در چهل و ششمین جلسه شورای شهر تهران چه گذشت؛

تصمیم‌گیری درباره پروانه‌های ساختمانی در منطقه 22؛ تشکیل جلسات مجازی پیشنهاد شد

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران درباره پرونده‌های توافقات پروانه ساختمانی در منطقه 22 تصمیم‌گیری کردند.

کد مطلب: ۱۲۵۴۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد
تصمیم‌گیری درباره پروانه‌های ساختمانی در منطقه 22؛ تشکیل جلسات مجازی پیشنهاد شد

در جلسه امروز شورای شهر تهران، الحاق پرونده‌های توافقات فاقد پروانه ساختمانی به لیست پیوست (د) و تمدید دوره فعالیت ماکار گروه ماده دهم (۱۰) مصوبه (طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲) مجددا در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

حمیدرضا صارمی درباره این لایحه گفت: با توجه به مذاکرات جلسه گذشته شورای شهر تهران، مقرر شد نائب رئیس شورای شهر و ریاست کمیسیون شهرسازی در جلسه‌ای مشترک با شهردار منطقه ۲۲ و اعضای صدور پروانه، بازرسی فنی طرح تفصیلی مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: موضوع در جلسه شب گذشته گزارش شد و طبقه‌بندی راجع به پرونده‌ها انجام شد. آقایان سروری و عباسی پیشنهاد کردند بنابر هر پرونده‌ای بررسی انجام شود تا حقوقی از کسی ضایع نشود.

در ادامه جلسه مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در جلسه روز گذشته درباره ۲۱۰ پرونده بحث شد و کارگروهی تشکیل و مقرر شد به موضوعات پرونده به پرونده رسیدگی شود. این مصوبه این اختیار را می‌دهد که پروانه این ۲۱۰ مورد صادر شود.

در ادامه جلسه محمد آخوندی با اشاره به تبصره ششم این لایحه گفت: در این تبصره آمده است که درآمدهای حاصل از این موضوع در منطقه ۲۲ هزینه شود لذا پیشنهاد من حذف این تبصره است تا درآمدها برای شهر هزینه شود. قطعا صلاح این است که درآمدها به صورت کلی برای شهر هزینه شود.

اما این پیشنهاد آخوندی مخالفت اقراریان را در پی داشت. او با اشاره به کمبود سرانه‌های خدماتی در منطقه ۲۲ گفت: منطقه ۲۲ با چالش‌هایی در حوزه خدمات مواجه است که این چالش‌ها بسیار جدی است من از طرح آن‌ها در صحن شورا به دلیل جلوگیری از ایجاد نگرانی برای اهالی منطقه ۲۲ خودداری می‌کنم اما با این نگاه مقرر شد که درآمدهای حاصل از این لایحه در منطقه ۲۲ هزینه شود تا بخشی از عقب‌افتادگی در حوزه سرانه‌های منطقه ۲۲ جبران شود.

مهدی عباسی نیز در مخالفت با پیشنهاد آخوندی گفت: منطقه ۲۲ در حال حاضر ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که با این مصوبه ۱۰۰ هزار نفر دیگر نیز به جمیعت آن اضافه خواهد شد. در نتیجه باید چاره‌ای برای جمیعت آن بیندیشیم.

عباسی نیز در جهت حمایت از هزینه‌کرد درآمدهای حاصل از این لایحه در منطقه ۲۲ اظهار کرد: در حال حاضر منطقه ۲۲، ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که با تصویب این لایحه و تصمیم ما ۱۰۰ هزار نفر به این جمعیت اضافه خواهد شد لذا باید برای تامین سرانه‌های منطقه چاره‌اندیشی کنیم. شهرداری ماموریت دارد برای تحقق این سرانه‌ها هزاران میلیارد تومان از جاهای دیگر صرف تامین این سرانه‌ها در منطقه ۲۲ کند، لذا این مصوبه در حقیقت کمک به شهرداری تهران است. به لحاظ انصاف نیز منطقه‌ای که در فقر سرانه‌ها به سر می‌برد و با این مصوبه ما به جمعیت آن اضافه می‌شود باید فرصتی برای تامین سرانه‌های آن نیز در نظر گرفته شود.

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران نیز درباره این لایحه گفت: در تبصره ششم بابی را باز می‌کنیم که صحیح نیست. یعنی اگر بخواهیم این باب را باز کنیم که درآمد حاصل از این طرح که به زعم آقای صارمی ۵ هزار میلیارد و به زعم من ۱۰ هزار میلیارد و به زعم آقای عباسی ۱۵ هزار میلیارد است را برای ۲۲۵ زمینی که هنوز به گودبرداری هم نرسیده اند طبیعتا بین ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد که کامل شود. یعنی بازه اضافه شدن جمعیت ۱۰۰ هزار نفری به منطقه برای ۵ تا ۱۰ سال آینده است و شما می‌گویید این پول را در منطقه ۲۲ بلوکه کنیم و امورات مربوط به شهر بخوابد. دیگر مناطق دیگر از جمله یک و دو که مناطق درآمدزا هستند نیز این نیاز را دارند و اگر بخواهیم این اقدام را برای هر منطقه‌ای اجرا کنیم مشکل‌زا خواهد شد.

ناصر امانی نیز درباره پیشنهاد آخوندی گفت که درآمدهای حاصل از این محل به خزانه شهرداری واریز شود چرا که امری قانونی است و نمی‌توان درآمدها را به شهرداری منطقه ۲۲ داد. لذا پیشنهاد من این است که با اصلاح تبصره شهرداری تهران را موظف کنیم متناسب با رشد جمعیت در منطقه ۲۲ سرانه‌های آن را نیز تامین کند.

اعضای شورای شهر تهران در نهایت پیشنهاد امانی را به رای گذاشته و با آن موافقت کردند.

در ادامه اعضای شورای شهر تهران اصلاحیه لایحه مذکور را با اصلاحات انجام شده به رای گذاشته و با آن موافقت کردند.

در ادامه این جلسه ، برخی از اعضای شورای شهر تهران پیشنهادی در خصوص مجازی شدن جلسات شورا را مطرح کردند و مهدی عباسی در این خصوص گفت: با توجه به شرایط کرونا و ابتلای برخی اعضا، پیشنهاد می ‏کنم که جلسات صحن بصورت مجازی یا به صورت ترکیبی مجازی و حضوری هم برگزار شود تا اعضای درگیر به ویروس نیز بتوانند به صورت مجازی مشارکت داشته باشند و رای ایشان محسوب شود.

در ادامه سوده نجفی عضو هیات رئیسه شورا نیز در همین راستا متذکر شد و گفت: طبق مصوبات شورای عالی مبارزه با کرونا، جلسات اداری در فضای بسته باید با سقف 30 نفر به مدت 90 دقیقه برگزار شود و این درحالیست که مدت جلسات شورا بیش از 90 دقیقه و با حضور تعداد بیش از سی نفر برگزار می شود.

امانی هم با تایید و تکرار تذکر نجفی افزود: طبق مصوبات شورای عالی مبارزه با کرونا، جلسات اداری در فضای بسته باید با سقف 30 نفر برگزار شود اما همین امروز بالای 40 نفر شامل اعضا و مشاورین و اهالی رسانه در جلسه حضور دارند. لذا پیشنهاد میکنم که این سقف 30 نفر حفظ شود و دیگران به صورت مجازی شرکت کنند و این محدودیت فقط شامل رسانه‎ها نباشد.

پرویز سروری در پاسخ به درخواست اعضای شورا اظهار داشت: این موضوع را با ریاست شورا درمیان خواهم گذاشت و بر اساس نظر هیات رئیسه شورا اعلام نظر خواهد شد.

همچنین در جلسه امروز یک مورد پرونده پلاک ثبتی باغات مورد بررسی اعضا قرار گرفت و مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در خصوص پرونده گفت: این ملک به مساحت 2743 متر واقع در منطقه 3 با حدنصاب 110 اصله است که البته 111 اصله درخت دارد.

وی افزود: این ملک سابقا درختان زیادی با بن قابل توجه داشته است و از همین روی کمیسیون آن را باغ می‎شمارد.

عباسی ادامه داد: شورا در سال 90 این ملک را باغ دانسته و در سال 99 هم آن را دوباره بررسی کرده و رای باغ داده است.

نظر کمسیسون مبنی بر باغ بودن این ملک بدون مخالف به رای گذاشته شد و با 14 رای موافق به تصویب رسید.

در این جلسه همچنین سه نفر از کارشناسان و خبرگان مسائل سالمندی در قالب شهر دوستدار سالمند معرفی شدند .و معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: با توجه به نیازهای جامعه سالمندی و با توجه به مصوبه سال ۹۱ شورا مبنی بر اجرای طرح شهر دوستدار سالمند باید کمیته ای در راستای مناسب سازی شهر ایجاد شود که در نظر داریم برای این کمیته سه نماینده انتخاب کنیم.

وی ضمن ارائه روزمه ای از وضعیت سه عضو پیشنهادی گفت: آقایان راشدی، نافعی و آل عوض به عنوان نمایندگان شورا در این کمیته پیشنهاد می شوند.

در نهایت اعضای شورا به عضویت این سه نفر در کمیته شهر دوستدار سالمند رای مثبت دادند.

در پایان جلسه امروز ،مهدی عباسی با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب لایحه شهرداری تهران در خصوص توافقات فاقد پروانه ساختمانی طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ و حقوق مکتسبه ۲۱۰ پرونده گفت: از آنجایی که در ضوابط طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تغییراتی داده شده بود و ضوابط ساختمانی تغییراتی نکرده بود و مقرر شد ۲۱۰ پروانه پس از رسیدگی کارگروه مربوطه صادر شود.

وی اظهار کرد: درصد زمین‌ها براساس تکالیف قانونی که قانون‌گذار مشخص کرده از جمله ورود به محدوده شهری برای تامین سرانه‌ها واگذار شده است.

عباسی در خصوص حقوق مکتسبه نیز گفت: حقوق مکتسبه این طور نبوده که حقوق تثبیت شده باشند و پرونده‌هایی که تا یک حدی پیش رفته‌اند قرار شد در کارگروه مربوطه وضعیت‌شان استعلام گرفته شود و تعیین تکلیف شوند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شهر تهران در خصوص درآمد حاصله از این پرونده‌ها اظهار کرد: اعضاء تاکید داشتند با اولویت منطقه ۲۲ درآمدها باشد که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به دست آید.

پرویز سروری نیز در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز مساله پروانه‌های فاقد پروانه در منطقه ۲۲ را که سال‌ها بلاتکلیف مانده بود بررسی کرده و اعضای شورا نظرات خود را دراین خصوص ارائه کردند.

وی با بیان این‌که حدود ۱۰۰۰ نفر سال‌ها در پی بلاتکلیفی املاک، بلاتکلیف مانده بودند، گفت: به همین علت شب گذشته جلسه‌ای میان اعضای شورا به صورت فوق‌العاده انجام شد تا این پرونده‌ها به صورت جز به جز ارزیابی شود و تلاش داریم تا تصمیم کلان در این زمینه نگیریم چرا که بیش از ۲۰۰ پرونده در این زمینه وجود دارد که امروز قرار شد در یک بازه ۱۸ ماهه تعیین تکلیف نهایی شود.

وی با بیان این‌که نباید هیچ حق و حقوقی به صورت عمومی و خصوصی ضایع نشود و براساس یکی از تبصره‌های لایحه‌ مربوطه نگاهمان به صورت اولویت‌دار به سرانه‌های آموزشی در منطقه ۲۲ است که امیدواریم اقدامات خوبی در این راستا صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار