در گفت‌وگو با پانا

هادی حجازی‌فر: ساخت فیلم سینمایی از شهید باکری را به پدرم بدهکار بودم

فراستی: موقعیت مهدی به یقین جز سه فیلم برتر دفاع مقدس است/ مقدسیان: فیلم ساختن درباره شهیدباکری مسئولیت را دوبرابر می‌کند /محمد تقی فهیم: «موقعیت مهدی» پرتره زندگی شهید باکری نیست

تهران (پانا) - هادی حجازی‌فر با اشاره به مشکلاتی که برای ساخت فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» با آن مواجه شد، گفت مسئولین باید دو کار انجام دهند، اول اینکه اعتماد کنند، دوم اینکه کارشکنی نکنند. همین دو کار را انجام دهند، اثر تولید می‌شود و هیچ نیازی هم به کمک مالی نیست.

کد مطلب: ۱۲۵۴۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
هادی حجازی‌فر: ساخت فیلم سینمایی از شهید باکری را به پدرم بدهکار بودم

«موقعیت مهدی» یکی از فیلم‌هایی است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، فیلمی که نظر بسیاری چهره‌ها از جمله مسعود فراستی، ابراهیم داروغه‌زاده، محمد مهدی همت، محمدرضا مقدسیان و محمدتقی فهیم را به خود جلب کرده است. فیلمی که هیجان، قهرمان و عاشق دارد، از مخاطب خنده و گریه می‌گیرد و یک سبک روایت تازه و نو در سینمای ایران را به تصویر می‌کشد.

هادی حجازی‌فرمعتقد است بهترین زمان برای اکران این فیلم قبل از پخش سریال آن است، او که به واسطه حضور پدرش در گردان عاشورا شناخت خوبی از مهدی باکری دارد می‌گوید علاقه داشتم این فیلم را بسازم و دوست نداشتم برای کسی نقش مهدی باکری را بازی کنم .

وی در نشست خبری به این موضوع اشاره کرد که این فیلم در پروسه ساخت حدود ۱۲بار به دلایل متعدد متوقف شده است و بسیار اذیت شده به همین دلیل دیگر حاضر نیست که فیلمی درباره دفاع مقدس بسازد.

حجازی‌فر درباره چگونگی ساخت فیلم‌سینمایی «موقعیت‌مهدی» به پانا گفت: «این موضوع یک علاقه شخصی بود، من زمانی به پدر خدابیامرزم قول داده بودم، که درباره این آدم‌ها حتما یک کار می‌سازم، این افراد را دوست دارم و اعضای لشکر را هم می‌شناسم، دوتا عمویم که شهید شدند عضو لشکر بودند و دیگر عموهایم هم در آن‌جا حضور داشتند.»

این کارگردان به استرس‌هایی که در زمان حضور پدرش در جبهه داشته است اشاره کردو گفت: «ما در آن سال‌ها استرس‌ زیادی را تحمل کردیم و این موضوع را درک می‌کنم. نکته دیگر اینکه چون من این آدم‌ها را از نزدیک می‌شناسم، خیلی ناراحت می‌شوم که به شاعرانگیشان توجهی نمی‌شود، این‌ افراد نسب به زندگی عاشق‌ترین بودند.»

وی با اشاره به اینکه پس از ساخت فیلم «موقعیت مهدی» در گونه‌های دیگر سینما فیلم می‌سازد ، اظهار کرد: «دیگر سراغ ساخت چنین آثاری نخواهم رفت، مگر اینکه یک کاری درباره دفاع مقدس بسازم که در آن اسلحه و انفجار وجود نداشته باشد.»

حجازی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود به روایت شاعرانه این فیلم اشاره کردو گفت: «در این فیلم سعی کردم موقعیتهای طنز تراژدی و درام را به تصویر بکشیم ، این موارد طنز بیش‌تر به ما کمک می‌کند که فضای تلخ فیلم را کم کنیم و زندگی واقعی را بیش‌تر به تصویر بکشیم. من تجربه شخصی از زندگی را در دل کار آوردم و این اتفاق خوشحال هستم.»

وی به انتقادی که در نشست خبری فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» از مشکلاتی که برخی از مسئولان برای فیلم ایجاد کردند اشاره کردو گفت: «به نظر من مسئولین باید دو کار انجام دهند، اول اینکه اعتماد کنند، دوم اینکه کارشکنی نکنند. همین دو کار را انجام دهند، اثر تولید می‌شود و هیچ نیازی هم به کمک مالی نیست.»

وی به ساختار فیلم اشاره کردو افزود: «فیلم‌های مستند کارآیی در این فیلم نداشت، این فیلم ضد جنگ نیست اگر داعیه دفاع کردن داریم باید اتفاقات جنگ را بیان کنیم البته نباید فیلم آزاردهنده باشد اما باید همه چیز گفته شود.»

در همین ارتباط، مسعود فراستی منتقد شناخته شده سینمای ایران درباره این فیلم می‌گوید یک فیلم فوق العاده دیدیم. یک فیلم که بوی آدمی زادی می دهد. موقعیت مهدی. هادی حجازی فر دمت گرم.

فراستی یادآور شد: «موقعیت مهدی به یقین جز سه فیلم برتر دفاع مقدس ماست. در کنار دیدبان و مهاجر قرار می گیرد و از سفر به چزابه جلو می زند. مهدی باکری امروزی می شود. نوع برخورد حجازی فر مهدی باکری را زنده می کند. این فقط با باور و علقه انجام می شود. این علقه پرورش یافته است تا شکوفا شده است.»

محمدرضا مقدسیان نیز با اشاره به ساخت فیلم درباره شخصیت‌های ماندگار در برنامه هفت گفت: «ما در مورد شهید باکری زیاد شنیده ایم. فیلم ساختن در مورد این چنین شخصیت ها مسئولیت را دو برابر می کند. امروز حال خوبی از دیدن فیلم دارم. مخاطب بعد از دیدن فیلم می تواند حس کند باکری کیست و چگونه زندگی کرده است و فرمانده شده است.»

وی ادامه داد: «این به زبان سینما به خوبی انجام شده و قهرمان به خوبی ساخته می شود. ابتدای فیلم پای مخاطب روی زمین است. شخصیت در ابتدا نمی خواهد قهرمان باشد و فقط گی خواهد وظیفه اش را به خوبی انجام دهد. اما در پایان به یک قهرمان واقعی بدل می شود. فیلمساز در ابتدا به روی نقاطی دست می گذارد برای شخصیت پردازی که در همه جای جهان مخاطب غیر ایرانی هم می تواند با آن ارتباط برقرار کند. در واقع وجوه انسانی خوبی دارد.».

محمد تقی فهیم نیز به تاریخچه سینمای جنگ در ایران اشاره کرد و گفت: «سینمای جنگ ما که تنها گونه متولد شده بعد از انقلاب است و کاملا بومی است.حدود ۳۰۰ فیلم در این گونه ساخته شده اند. اما در این میان شاید بیشتر از ده فیلم در ما رسوب نکرده اند و فیلم های زیادی ماندگار نشده اند. موقعیت مهدی یک کاراکتر دراماتیک دارد. خود مهدی باکری دراماتیک است. مخصوصا در زمان شهرداری و نوع برخورد با مردم. اولین قدرت فیلم از خود شخصیت باکری می آید. فیلم پرتره باکری نیست و همین می شود نقطه قوت آن. سایهء باکری به خوبی در بقیه اپیزودها کار می کند. حجازی فر به خوبی از دانسته های خود استفاده کرده تا فضا را بسازد. موسیقی در فیلم به خوبی فضا می سازد و محیط می دهد که همه این ها از زیست و عشق حجازی فر می آید.».

فیلم سینمایی«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر تصویری از زندگی شهید مهدی باکری را به تصویر می‌کشد، اثری که در کنار فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی آن هم ساخته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار