مجلس دانش آموزی، در حیطه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانش آموزان را توانمند می سازد

تهران (پانا)- مجلس دانش آموزی تشکیلاتی است برای پرورش دانش آموزان مستعد و توانمند جهت افزایش روحیه همکاری و همدلی برای حل برخی از مشکلات دانش آموزان با توجه به حیطه اختیاراتی که دارد.

کد مطلب: ۱۲۵۵۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
مجلس دانش آموزی،  در حیطه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانش آموزان را توانمند می سازد

حمیدرضا رحیمی؛ نماینده یازدهمین دوره مجلس دانش آموزی در رابطه با تاریخچه و چگونگی تشکیل مجلس دانش آموزی گفت: مجلس دانش آموزی نهادی صنفی و مشورتی است که با جمعی از دانش آموزان توانمند و مطالبه گر تشکیل می شود.
وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۸ در ۳۰ درصد دبیرستان های کشور شورایی متشکل از دانش آموزان را تشکیل داد همچنین بعد از ۳ سال از تشکیل شوراهای دانش آموزی، مجلس دانش آموزی در ایران تشکیل شد. منتخبین شوراهای دانش آموزی در مدارس به مجلس منطقه و سپس به مجلس استان و در اخر به مجلس کشور راه پیدا می کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: مجلس دانش آموزی در کشور متشکل از ۱۵۰ نماینده است که ۷۵ نفر نماینده پسر و ۷۵ دیگر نماینده دختر هستند. که از این ۱۵۰ نفر، ۱۴۲ نفر آن ها نماینده عادی، ۴ نفر آن ها نماینده دانش آموزان اقلیت دینی، ۲ نماینده استثنایی و ۲ نماینده مدارس خارج از کشور در این مجلس هستند و همچنین مجلس منطقه دارای ۵۰ نماینده است که ۲۵ نفر آن ها پسر و ۲۵ نفر دیگر دختر هستند.

وی در ادامه درباره شرح وظایف اعضا گفت: مجالس دانش آموزی دارای ۵ نفر به عنوان هیئت رئیسه در مسئولیت های: رئیس مجلس، نایب رئیس اول و دوم، منشی مجلس و کارپرداز مجلس است. همچنین دارای ۵ کمیسیون: ارتباطات و فناوری، فرهنگی هنری و اجتماعی، علمی و آموزشی، اخلاقی و تربیتی و ورزش و سلامت است.

رحیمی این مجلس را نهادی برای دانش آموزان دانست که نمایندگان آن وظیفه دارند که مطالبات دانش آموزان را به گوش مسئولین برسانند و برای حل مشکلات آن ها کوشا باشند. همچنین با توجه به تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان که یکی از ساحت های شش گانه تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، مجلس دانش آموزی این فرصت و جایگاه را برای نمایندگان این مجلس فراهم کرده است. نمایندگان مجلس دانش آموزی باید دارای حس مسئولیت پذیری باشند، از نظر علمی، فکری و عقلی در کارهای اجرایی توانمند باشند، عمل گرا باشند، انتقاد پذیر باشند، مطالبه گر باشند و مشکلات را پیگیری و حل کنند، همچنین نمایندگان مجلس دانش آموزی ادامه دهندگان راه انقلاب هستند.

نماینده یازدهمین دوره مجلس دانش آموزی افزود: مجلس دانش آموزی تشکیلاتی است برای پرورش دانش آموزان مستعد و توانمند برای افزایش روحیه همکاری و همدلی جهت حل مشکلات دانش آموزان، همچنین نمایندگان مجلس دانش آموزی در گام دوم انقلاب با بهره گیری از پتانسیل انقلابی در اجرای وظایف نمایندگان مجلس دانش آموزی در مسیر حل مشکلات دانش آموزان می کوشند‌.

وی از عمده کار هایی که قرار است در یازدهمین دوره مجلس دانش آموزی انجام شود گفت: از عمده کار هایی که قرار است در یازدهمین مجلس دانش آموزی اجرا شود به پیگیری و حل مشکلات دانش آموزان در زمینه تحصیل در دوران ویروس کرونا میشود اشاره کرد، یکی دیگر از کار هایی که قرار است در این دوره از مجلس دانش آموزی انجام شود، تحقق بخشیدن فعالیت های پرورشی و دانش آموزی در مدارس است چرا که فعالیت های پرورشی و دانش آموزی جهت تربیت دانش آموزان در مدارس کم رنگ شده و بیشتر به موضوع تحصیل و آموزش در مدارس پرداخته می‌شود که این امر باعث میشود که بسیاری از دانش آموزان نسبت به تحصیل در مدرسه دلسرد شوند.

رحیمی در پایان خاطر نشان کرد: امید است با توکل به خداوند متعال و یاری نمایندگان یازدهمین دوره مجلس دانش آموزی بتوان مجلسی انقلابی و قوی جهت حل مشکلات دانش آموزان بسازیم.

* امیرحسین علی محمدی؛ خبرنگار دانش آموز پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار