لزوم واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال

بیرجند (پانا) - مدیر گروه اطفال بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت کودکان زیر ۱۲سال طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند.

کد مطلب: ۱۲۵۵۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
لزوم واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال

کوکب نمکین، مدیر گروه اطفال بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند با اشاره به شیوع پیک جدید کرونا و با بیان اینکه در امیکرون امکان ابتلاء کودکانی که علامت دار شوند، بیشتر است، گفت: کودکان در هر سنی می‌توانند به این ویروس مبتلا شوند و نباید مورد بی توجهی قرار گیرند.

نمکین با بیان اینکه امیکرون نسبت به سایر سویه های کرونا‌ شانس درگیری دستگاه تنفسی تحتانی در آن کمتر است و بیشتر تظاهرات آن به شکل عفونت تنفسی فوقانی است افزود: علائم آن نیز شامل تب، آبریزش بینی و سرفه که بعضاً خشک است که اصطلاحاً سرفه‌های خروسکی (کروپ) می‌گویند و گلودرد جزء علائمی است که درکودکان شایع است.

وی با بیان اینکه معمولاً امیکرون سرایت بالایی دارد که می‌تواند تمام اعضاء یک خانواده را درگیر کند افزود: شیوع امیکرون با آنفلوانزا فصلی همزمانی دارد که این بیماری با علائم تنفسی تب و سرفه ممکن است آنفلوانزا باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در امیکرون علائم گوارشی کمتر شایع است افزود: بعضی مواقع ممکن است این علائم به شکل استفراغ، اسهال و تب تظاهر پیدا کند و گاهی نیز تشنج رخ می‌دهد که در امیکرون شانس آن بیشتر است.

نمکین با بیان اینکه خیلی از بیماران علائم خفیف دارند گفت: برای بهبودی این افراد درمان حمایتی مانند کنترل تب و مصرف مایعات فراوان در منزل توصیه می‌شود.

وی گفت: اگر فرد مبتلا دچار بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت، بیماری مزمن عصبی، ریوی، کلیوی، یا نقص سیتم ایمنی یا مصرف داروی شیمیایی و یا کودک زیر یکسال یا کودک زیر ۵ سال که تب آنها بیش از سه روز طول بکشد، باشد، حتماٌ با اولین علائم به کلینیک یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.

متخصص اطفال دانشگاه گفت: ضد سرفه خیلی برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود، چون سرفه یک مکانسیم دفاعی است.

نمکین با تاکید بر اینکه انتشار امیکرون در جامعه زیاد است و در یک بازه زمانی کوتاه مدت ممکن خواهد بود مراجعه به بیمارستان‌ها افزایش پیدا کند و عده‌ای نیاز به تخت بیمارستانی پیدا کنند گفت: توصیه می‌شود، مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، از دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند، کودکان در اجتماعات ظاهر نشوند، تکمیل واکسیناسیون بزرگسالان و واکسن کودکان زیر ۱۲ سال طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را نیز انجام دهند.

مدیر گروه اطفال بیمارستان ولیعصر (عج) با بیان اینکه کودکان از محیط کرونا می‌گیرند و به سایرین منتقل می‌کنند افزود: در صورت ابتلای بچه ها، از تماس با افراد مسن اجتناب کنند.

مکین با بیان اینکه دوره بیماری تا ۵ روز کنترل می‌شود، افزود: اگر تنفس کودکی تند شد یا لب کبود یا بی قرار یا تب طول کشیده و دچار بیماری زمینه‌ای باشد و یا اگر استفراغ مکرر، عطش شدید یا دچار تشنج باشد یا بثورات پوستی شد را می‌توان جزو علائم خطر در کودکان دانست که می‌بایست حتما به اورژانس بیمارستان مراجعه شود و حتی شاید نیاز به بستری در بیمارستان باشد.

وی با توصیه به مصرف کوتاه مدت مکمل ها، با ترکیباتی همچون روی، زینک و ویتامین د، مصرف آنتی بیوتیک را تنها در صورت تجویز پزشک توصیه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار