۳۴ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای ۳۱۸ طرح اختصاص یافت

تهران (پانا) - مدیر بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت از ابتدای تاسیس این صندوق تاکنون بیش از ۳۴ میلیارد دلار منابع ارزی جهت تامین مالی ۳۱۸ طرح در اختیار متقاضیان قرار داده شده که تاکنون ۱۸۵ طرح به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

کد مطلب: ۱۲۵۴۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
۳۴ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای ۳۱۸ طرح اختصاص یافت

به گزارش صندوق توسعه ملی، «محسن سراج‌زاده» اظهار کرد: صندوق با هدف تأمین مالی ارزی و ریالی طرح‌های متقاضی تسهیلات از محل منابع خود هرساله نسبت به انعقاد قراردادهای سپرده گذاری ریالی و عاملیت ارزی با بانک‌های عامل خود اقدام می‌کند تا از این محل و با واسطه بانک های عامل منابع مورد نیاز فعالین اقتصادی در اختیار آنان قرار گیرد.

وی با اشاره به جذب بیش از ۷۰ درصد منابع سپرده گذاری صندوق توسط بانک‌های عامل و پرداخت تسهیلات به بیش از ۲۶۰ هزار متقاضی، تصریح کرد: در بخش سپرده‌گذاری ریالی از سال ۱۳۹۴ تاکنون بالغ بر ۷۲ هزار میلیارد تومان برای تأمین مالی سرمایه ثابت و سرمایه در گردش طرح‌های متقاضی، پرداخت کرده که از این میزان حدود ۷۰ درصد منابع توسط بانک‌های عامل جذب و به بیش از ۲۶۰ هزار طرح متقاضی تخصیص داده شده است.

به گفته مدیر بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، بیشترین سهم از منابع ریالی صندوق از محل قراردادهای سپرده گذاری ریالی ذیل ماده ۵۲ قانون الحاق ۲ این صندوق از سال ۱۳۹۴ تاکنون مربوط به بخش صنعت و معدن با سهم حدود ۵۵ درصد بوده است. همچنین حدود ۲۰ درصد از منابع ریالی قانون مذکور نیز به طرح‌های ویژه صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۹هزار ۵۰۰ میلیارد تومان منابع در قالب قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی نزد بانک های عامل سپرده گذاری شده و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز در شرف انعقاد قرار دارد.

سراج‌زاده در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات از محل قراردادهای عاملیت ارزی، اظهار داشت: از ابتدای تأسیس صندوق تاکنون بیش از ۳۴ میلیارد دلار منابع ارزی جهت تامین مالی ۳۱۸ طرح در بخش های مختلف اقتصادی خصوصا حوزه انرژی با عاملیت بانک های طرف قرارداد در اختیار متقاضیان اینگونه تسهیلات قرارداده شده که تاکنون ۱۸۵ طرح به مرحله بهره برداری رسیده است.

مدیر بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ نیز تاکنون از بین طرح های ارسالی جهت تأمین مالی ارزی، ۴ طرح به مبلغ حدود ۷۹۰ میلیون دلار اعلام وصول شده که در مرحله تخصیص ارز قرار دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار