعالیت و کار تربیتی انجامداده است در ادامه بیان کرد: «گاه بسیاری از مربیان، بخشنامههای بیفایده و کاغذبازیهای پرورشی را بهانه میکنند و عدم فعالیت موثر در مدرسه را به این گونه مسائل ربط میدهند، اما وجه مشخصه یک مربی پرورشی در مدرسه نسبت به سایر کارکنان، خلاقیت، ابتکار و نوآوری است، چیزی که هنر مربی را نشان میدهد، ما مربیانی داریم که گاه برای تمرین یک سرود ساده طوری دانشآموزان را به وجد میآورند که ادامه کار را خود دانشآموز بدونکمک مربی مشتاقانه پیگیری میکند. این اشتیاق دانشآموز برای انجام یکفعالیت تربیتی همان انگیزه و نگاه ویژه مربی است که به بدنه فعالیتهای اجرایی پرورشی در مدرسه تزریق شده است و مرتب باید در حال بازبینی، نوآوری و به روزرسانی باشد تا بتواند همسو با نیازهای دانشآموز پیش برود و جو تربیتی و بانشاطی در مدرسه برای فعالیتهای پرورشی همیشه در نظر داشته باشد و آن را حفظ کند و ارتقا دهد.»
وی در تکمیل صحبتهایش اظهار کرد: «انجام جلسات هماندیشی بین مربیان پرورشی در زمینه بهبود کار و موفقیتشان بسیار میتواند موثر باشد و بهتر است مرتب در ادارات آموزش و پرورش مناطق پیگیری شود تا یکحرکت کیفی در روند حوزه تربیتی بین مربیان اتفاق بیفتد. البته نباید اینمساله را نادیده گرفت که زمینههای انگیزشی و تشویقی برای خود مربیان هم باید همیشه فراهم شود چرا که این مربیان به دلیل اینکه با روح، روان و احوال و احساسات دانشآموز درگیر هستند باید خود، خوشحال، پرانرژی، پویا و با انگیزه باشند و مسئولین باید این نکته را مورد عنایت و توجه ویژهای قرار دهند.»
وی خاطرنشان کرد: «مربی بی انگیزه و گریزان از فعالیتهای هنری و خلاق در زمینه پرورشی، بذر رخوت، پوچی و بیفایده بودن فعالیتهای پرورشی در مدارس را پخش میکند و دیگر ما دانشآموز پویا نخواهیم داشت و فقط آموزش ملاک کلیه ارزیابیها خواهد بود.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه