توسعه متروی تهران از محل درآمدهای زیرزمینی
تهران (پانا) - شهردار تهران با تأکید بر اینکه اولویت شهرداری خط ۶ و ۷ مترو است، گفت که چهار خط جدید با ۱۳۸ ایستگاه در حال بارگذاری هستند تا حتی مابین ایستگاهها در زیرزمین بارگذاری شود و درآمد آن به عنوان منبع جدید درآمدی خلق شود.
علیرضا زاکانی در جلسه امروز شورای شهر تهران درباره موضوع ایجاد خزانه واحد در شهرداری گفت: پنج ماه است که داریم به این موضوع می پردازیم. در بحث خزانه واحد، دست مدیرعامل و هیات مدیره سازمانها و شرکتها باز است، کما اینکه در سازمانهای دولتی نیز این اتفاق افتاده است، اما تفاوت این است که ما به آنها اشراف پیدا میکنیم که درآمد آنها چقدر است و از آنها حسابکشی میشود که مابه ازای این مبالغ چه اقدامی انجام میشود و البته در همه این فرایند مدیرعامل و هیات مدیره تصمیم میگیرند.
وی افزود: انضباط مالی، شفافیت، پرداخت الکترونیک و پرداخت ذینفع نهایی از جمله نتایج حساب خزانه واحد است که یکی پس از دیگری در حال اتفاق است؛ در گذشته به دلیل نبودن خزانه واحد، اتفاقات و مفسدههای مالی، بیانضباطیهای مالی، عدم اشراف مدیریت شهری بر مسائل مالی و عدم اشراف شورا بر شهرداری وجود داشت؛ این اقدام قفل بر فساد، ابهام و عدم شفافیت میزند و ما را به پیش میبرد، موضوعی که هم در برنامه سوم وجود دارد و هم ابلاغیه دولت است.
زاکانی درباره تبصره چهارم لایحه «بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمانها و شرکتهای تابعه»، بیان کرد: معنی ندارد که برای مثال مجتمعهای ایستگاهی خط ۱۰ بارگذاری شود و از درآمد آن در خط ۶ هزینه کنیم؛ این موضوع قابل اجرا نیست.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه اولویت شهرداری خط ۶ و ۷ مترو است، افزود: چهار خط جدید با ۱۳۸ ایستگاه در حال بارگذاری هستند تا حتی مابین ایستگاهها در زیرزمین بارگذاری شود و درآمد آن به عنوان منبع جدید درآمدی خلق شود.
زاکانی با اعلام اینکه هنوز ۲۳ ایستگاه در خطوط ۶ و ۷ افتتاح و تکمیل نشده است، عنوان کرد: تعهدی که شهرداری به شورا داده بر مبنای تکمیل ۱۱ خط مترو تا سال ۱۴۲۰ است؛ اولویت قطعی شهرداری تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو است، اما امکان ندارد که از بارگذاری خطوط ۸ ،۹ ، ۱۰ و ۱۱، خطوط ۶ و ۷ را تکمیل کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید از منابع داخلی شهرداری تکمیل خطوط ۶ و ۷ انجام شود، گفت: فرمایش اعضای شورا، اساس این تبصره را بهم میزند و امکانی که تعهد کردیم تا عرض چندسال مترو تهران را تکمیل کنیم، برای شهرداری مقدور نخواهد بود؛ تبصره چهارم این امکان را به شهرداری میدهد که با سرعت سایر خطوط را بدون تأمین اعتبار از سایر منابع عمومی، عملیاتی کنیم.
شهردار تهران بیان کرد: در بند دو و درباره TOD چه در رابطه با مجتمعهای ایستگاهی تاسیس شده و چه در مواردی که در آینده تاسیس میشود، باید این امکانات را فراهم کنیم و این نگاه که تا شعاع ۳۰۰ متر از این مجتمعهای ایستگاهی باید ارزش افزوده ایجاد کند را هم باید مدنظر قرار دهیم؛ این مساله در خطوط ۶ و ۷ آماده انجام است و این یک امر کلی حاکم بر همه ایستگاهها است، بنابراین TOD را به عنوان یک الگو لحاظ میکنیم.
وی افزود: مطالعات خطوط ۴ گانه دیگر را نیز از دو ماه قبل کلید زدیم و قرارداد آن را بستیم و حتی عملیات احداث خط ۱۰ مترو شروع شده است
ارسال دیدگاه