دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا:

انتقاد از روش ارزش‌گذاری خدمات پرستاری؛ بودجه اجرای قانون تعرفه‌گذاری کافی نیست

بودجه اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری کافی نیست، جامعه پرستاری این روش را قبول ندارد

تهران (پانا) - دبیرکل خانه پرستار با انتقاد از روش ارزش‌گذاری خدمات پرستاری در اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اعلام کرد که اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی برای اجرای این قانون کافی نیست.

کد مطلب: ۱۲۵۹۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد از روش ارزش‌گذاری خدمات پرستاری؛ بودجه اجرای قانون تعرفه‌گذاری کافی نیست

محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اختصاص 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری اظهار کرد: «قانون تعرفه‌گذاری حدود 15 سال است که به تصویب مجلس رسیده است و اجرای آن طی این سال‌ها دستور رئیس‌جمهوری و معاونان رئیس‌جمهوری را داشته است اما تاکنون اجرا نشده است. سال گذشته نیز مقام معظم رهبری در روز پرستار به این موضوع ورود کردند که قرار شد این قانون با اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی اجرا شود.»

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به روش‌های اجرای تعرفه‌گذاری گفت:‌ «مدل تعرفه‌گذاری در وزارت بهداشت و نظام سلامت بر اساس یکسری شاخص‌ها و روش‌ها انجام می‌شود. در واقع برای تعرفه‌گذاری خدمات مختلف تعداد بیمار، پزشک و پرستار در نظر گرفته می‌شود. همچنین زمان انجام خدمات نیز برای تعرفه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود.»

وی تاکید کرد: «جامعه پزشکی 8 هزار خدمت دارد که در کتاب ارزش‌های نسبی، نزدیک 10 هزار خدمت ارزش‌گذاری شده است. در گروه پرستاری نیز حدود 6 هزار خدمت وجود دارد که خواسته جامعه پرستاری این است که تعرفه‌گذاری بر همان اساس گروه‌های دیگر باشد. یعنی اگر همان ترازی که برای خدمت پزشک یا آزمایشگاه یا سایر بخش‌ها در نظر گرفته می‌شود، خدمات پرستاری نیز بر اساس همان تراز سنجیده شود.»

شریفی‌مقدم اضافه کرد: «ارزش هر خدمتی که در نظام سلامت ارائه می‌شود به وسیله ضریب ‌k تعیین می‌‌شود که دارای ارزش کمی و کیفی است اما آنچه که اکنون برای جامعه پرستاری در نظر خواهند گرفت و آیین‌نامه آن در حال تدوین است را نمی‌توان تعرفه‌گذاری دانست زیرا حدودا 6 هزار خدمت پرستاری در 10 بسته با ارزش بسیار کم، تعریف شده است.»

دبیرکل خانه پرستار افزود: «بودجه 5 هزار میلیاردتومانی را که برای اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال آینده در نظر گرفته‌اند، کفاف نمی‌دهد. علاوه بر این روشی هم که قرار است تعرفه‌گذاری اجرا شود مناسب نیست و نمی‌توان اسم آن را تعرفه‌گذاری دانست. در واقع روشی مبتنی بر عملکرد است که قبلا هم وجود داشته و ما با این روش مخالف هستیم.»

وی خاطرنشان کرد: «اکنون تعرفه‌ای که برای خدمات پرستاری یک مریض در طول 24 ساعت تعیین شده است حدود 70 تا 80 هزار تومان است در صورتی که این مبلغ هم‌اندازه پول ویزیت یک پزشک است. بنابراین جامعه پرستاری این روش را به عنوان تعرفه‌گذاری قبول ندارد و خواستار اجرای قانون همچون سایر گروه‌ها است.»

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سال 86 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. روز 6 تیرماه سال جاری، سعید نمکی- وزیر وقت بهداشت از تصویب آیین‌نامه اجرایی خدمات پرستاری خبر داد. کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان را برای اجرای این قانون در بودجه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار