بررسی دغدغه‌های زنان کارآفرین در گفت‌وگو با پانا:

از 30 هزار تومان سرمایه نقدی به 3 میلیارد تومان سرمایه غیرنقدی رسیده‌ام

از معلمی به کارآفرینی رسیده‌ام/ در شرایط کرونا به آموزش و صادرات فکر کردم/ از یک تعاونی به ۸ تعاونی رسیده ایم

تهران (پانا) - زنان کارآفرین همیشه با ایده‌های‌شان دنیا را تغییر می‌دهند و عمق این تأثیرگذاری از آنجایی آغاز می‌شود که با کمترین سرمایه شروع می‌کنند و به سوددهی برای خودشان و اطرافیانی که برای آنها زمینه شغلی ایجاد کرده‌اند، می‌رسند.

کد مطلب: ۱۲۵۴۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
از 30 هزار تومان سرمایه نقدی به 3 میلیارد تومان سرمایه غیرنقدی رسیده‌ام

حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه به‌ عنوان نیمی از اعضای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم از شاخص‌های تولید محسوب می‌شود و تعاونی‌ها فرصت خوبی برای جذب مشارکت زنان هستند،حالا اگر این تعاونی‌ها به‌واسطه فعالیت زنان کارآفرین راه‌اندازی شده باشد سرمنشا رونق اقتصادی است. زنان کارآفرینی که باید ایجاد زمینه‌های شغلی برای هم‌جنس‌های خودشان فرصت زندگی دوباره به آن‌ها می‌دهند.

از 30 هزار تومان سرمایه نقدی به 3 میلیارد تومان سرمایه غیر نقدی رسیده‌ام

«زرین قیصری» یکی از زنان کارآفرین است که همت کرده و فرش‌باف‌های منطقه ایذه از توابع خوزستان را جمع کرده و توانسته با سرمایه 30 هزار تومانی به سرمایه غیرنقدی 3 میلیاردی برسد که البته مهم‌تر از آن سرمایه غیر نقدی ایجاد اشتغال برای زنان و مردان آن منطقه است.

قیصری در حاشیه همایش تقدیر از بانوان کار‌آفرین کشور در گفت‌وگو با پانا درباره ایده اولیه شروع این کار سخن گفت: «6 خواهر دارم و همه آنها بافنده فرش و صنایع‌دستی هستند. من به این کار خیلی علاقه داشتم اما خانواده‌ام اجازه نمی‌دادند و دائم دغدغه سلامتی من را داشتند، بعد از اینکه از خواهرهایم جدا شدم، کار را آغاز کردم. در همان زمانی که درس می‌خواندم هم‌زمان در کلاس‌های آموزشی پیشرفته فرش‌بافی که کمیته امداد امام خمینی (ره) در منطقه ایذه برگزار می‌کرد، شرکت می‌کردم. بعد از گرفتن مدرک گروه کوچکی که حدود 50 نفر بودند، تشکیل دادم.»

وی افزود: «همکارانم را تحت پوشش اتاق اصناف استان خوزستان در آوردم که البته آن زمان با نام مجمع امور صنفی فعالیت می‌کرد و بعد اتحادیه شدیم. تعداد 300 تا 400 نفر فرش‌باف و ریسنده و رنگ‌کار کنار هم کار کردیم و استعدادیابی کردیم. خودم 15 سال مسئول اتحادیه بودم اما نه از‌آنها بالاتر بودم و نه پایین‌تر و برای حق بیمه همه افرادی که برای من کار می‌کردند ریالی از اتحادیه برداشت نداشتم.»

596 بیمه‌شده دارم

قیصری درباره نحوه دور هم جمع‌شدن 50 نفر اولیه و مشکلات بیمه‌کردن آنها اظهار کرد: «این 50 نفر از همسایه و دوست و آشنایان بودند که دور هم جمع شده بودیم و سرمایه‌ای هم نداشتم تا اینکه در سال 86 شروع به بیمه کردن افراد کردم. متأسفانه سال 92 حمایت‌های دولتی بسته شد و از سال 92 تا 96 خودم حدود 4 سال دوندگی کردم تا با کمک اتحادیه سراسری اعضا را بیمه امور عشایر کردم و اکنون بالغ بر 596 بیمه‌شده دارم.»

از یک تعاونی به 8 تعاونی رسیده‌ایم

وی گفت: «اکنون در ایذه 8 تعاونی داریم که همه این‌ها منشأشان از تعاونی خودم بوده و امسال تعاونی برتر ملی در استان شدم. هدفم این بود که بتوانم اقتدار بیشتری برای تعاونی‌ها بگیرم زیرا تعاونی‌ها معمولاً دست کم گرفته می‌شوند. من خودم به اعضایم وام دادم تا کارها به‌خوبی پیش برود.»

این کارآفرین با اشاره به اینکه در شروع کار با سختی‌های بسیار زیادی روبرو بوده است، عنوان کرد: «من در شروع کار واقعاً اذیت شدم ولی کم نیاوردم و در تمام مراحل با مرد، مرد بودم و با زن، زن بودم و با بچه، بچه بودم. کم نیاوردم و با همه قشرها سروکار داشتم و از 30 هزار تومان شروع کردم. اکنون سرمایه غیر نقدی ما حدود 2 تا 3 میلیارد تومان است.»

در شرایط کرونا به آموزش و صادرات فکر کردم

قیصری درباره سختی‌های فعالیت در ایام کرونا گفت: «در شرایط کرونا هزینه‌ها به‌سختی تأمین می‌شد و در نهایت به سراغ آموزش همراه با تولید برای صادرات رفتم. درنهایت موفق شدم ثبت کارت بازرگانی داشته باشم تا بقیه تعاونی‌ها را بتوانم تحت پوشش قرار دهم و بتوانم محصولات‌شان را صادر کنم.»

از معلمی به کارآفرینی رسیده‌ام

«فاطمه سید آزاد» از استان کاشان یکی دیگر از زنان کارآفرینی است که فعالیت اولیه‌اش معلمی بوده و با مشارکت در فعالیت‌های خیرانه و دیدن رنج زنانی که سرپرست خانواده هستند، تصمیم به ایجاد شغل برای این قشر می‌گیرد.

آزاد درباره ایده اولیه راه‌اندازی کسب‌وکارش گفت: «در شروع انقلاب دبیر بینش و دینی بودم و معلم پرورشی شدم و در نهایت به مددکار اشتغال پیدا کردم. سال 79 به این نتیجه رسیدم که تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار در زمینهٔ شغل مشکلات زیادی دارند و تصمیم گرفتم برای‌شان شغلی راه‌اندازی کنم. با کمک همکاران فرهنگی‌ام موسسه‌ای تعاونی راه انداختم. در نهایت سال 80 موسسه خیریه راه انداختم تا در این زمینه هم بتوانم فعالیت کنم.»

سرمایه اولیه‌ام یک میلیون و 640 هزار تومان بود

آزاد درباره سرمایه اولیه‌اش برای شروع کار اظهار کرد: «وقتی شروع به کار کردم همه سرمایه من 1 میلیون و640 هزار تومان بود که بخشی نقد و بخش دیگرش نسیه بود در آن زمان فقط 52 نفر سهام‌دار داشتیم. در حال حاضر 85 هزار سهام‌دار داریم با ثبت سرمایه‌ای حدود 14 میلیارد تومان و البته 16 و نیم میلیارد تومان هم در حال ثبت است.»

وی درباره زمینه کاری که راه انداخت، اظهار کرد:‌ «با توجه به اینکه با خانم‌های خودسرپرستی که آسیب دیده بودند برخورد کرده بودم از فعالیت‌هایی مانند بافندگی، خیاطی و کار سبزیجات و غذاهای سنتی شروع کردم و بعد از آن طرح توسعه را در نظر گرفتم و با کمک، اعتماد و همراهی خیرین کاشان زمین‌های زیادی که نزدیک‌ترین مسیر روستا به شهر را داشتند آماده کرده‌ایم تا برای تهیه مواد اولیه برای دارو برنامه‌ریزی کنیم.»

آزاد عنوان کرد: «78 درصد کارکنان تعاونی ما خانم‌ها هستند و 7 سال تعاونی برتر استان بودیم. موسسه خیریه ما در حال حاضر 270 خانواده خودسرپرست و بد سرپرست را تحت پوشش خودش دارد.»

وی در پایان عنوان کرد که درحال‌ توسعه دادن طرح‌های‌شان جهت ایجاد اشتغال برای کمک به زنان زندانی بیشتر است.

با توجه به نو پا بودن موضوع کارآفرینی زنان مسایل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی پیش‌روی این مهم وجود دارد که رفع آن مستلزم اجرای سیاست‌ها و سازوکارهای متناسب با آن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار