مخالفت نمایندگان با به‌کارگیری مجدد بازنشستگان؛ مخالفان چه گفتند؟

تهران (پانا) - نمایندگان به دلیل نگرانی از امکان سوء استفاده از نام و جایگاه خانواده شهدا و ایثارگران برای باقی ماندن عده‌ای در پست‌های خاص با کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند.

کد مطلب: ۱۲۵۴۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد
مخالفت نمایندگان با به‌کارگیری مجدد بازنشستگان؛ مخالفان چه گفتند؟

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 18 بهمن) مجلس شورای اسلامی با 73 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند.

در جریان بررسی این طرح مخالفان تاکید داشتند که همه نمایندگان با حمایت از خانواده شهدا و ایثارگران موافق هستند اما متنی که طراحی شده به نام خانواده شهدا و ایثارگران است ولی به کام دیگرانی است که در پست‌های خاص حضور دارند لذا طرح باید به نحوی اصلاح شود که فقط خانواده شهدا و ایثارگران بتوانند از آن استفاده کنند و جلوی سوء استفاده را بگیرد تا شاهد بازگشت تعداد معدودی بازنشسته به کار با سوء استفاده از آبروی ایثارگران نباشیم.

رحیمی جهان آبادی، مخالف: اصلاح قانون بازنشستگی به اسم خانواده ایثارگران و به کام بروکرات‌های حرفه‌ای اداری است

جلیل رحیمی جهان آبادی در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان که در مجلس قبل به تصویب رسید، فلسفه وجودی داشت اما از همان زمان استثنائاتی برای آن شروع شد. این که ما قانونی تصویب و بعد با بهانه‌های مختلف بخواهیم تبصره به قانون اضافه کنیم و بخواهیم قانون را از مسیر اصلی خارج کنیم، رسم شایسته‌ای نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: این طرح برای ایثارگران و خانواده جانبازان امتیازاتی قائل شده، آن‌ها به گردن همه ما حق دارند اما با این طرح چند درصد از خانواده ایثارگران از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: ما باید نیروهای جوان را به کار بگیریم، این طرح کارشناسی شده نیست و با تصویب آن مشکلات حواشی زیادی بروز پیدا می‌کند، این طرح به اسم خانواده ایثارگر و به کام افراد دیگر است، خانواده شهدا و ایثارگران تاج سر ما هستند اما نباید اجازه دهیم که به اسم آن‌ها بروکرات‌های حرفه‌ای اداری در پست‌های خود بمانند، مسئولان مانند انرژی نباید از شکلی به شکل دیگر تبدیل شوند لذا این طرح باید کارشناسی و به کمیسیون ارجاع شود.

یوسفی، مخالف: نباید جوانان پشت درهای بسته بمانند ولی عده‌ای مدیر، فرماندار و استاندار باقی بمانند

مجتبی یوسفی نیز در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، گفت: قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان یکی از اقدامات خوب مجلس شورای اسلامی بود تا گردش نخبگانی اتفاق بیافتد ما در کشور چند میلیون جوان داریم و هر ساله چند میلیون نخبه پرورش می‌دهیم. جوانانی که در حوزه‌های مختلف می‌توانند مدیریت کنند اما وقتی بخواهیم استثنائاتی برای این قانون قائل شویم یعنی راهی برای دور زدن قانون ایجاد می‌کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: اصلاح این قانون شاید مشمول بازگشت 200 تا 300 مدیر یا بازگشت آن‌ها به جایگاه شغلی‌شان باشد اما باید به این سوال پاسخ دهیم که چه زمانی قرار است متخصصین و جوانان تحصیلکرده به کار گرفته شوند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با بیان اینکه ما از ظرفیت جامعه ایثارگران بازنشسته در اندیشکده‌ها می‌توانیم استفاده کنیم، اظهار کرد: یکی از ایراداتی که به دولت قبل وارد بود اینکه میانگین سنی وزرا و مدیران بالای 55 سال بود بنابراین ما نباید این کار اشتباه را مجددا تکرار کنیم.

یوسفی تصریح کرد: جوانان نمی‌توانند پشت درهای بسته بمانند تا عده‌ای مدیر، فرماندار، استاندار و ... باقی بمانند. در شرایطی که ما نتوانستیم مشکل جانبازان مدافع حرم را حل کنیم یا آن‌ها در گرفتن یک دفترچه بیمه مشکلات دارند چطور با اصلاح قانون می‌توانند به چرخه مدیریتی نفوذ کرده و فرماندار یا استاندار شوند بنابراین ما باید اجازه دهیم که گردش نخبگانی در کشور اتفاق بیافتد.

خضریان، مخالف: این طرح به دنبال ابقاع مدیران ایثارگر بالای ۶۵ سال است

علی خضریان هم در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: این طرح چند ایراد اساسی دارد. استثناء کردن گروه‌های جدید با فلسفه تصویب قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان همخوانی ندارد و اصلاح آن به معنای آن است که برای بازگشت تعداد محدودی از افراد به پست‌های مدیریتی از آبروی ایثارگران مایه می‌گذاریم.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس، افزود: در ماده 60 قانون جامع ایثارگران این مجوز داده شده که ایثارگران و آزادگان با هر شرایطی می‌توانند تا 65 سال کار کنند لذا این طرح به دنبال آن است که افراد بالای 65 سال برخلاف سیاست جوان‌گرایی رهبر معظم انقلاب در پست‌های مدیریتی باقی بمانند. رهبری تاکید داشتند که نیروهای جوان انقلابی به کار گرفته شوند.

وی با تاکید بر اینکه دولت معیشت ایثارگران را از طرق دیگر می‌تواند تامین کند، اظهار کرد: لازم نیست که دولت بار مالی جدیدی اضافه کند، دولت می‌تواند مشکلات معیشتی ایثارگران را به نوعی دیگر حل کند و لازم نیست که با افکار عمومی بازی کنیم. جانبازان به لحاظ معیشتی مشکلاتی دارند و دولت به جای افزودن بار مالی می‌تواند با قوانین فعلی مسائل آن‌ها را حل کند، دولت نباید به نام جانبازان و ایثارگران، افرادی را که می‌خواهد در پست‌های مدیریتی به کار گیرد.

خضریان ادامه داد: در مقدمه توجیحی این طرح آمده است که این طرح با هدف ارج نهادن به مقام شامخ ایثار و شهادت و بهره‌مندی از ظرفیت علمی و عملی افراد می‌خواهند اصلاحاتی در قانون انجام دهند. این در حالی است که این طرح پایه منطقی ندارد، براساس اسناد بالادستی استخدام‌ها نیز باید بر مبنای عدالت باشد لذا به کارگیری بازنشستگان بالای 65 سال و کنار گذاشتن جوانان پرتلاش که دنبال شغل هستند عدالت محوری در جذب نیروی انسانی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار