عزم آموزش و پرورش استثنایی برای انجام فعالیتهای تحولی با رویکرد خرد جمعی و مشارکتی
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در هجدهمین نشست شورای راهبری این سازمان بر عزم سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای انجام فعالیتهای بزرگ و تحولی با رویکرد خرد جمعی و مشارکتی تاکید کرد.
حمید طریفی حسینی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها برگزار شد ضمن تبریک ایام الله فرخنده دهه فجر به بیان فلسفه و چرایی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی مدلی برای توسعه و پیشرفت و تعالی جامعه داشت که متفاوت از موضوع توسعه در دیگر کشورها بود و محور توسعه در نظام جمهوری اسلامی انسان، معنویت و اخلاق بود.
وی افزود: یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی هدایت انسانها بهسوی جامعه مهدوی، جامعه صالح و مراتبی از حیات طیبه بود. وظیفه نظام تعلیموتربیت هم فراهمکردن زمینههای تحقق مراتبی از حیات طیبه است و لذا رسیدن به اهداف مترقی نظام جمهوری اسلامی از دل نظام تعلیموتربیت میگذرد.
معاون وزیر با بیان اینکه سازمان آموزشوپرورش استثنایی مولد انقلاب اسلامی با مصوبه مجلس است گفت: از زمان تصویب قانون مجلس شورای اسلامی در خصوص سازمان آموزشوپرورش استثنایی بیش از ۳۰ سال میگذرد اما هنوز برخی از چالشها حل نشده است و باید با ریشهیابی علل دقیق مسائل و چالشها یکبار برای همیشه این مسائل حل شود.
وی افزود: رویکرد جدید سازمان آموزشوپرورش استثنایی انجام فعالیتهای بزرگ و تحولی باتکیهبر خرد جمعی و مشارکت همه ذینفعان است. ادارات آموزشوپرورش استثنایی استانها اقدامات محوری، کلیدی و تحولآفرین خود را برای الگوبرداری سایر استانها به اشتراک بگذارند.
طریفی حسینی با بیان اینکه بر اساس اساسنامه سازمان آموزشوپرورش استثنایی این سازمان مسئول طراحی نظام توانبخشی، آموزشی و پرورشی برای کل دانشآموزان با نیازهای ویژه در کشور است گفت: سازمان آموزشوپرورش استثنایی مجموعهای چابک با ظرفیت بالا است که راهبری آموزش، پرورش و توانبخشی دانشآموزان با نیازهای ویژه را بر عهده دارد و تاکنون این وظیفه را بهخوبی انجام داده است.
معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ابزاری برای کمک به آموزش، توانبخشی، پیشگیری و مداخله بهنگام است گفت: بررسی میزان اثربخشی برنامه سنجش و همکاری مشترک با وزارت بهداشت برای استفاده از ظرفیت این وزارتخانه در اجرای برنامه سنجش از جمله برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی است.
حسینی با بیان اینکه باید به دنبال مدلهای کارآمد مشارکتی باشیم گفت: توسعه مهارتهای فنی و حرفهای و آمادهسازی دانشآموزان استثنایی برای اشتغال از جمله مواردی است که باید توسط همه استانها با جدیت پیگیری شود.
وی خواستار توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در کنار توسعه کمی این مراکز شد و گفت: از مراکز اختلالات یادگیری میتوان به عنوان پایگاه دائمی سنجش استفاده کرد و این مراکز توانمندسازی معلمین و اولیا را در دستور کار فعالیتهای خود قرار دهند.
ارسال دیدگاه