سخنگوی شورای نگهبان:

شورای نگهبان نسبت به حقوق مردم حساسیت بالایی دارد

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان گفت یکی از مهمترین اهداف قانون اساسی، صیانت از موازین اسلامی و قانون است که بر همین مبنا، شورای نگهبان با هدف صیانت از شرع و قانون اساسی تشکیل شد تا تضمین کننده شرع و قانون اساسی باشد.

کد مطلب: ۱۲۵۴۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
شورای نگهبان نسبت به حقوق مردم حساسیت بالایی دارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز دوشنبه (۱۸ بهمن ۱۴۰۰) طی سخنانی در نشست تخصصی چهل و دو سال پاسداری از شرع و قانون اساسی که به صورت وبینار در جمع اساتید دانشگاه‌های اصفهان برگزار شده بود، با تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر، گفت: انقلاب اسلامی ما تنها شکست یک قدرت سیاسی و استقرار یک نظام سیاسی به جای آن رژیم قبلی نبود بلکه انقلاب اسلامی یک تلاش مقدس برای حاکمیت ارزش‌های الهی و اسلامی و همچنین زمینه سازی برای نابودی استعمارگران و سلطه‌گران بود.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی امید مستضعفان را در جهان زنده کرد و این باور را در میان آزادگان به وجود آورد که قدرت‌های ظالم پایدار نبوده و از بین رفتنی هستند و در مقابل، این مقاومت مظلومان است که به بار می‌نشیند و عاقبتی جز شکست برای مستکبران وجود ندارد؛ امروز شما می‌بینید که انقلاب اسلامی از مرزهای جغرافیایی ایران هم فراتر رفته و به یک حرکت جهانی تبدیل شده است؛ اقتداری که امروز جبهه مقاومت دارد با آن همه جوانان و نیروهای جان بر کف، در واقع جایگاهی است که با الگوگیری و الهام از انقلاب اسلامی به دست آمده است البته در مقابل این تأثیر بزرگ، دشمنان هم بیکار ننشسته‌اند و دشمنی خودشان را ادامه می‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: دلیل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی هم این است که پیام انقلاب اسلامی یک پیام جهانی بوده و برخاسته از آموزه‌های الهی و فطرت‌های پاک است و طبیعتاً این پیام، تمام معادلات و مناسبات ظالمانه حاکم بر جهان را برهم می‌زند و بر همین مبناست که قدرت‌های استکباری تمام تلاش‌های خودشان را از لحظه اول و از همان روز اول تا به امروز به کار گرفته‌اند تا مانع از تحقق انقلاب اسلامی و پیروزی مردم به رهبری امام(ره) شوند و در این مسیر، از هیچ تلاش و اقدامی برای به شکست کشاندن این نظام مقدس دریغ نکردند اما با این حال، به لطف خدا امروز نظام اسلامی و این مردم به صورت همه جانبه سربلند هستند و در بسیاری از عرصه‌ها، موفقیت‌های بزرگی کسب شده است.

طحان نظیف با بیان اینکه قانون اساسی ما یکی از سندهای پر افتخار و یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است، تاکید کرد: قانون اساسی، ایجاد تحول همه جانبه را در گرو مشارکت همه مردم و مشارکت فعال و گسترده مردم و عناصر اجتماعی دانسته است و این امری بسیار مهم است.

وی ادامه دارد: یکی از مهمترین اهداف قانون اساسی، صیانت از موازین اسلامی و قانون است که بر همین مبنا، شورای نگهبان با هدف صیانت از شرع و قانون اساسی تشکیل شد تا تضمین کننده شرع و قانون اساسی باشد. البته پاسداری از حقوق مردم هم در همین بخش خلاصه نمی‌شود، یعنی سلامت مسئولین انتخابی، باید در شورای نگهبان احراز شود و این دقیقا همان چیزی است که در قانون اساسی تحت عنوان نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه با توجه به آسیب‌هایی که اصل طراز در قانون اساسی مشروطه داشت و موجب ناکامی آن شد، قانون اساسی در دوران انقلاب اسلامی، توانست آسیب‌های آن را برطرف کرده و شیوه دقیقی از صیانت از شرع و قانون اساسی را ارائه کند، خاطر نشان کرد: وظایف شورای نگهبان شامل نظارت بر مصوبات مجلس، تفسیر قانون اساسی، نظارت بر انتخابات و رسیدگی فقهای شورای نگهبان به استعلامات دیوان عدالت اداری در خصوص ادعای خلاف شرع بودن برخی مصوبات از سوی شهروندان است؛ در بیش از ۴۰ سال اخیر تمام اعضای شورای نگهبان تلاش کردند که وظایف محوله را با دقت بالا انجام دهند تا حراست و پاسداری از قانون اساسی و شرع مقدس محقق شود.

طحان نظیف ادامه داد: شورای نگهبان برای انجام دقیق‌تر وظایف محوله، از دو بازوی مشورتی فقهی و حقوقی بهره می‌گیرد و در واقع مصوبه‌ای در جلسات شورای نگهبان طرح نمی‌شود، مگر اینکه قبل از آن، نظرات مجامع مشورتی فقهی و حقوقی شورای نگهبان اخذ شده باشد. بنده هم تلاش کردم که این کار ارزشمند مجمع مشورتی فقهی و مجمع مشورتی حقوقی را در قالب حواشی جلسات شورای نگهبان در بستر اینستاگرام و گزارش‌دهی به مردم منتشر کنم که تاکنون ۸۸ مورد گزارش در این خصوص منتشر شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ملاک‌های نظارت شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس، گفت: ملاک نظارت شورای نگهبان، موازین شرعی و قوانین است؛ البته این را هم باید بگویم که مصوبات به منظور گرفتن تایید از شورای نگهبان باید در صحن شورا حداقل هفت رای از ۱۲ رای را اخذ کنند و آنچه که بنده خودم از نزدیک در جلسات شورای نگهبان شاهد بوده‌ام، آرا بر مبنای استدلال کارشناسی توسط اعضاست.

تمام نظرات شورای نگهبان از ابتدای انقلاب تاکنون بر روی سامانه شورای نگهبان قرار گرفته است

سخنگوی شورای نگهبان به بحث شفافیت در شورای نگهبان اشاره کرد و در این باره اظهار کرد: تمام نظرات شورای نگهبان از ابتدای انقلاب تاکنون بر روی سامانه جامع نظرات شورای نگهبان قرار گرفته است و نخبگان دانشگاهی و مردم می‌توانند این نظرات را مطالعه کرده و از آنها استفاده کنند. حتی اخیرا به خاطر سهولت بیشتر، یک بخش جدید تحت عنوان نظرات استدلالی در این سامانه راه اندازی شده است که در این بخش، استدلال‌های اعضای شورای نگهبان به صورت دسته بندی شده، منتشر شده است که به لطف الهی مورد استقبال نمایندگان مجلس و نخبگان قرار گرفته است.

طحان‌نظیف همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از وجوه قانون اساسی ما این است که هر شهروندی می‌تواند اگر مصوبه‌ای را خلاف شرع دانست، نسبت به آن مصوبه به دیوان عدالت اداری به عنوان شهروند جمهوری اسلامی ایران شکایت کند و مثلا بگوید به نظر من، مثلا فلان مصوبه هیئت وزیران خلاف شرع است که در این موارد، دیوان عدالت اداری این مسئله را به فقهای شورای نگهبان ارجاع می‌دهد تا ۶ فقیه عالی مقام، آن را بررسی کرده و نظر بدهند؛ این خیلی قانون مترقی و خوبی است که مردم عادی به راحتی می‌توانند از غیرشرعی بودن یک قانون، شکایت کرده و ۶ فقیه، شکایت او را بررسی کنند.

وی در بخش پایانی سخنان به وظیفه مهم دیگر شورای نگهبان پرداخت و گفت: هر قانونی، اساساً نیاز به تفسیر دارد و نظام حقوقی ما تفسیر قانون اساسی را برعهده شورای نگهبان قرار داده است؛ شورای نگهبان از ابتدای انقلاب تاکنون تفاسیر مختلفی را نسبت به اصول قوانین اساسی ارائه کرده است که این وظیفه خطیر و مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با دقت بالا توسط شورای نگهبان انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار