آشنایی با یکی از شگفتی‌های آفرینش

شهرکرد (پانا) - عسل یک ماده ارزشمند است که شامل کربوهیدرات، انواع آنزیم‌ها، اسیدهای آلی و همچنین مواد معدنی است که برای هر سنی مفید و سرشار از فواید بی‌نظیر است، البته در کنار خوبی ها مضراتی هم دارد که باید حتما به آنها توجه کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۷۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با یکی از شگفتی‌های آفرینش

خواص عسل برای سلامتی، زیبایی پوست و مو بسیار است. عسل به طور کلی یک ترکیب محلول در آب بسیار غلیظ قندی است و مهم‌ترین قندهای این ماده گلوکز، ساکاروز و فروکتوز است.

درمجموع یک گرم عسل ۳۲۵۰ کالری انرژی دارد. انواع مختلف عسل وجود دارد و عسل های تیره املاح بیشتری در خود جای دادند که مهم ترین آنها کلسیم، پتاسیم، سدیم،آهن، مس، فسفر، منیزیم، گوگرد است.

این ماده دارای انواع پروتئین، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی مثل:کروفیل، فرمیک، مشتقات و مقداری آنزیم و رایحه های معطر است.

عسل برای طول عمر بسیار مفید است. افرادی که عمر طولانی می‌خواهند مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری عسل را فراموش نکنند.

عسل در کاهش وزن بسیار نقش مهم و اساسی دارد. برای کاهش وزن هر روز صبح آب لیموی طبیعی و عسل بخورند تا چربی های اضافه از بین برود و سوخت و ساز بدن افزایش یابد. همچنین عسل معده را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد.

همچنین اگر زمانی که از خواب بیدار می‌شوید استرس دارید عسل را در فهرست صبحانه قرار دهید،یا در آب حل کرده و حتی می‌توانید با نان میل کنید.

البته این ماده یک افزایش دهنده طبیعی انرژی است. یک قاشق عسل به شما کمک می کند تا مدت بیشتری فعالیت کنید.

جهانبخش حیدری یکی از تولیدکنندگان عسل در شهرستان بن است و در گفت و گو با پانا گفت: زنبورداری یک حرفه و شغل درآمدزا است و در قرآن هم به این کار سفارش شده است.

حیدری ادامه داد: این کندوها از گذشته وجود داشت و از تنه درخت ساخته شده است. همچنین جمعیت زنبور را ملکه هدایت می‌کند و عمر ملکه ۳سال است و عمر زنبورهای کارگر ۴۰ روزاست. زنبورها به چهار دسته تقسیم می شوند. زنبور کارگر، ملکه،سرباز، زنبور نر و ماده؛ ملکه در کندو مسئولیت تخم گذاری را برعهده دارد. زنبورهای کارگر مسئولیت ساخت عسل و همچنین سربازها هم مسئول مراقبت از کندو و ملکه هستند. وظیفه زنبور نر نیز دادن غذا به ملکه و مراقبت از تخم ها است.

حیدری افزود: زنبور فواید بسیاری دارد. برای مثال زهر نیش زنبور برای درد مفاصل،آرتروز است.

ژل رویال یکی از فرآورده هایی است که از زنبور عسل تولید می‌شود که امروزه در صنایع آرایش و بهداشتی استفاده می‌شود.

ژل رویال برای ناتوانی کودکان، نرمی استخوان، غلظت خون، فشار خون و سوختگی مفید است. همچنین برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود؛ زمانی که ژل رویال سفید باشد یعنی رنگ روشنی داشته باشد طبیعی است، اما اگر رنگ تیره داشته باشد طبیعی نیست و مرغوبیت خوبی ندارد. هنگامی که از ژل رویال استفاده می کنید نباید آن را ببلعید. باید آن را زیر زبان بگذاریم تا جذب بدن شود. افراد هنگام استفاده از ژل رویال باید دقت کنند که ژل رویال برای پایین آمدن فشار خون است.کسانی که فشار خون پائینی دارند هنگامی که از این ماده استفاده کردند بلافاصله باید یک قاشق عسل بخورند تا افت فشار نکنند. برموم ضد عفونی کننده معده، سم زدایی بدن و مفید برای رفلاکس معده است. برموم را زنبور از شهد درخت درست می‌کند.

وی گفت: عسل طبیعی شکرک می‌زند، زیرا آبی در عسل است که تبخیر می‌شود و تبدیل به شکرک می‌شود، اما برخلاف عسل طبیعی عسلی که طبیعی نیست شکرک نمی‌زند. همچنین عسل راهیچ زمان نباید نزدیک حرارت قرار دهیم زیرا سمی که در عسل موجود است فعال و باعث مرگ انسان می‌شود.

البته عسل به هیچ عنوان باعث قند یا دیابت نمی شود. عسل قند کمی دارد اما دارای چربی فراوان است.

جهانبخش حیدری اظهار کرد: زنبورها در تابستان از شهد گل استفاده کرده.از گرده گل و عسل نان زنبور درست می کنند و به لارو می‌دهند تا بزرگتر شوند و عسل آوری و مراقبت از کندو را برعهده بگیرند. زنبورها در فصل زمستان هنگامی که عسل درست می کنند نباید عسل آن را برداشت کنند، زیرا ممکن است سرما به داخل کندو برود و زنبورها ممکن است از بین بروند و در زمستان برای زنبورها کیک زنبور درست می کنند. شامل: عسل، برموم، شهد، ویتامینه، شیرخشک، آب جو می شود که این مواد ترکیب کیک زنبور را درست می کنند و داخل کندو می گذارند تا زنبورها در سه ماه سرما از آن استفاده کنند و بیمار نشوند و برای تابستان آماده باشند.

وی افزود: زنبورها نژادهای مختلفی از جمله کارنیکا، قفقازی و... دارند. برخلاف نظر بعضی از افراد زنبور نمی‌خوابد و در طول روز مشغول کار است.

وی درآخر تصریح کرد:رنگ عسل بستگی به گیاهی که از آن عسل تولید می‌شود دارد. به عنوان مثال عسل گَوَن رنگ روشنی دارد و باید به این نکته اشاره کرد که افرادی که تنگی نفس دارند می‌توانند صورت خود را مقابل محفظه کندو قرار دهند و اکسیژنی که زنبورها با بال زدن تولید می‌کنند استشمام کنند.

خبرنگار پانا: فاطمه آقابابایی بنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار