گفت‌وگوی تلفنی وزیر امورخارجه ایران و چین

اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع‌بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد

تهران (پانا) - در تماس تلفنی ظهر امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و وانگ ای، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین، طرفین در خصوص مناسبات دو جانبه، روند مذاکرات وین و برخی از تحولات بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.

کد مطلب: ۱۲۶۰۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد
گفت‌وگوی تلفنی وزیر امورخارجه ایران و چین

به گزارش وزارت امورخارجه، وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس با اشاره به پیشرفت های حاصله در مذاکرات وین، بر اهمیت برخی مسائل باقیمانده و ضرورت حفظ منافع ملی کشورمان، از جمله در زمینه اقتصادی تاکید کرد و اظهار داشت، تهران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده است و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف های غربی را می طلبد.

وی از همکاری نزدیک ایران و چین ابراز خرسندی کرده و با بیان رایزنی های صورت گرفته از سوی کشورمان در این خصوص، تداوم تعامل و همکاری نزدیک ایران و چین در وین، و نیز در پایتختهای دو کشور را دارای اهمیت توصیف کرد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی به روابط دو کشور در موضوعات مختلف پرداخت و ضمن ابلاغ سلام رئیسی به همتای خود شی جین پینگ اظهار داشت: رئیس جمهور ایران دستورات مقتضی را در خصوص مذاکرات فنی مربوط به اجرای برنامه جامع 25 ساله صادر کرده است.

وی افزود اکنون ضرورت دارد با جدیت و سرعت در راستای اجرایی شدن برنامه همکاریهای جامع اقدام کنیم.

وزیر امور خارجه چین نیز با اشاره به برنامه همکاری های جامع دو کشور، بر ضرورت گفتگو و مشورت نمایندگان ایران و چین برای پیگری این برنامه مهم تاکید کرد.

وی ارتباط نزدیک دو طرف در مذاکرات وین را مورد توجه قرار داد و گفت: با هماهنگی ها و تشریک مساعی صورت گرفته، دستاوردهای زیادی تا کنون به دست آمده است. وزیر امور خارجه چین در عین حال موضوعات باقیمانده را مهم ارزیابی کرد و تصریح نمود، چین مطالبات منطقی طرف ایرانی را درک کرده و از آنها حمایت می کند. وی ابراز امیدواری کرد با حفظ روند رو به جلو و تعامل طرفهای مذاکره بتوانیم در وین به توافق دست یابیم.

موضوع تحولات اوکراین و نیز ابراز امیدواری طرفین برای برگزاری موفق سومین اجلاس همسایگان افغانستان در پکن، بخش دیگری از گفتگوی دو وزیر خارجه را تشکیل داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار