مدیر یک دبیرستان کرجی در گفت گو با پانا عنوان کرد:

کلاس‌های مجازی فرصت دیدار و تعاملات را سلب کرده است

کرج (پانا) - مدیر دبیرستان شهدای راه آهن فردیس کرج عنوان کرد کلاس‌های مجازی فرصت دیدار و تعاملات را سلب کرده است.

کد مطلب: ۱۲۵۶۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
کلاس‌های مجازی فرصت دیدار و تعاملات را سلب کرده است

شیوع ویروس کرونا با مشکلات و آسیب‌های جدی در حوزه های مختلف همراه بوده که نظام آموزشی دانش آموزان به عنوان آینده سازان این جامعه از آن بی بهره نبوده و نیستند. غلام عباس مرادی مطلق مدیر دبیرستان شهدای راه آهن فردیس کرج در گفت گو با پانا اذعان کرد: «همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی اجباری آموزش‌ها و سوق دادن مدارس به سمت آموزش غیرحضوری در اواخر سال گذشته و تداوم آن در سال تحصیلی جاری به مجموعه نظام آموزشی و در کنار آن معلمان و دانش آموزان شوک هایی وارد کرد.»

وی افزود: «با آغاز سال تحصیلی جدید اگرچه بیشتر اولیا تمایلی به بازگـشایی مدارس نداشتند و تدریس در سامانه شاد و فضای مجازی را به حضور دانش آموزان در مدرسه ترجیح می دادند و خرسند بودند که فرزندشان از ویروس کرونا در امان است. بدون شک آماده سازی خانواده ها و دانش آموزان به آموزش مجازی با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا ضرورتی بود که در سایه مشکلات ناشی از کرونا مغفول بمانند. »

مرادی مطلق اضافه کرد: «بسیاری از والدین براین باورند کرونا و آموزش غیر حضوری بیشتر در دانش‌آموزان ابتدایی اثر گذاشته و با توجه به تغییر کتاب‌ها و تخصصی بودن آنها اغلب والدین نمی توانند آنگونه که باید در فراگیری دروس به آنها کمک کنند محروم ماندن دانش آموزان از فضای شاد مدرسه و تلاش برای یادگیری، زندگی دسته جمعی و حضور در اجتماع از دیگر مشکلاتی است که آموزش غیرحضوری برای دانش آموزان ایجاد کرده است.

اما از غفلت متولیان امر و خانواده ها درخصوص آمادگی لازم برای اجرای این پروسه جدید و در عین حال عظیم در عرصه آموزش که بگذریم مشکلات دیگری وجود دارد که با گذشت نزدیک ۸۰ روز از اجرای طرح آموزش مجازی نه تنها کم نشده اند بلکه بیشتر هم شده و با توجه به پیش بینی احتمال ادامه این روند تا پایان سال تحصیلی حالت فرسایشی به خود خواهد گرفت و بیشتر از همه این خانواده ها و دانش آموزان هستند که در این میان به انواع آسیب ها دچار خواهند شد.»

وی در ادامه بیان کرد: «کلاسهای مجازی فرصت دیدار و تعاملات را سلب کرده است امروز تبلت و گوشی هوشمند جایگزین کتاب و دفتر شده و جمعیت بسیاری از دانش آموزان به ویژه ساکنان روستاها و نقاط دورافتاده به دلیل محدود بودن پهنای باند اینترنت و نبود گوشی هوشمند با مشکلاتی مواجه هستند و والدین را نگران آینده تحصیلی فرزندان خود کرده است.»

مرادی مطلق اظهار کرد: «یکی از نگرانی‌هایی که والدین در دوران آموزش مجازی دارند، ارتباطات دانش آموزان در دنیای واقعی است. حضور در مدرسه و ارتباط با دیگر بچه ها، باعث تقویت روحیه تیمی و بالا رفتن عزت نفس در دانش آموزان می شود که در پیشرفت تحصیلی موثر است.»

وی اضافه کرد: «اگرچه در کلاس مجازی فرصتی جداگانه برای سوال و جواب در نظر گرفته شده، اما نمی تواند جایگزین رفع اشکال به صورت حضوری باشد و پاسخها کوتاه بوده که این مسئله باعث سردرگمی دانش آموزان شده و درنهایت او را با کوهی از مشکلات ریز و درشت درسی مواجه می کند.»

مدیر دبیرستان شهدای راه آهن خاطر نشان کرد: «کلاس مجازی اگرچه قوانین مشخصی دارد، اما نمی تواند به نظم و دقت کلاس های حضوری برگزار شود. در این شرایط معلمان و والدین نمی‌توانند قوانین پیچیده تر و سختگیرانه تری برای دانش آموزان برای دنبال کردن مباحث کلاس درسی برقرار کنند.»

مرادی مطلق گفت: «مهمترین مشکلات آموزش غیرحضوری را متوجه پایه اول ابتدایی دانست که دانش آموز باید به دهان معلم نگاه کرده و بخش کردن و صداکشی و شیوه گرفتن مداد در دست را بیاموزد که در این شرایط ارتباط عاطفی چندان بین دانش آموز و معلم شکل نمی‌گیرد و اولیا برای تفهیم این موضوع با مشکل مواجه می‌شوند. »

این مدیر با سابقه بیان کرد: «آموزش مجازی، نظارت مستمر و مجدانه خانواده را می‌طلبد که متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به دلیل آشنا نبودن با نوع فعالیت آموزش مجازی از این مسوولیت شانه خالی می‌کنند.

هم اکنون بخش قابل توجهی از والدین باسواد هستند و می‌توان با آموزش مناسب از آنها برای نظارت و ارزیابی فرزندان استفاده کرد. در این شرایط معلم فرصت نمی‌کند تمام دانش‌آموزان را رصد کند ولی والدین باید پیگیر باشند که فرزندانشان مباحث آموزشی را جدی گرفته و از آموزش جا نمانند. »

وی اضافه کرد: «در روزهای کرونایی دانش آموزان نسبت به تشویق نشدن از سمت معلم یا مشاور مدرسه دل تنگ می‌شوند، و اولیا باید این نقش را اجرا کنند. ایجاد یک سیستم تشویق می‌تواند انگیزه‌ دهنده باشد، به همین دلیل هنگامی که فرزندان کاری را به اتمام می رسانند، آنان را تشویق کنید.

چالش بعدی بحث بستر ارائه آموزش مجازی یعنی اینترنت است. علاوه بر هزینه بالای پرداختی که بعضی از معلمان و دانش آموزان برای تهیه بسته های اینترنت پرداخت می کنند، کندی بسیار آزار دهنده شبکه و اختلال در بارگذاری فایل صوتی و تصویری در برنامه شاد موجب دلسردی دانش آموز ابتدایی و والدین می شود.چالش دیگر عدم وجود امکانات لازم در بسیاری از مدارس جهت تولید محتوای آموزشی مناسب و در نتیجه کیفیت پایین برخی محتواها که معلمان با گوشی های شخصی خود تهیه می نمایند، معلمانی که در این مقطع حساس دلسوزانه و ایثارگرانه هر آنچه می توانند جهت ادامه روند آموزش انجام می دهند.»

وی یکی دیگر از چالش‌های آموزش مجازی را در نظر نگرفتن امکانات و توانمندی خانواده ها در تهیه گوشی همراه دانست و بیان کرد:« آموزش در تلویزیون ارائه می شود یا برخی مدارس محتوای کتبی به دانش آموزان ارائه کرده اند، اما فراموش نکنیم متاسفانه دانش آموزان و خانواده هایی که دسترسی به گوشی هوشمند ندارند، دچار آسیب‌های روحی و اجتماعی خواهند شد. حتی از برخی مدارس گزارش رسیده است که چند دانش آموز از یک گوشی استفاده می کنند.»

مرادی مطلق ادامه داد: «نکته دیگری که در آموزش حضوری کاملا رعایت می شود و در آموزش مجازی مغفول مانده است بحث توجه به تفاوت های فردی در آموزش است که آیا دانش آموز با نیازهای آموزشی خاص با دانش آموزان عادی محتواهای خاص خود را دریافت می کنند که متاسفانه باید گفت بررسی ها و مراجعات اولیاء چنین چیزی را نشان نمی دهد.»

وی از دیگر چالش های آموزش غیرحضوری را علاوه بر فراگیر نبودن تبلت و موبایل در روستاها دانست و بیان کرد: «درکنار همه این مشکلات تمایل نداشتن خانواده ها به آموزش مجازی، کمبود مهارت در کنترل دانش آموزان در ساعات تدریس، نداشتن آموزش های لازم از قبیل تاب آوری خانواده ها در مقابل مشکلات حضور دائمی دانش آموزان در منزل از بعد روانی آموزش مجازی را به طور جدی تحت تاثیر خود قرار داده است و زنگ خطر جدی که به صدا در آمده است شنیده شدن خبرهایی مبنی بر ترک تحصیل برخی دانش آموزان به دلایل متعدد از جمله آنچه که درذاین گزارش آمده، است که به نظر از همه جنبه های دیگر مهم تر و قابل تحمل تراست.»

مرادی مطلق، همچنین با اشاره به نقاط ضعف و قوت تدریس آنلاین و مجازی گفت: «نبود امکان حضور و غیاب دانش‌آموزان، مشخص نبودن و رسمیت نداشتن حریم کلاس، قرار نداشتن هم‌کلاسی‌ها در کنار یکدیگر و نبود ارتباط تعاملی و متقابل بین دانش‌آموز و معلم از جمله نقاط ضعف این روش محسوب می‌شود.»

وی آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای اثربخشی بیشتر آموزش‌های غیرحضوری را نیز لازم و ضروری دانست و گفت: «این زیرساخت‌ها شامل بستر پایداری اینترنت تا آموزش معلمان و دانش‌آموزان برای استفاده از این فضاست.»

وی بر همت و همکاری خانواده و مدرسه برای هدایت و حمایت از دانش‌آموزان در استفاده از فضای غیرحضوری آموزش‌ها تاکید کرد و گفت: «در این راستا همه باید با همکاری و همراهی تلاش کنند تا از این شرایط سخت شیوع ویروس کرونا گذرکنند و جامعه هرچه سریعتر به شرایط عادی برگردد.

روی دیگر سکه کرونا اثرات مثبت آن است، چرا که دانش‌آموز می‌تواند شرایط سخت را در زندگی تجربه کند و تعامل موثر و سازنده والدین با دانش آموزان به میزان قابل‌توجهی می‌تواند به سلامت اجتماعی دانش آموزان کمک کند، باید بدانیم که در روزهای سخت کرونایی مهمترین منبع تامین سلامت اجتماعی ارتباط والدین با فرزندان است.»

خبرنگار؛ سیدنبی بیناپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار