مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز:

سال 98 اگر سد امیرکبیر نبود، کرج زیر آب می‌رفت

تهران (پانا) - مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز عنوان کرد که در چند سال گذشته سد کرج در مدیریت سیلاب‌ها نقش عمده داشت و در سیلی که در سال ۹۸ ایجاد شد اگر سد کرج نبود تمام سکونتگاه‌های پایین‌دست از بین می‌رفت.

کد مطلب: ۱۲۵۳۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
سال 98 اگر سد امیرکبیر نبود، کرج زیر آب می‌رفت

به گزارش وزارت نیرو، داوود نجفیان تصریح کرد: شایعات در مورد مهمانسرا بودن ساختمان تخریب شده وزارت نیرو در کنار رودخانه کرج به هیچ وجه درست نیست. در مورد وزارت نیرو این ساختمان برای پایش بوده و تاسیسات کنار رودخانه صرفا برای بهره برداری از تاسیسات سد و آبگیر یا مدیریت کیفی رودخانه است و وزارت نیرو در بستر و حاشیه رودخانه هیچگونه مهمانسرایی نداشته است.

وی افزود: همچنین تاسیسات عملا متناسب با تاسیسات بهره برداری ساخته شده و اکنون نیز قرار است ۳۸ ایستگاه آنلاین برای رصد و کنترل آلودگی رودخانه ایجاد شود.

وی در خصوص نحوه تملک املاک در محدوده رودخانه کرج گفت: در مورد تملک‌ها حق و حقوق قانونی افراد در نظرگرفته می‌شود و نحوه اقدام در قالب تصمیمات قرارگاه خواهد بود.

وی همچنین در مورد طرح ساخت دریاچه مصنوعی بر روی رودخانه کرج گفت: هدف ایجاد دریاچه مصنوعی بر روی رود کرج خوب بود ولی شکل اجرایش مغایر با اصول رودخانه بود و نگرانی‌های زیادی وجود داشت. در چند سال گذشته با حضور دستگاه‌های مختلف، شهرداری ایرادات اجرای طرح را اصلاح کردند و اجازه ادامه طرح داده شد. بنابراین مانعی برای اجرای طرح دریاچه وجود ندارد و استاندار البرز نیز بر این موضوع موافقت دارد که می‌تواند برای استفاده مردم ظرفیت خوبی باشد.

نجفیان در مورد سد طالقان گفت: در محدوده سد طالقان تملک چندانی وجود ندارد اما با مدیریت آب منطقه‌ای تهران و شهرداری برای منطقه تفرجگاهی ۲۰ هکتار اطراف سد در نظر گرفته شده است. کنار رودخانه طالقان نیز تصرفاتی وجود داشت که تعدادی از آنها رفع تصرف شده است.

وی همچنین در پاسخ به شرایط سد کرج تصریح کرد: سد کرج از سدهای قدیمی است و با نگهداری انجام شده از حجم اولیه آن خیلی کم نشده که نشان می‌دهد نگهداری خوبی از حوضه‌های آبریز شده و جلوی ورود رسوب گرفته شده و ظرفیت سد بعد از ۷۰ سال از ۱۸۰ میلیون متر مکعب به ۱۷۹ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی ذخیره و رها سازی آب این سد با مدیریت خوبی انجام می شود، ادامه داد: در چند سال گذشته سد کرج در مدیریت سیلاب‌ها نقش عمده داشت و در سیلی که در سال ۹۸ ایجاد شد اگر سد کرج نبود تمام سکونتگاه‌های پایین دست از بین می‌رفت.

به گفته نجفیان سد کرج اکنون حدود ۴۰ میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته که ۹۰ میلیون متر مکعب بود، حدود ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار