«امام خمینی» (ره) احیاگر استقلال و روحیه خودباوری ایرانیان

امام اعتقاد داشت که توانایی و استعداد ایرانیان می‌تواند بساط استکبار را برچیند و افق پیشرفت را برای آن‌ها ترسیم کند/ در منطق ایشان تبعیض، مانعی برای پیشرفت است

تهران (پانا) - دبیرکل حزب سبز ایران گفت رهنمودهای امام خمینی در حکم محکمات انقلاب اسلامی به شمار می‌آید که هیچ‌گاه طراوت و تازگی خود را از دست نمی‌دهد و هرگاه به این آرمان‌ها و اصول ترسیم‌ شده از سوی ایشان عمل شد، پیشرفت‌های شگرف در سطح جهانی علیرغم میل دشمنان حاصل شد.

کد مطلب: ۱۲۵۲۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد
«امام خمینی» (ره) احیاگر استقلال و روحیه خودباوری ایرانیان

پرویز پیکری - حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با پانا به فرارسیدن دهه مبارک فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «آغاز دهه مبارک فجر همواره فرصتی مناسب برای بازخوانی اهداف اساسی، آرمان‌های کلان انقلاب اسلامی و تطبیق آن‌ها با نیازها و بایسته‌های امروز است. در برخی محافل داخلی سال‌هاست این ادعا را مطرح می‌کنند که ارزش‌های انقلاب و امام نتوانسته پیشرفت و همگامی کشور را با تغییرات سریع جهانی تضمین کند و با این جمع‌بندی، در پی به‌اصطلاح عبور از انقلاب و در انداختن طرحی نو در افق سیاسی ایران هستند. این در حالی است که مسئله پیشرفت یکی از بینات مکتب امام راحل (ره) بود که در بطن آن پایه‌گذاری شد. مرکزیت این مقوله را می‌توان در فاصله گرفتن کشور از نظام قرون‌وسطایی پهلوی و ورود به باشگاه کشورهای صاحب‌ نام در حوزه‌های مختلف فناوری، هوا فضا، پزشکی، نانو، موشکی، هسته‌ای و ... مشاهده کرد.»

وی ادامه داد: «ایشان در دوران پیش از پیروزی انقلاب همواره رویکرد نقادانه‌ای نسبت به وابستگی رژیم پهلوی و توسعه صنایع مصرفی داشتند و بر خودکفایی تأکید می‌کردند. افزون بر این، از آموزه‌های دینی به‌عنوان پیشران پیشرفت تعبیر کرده و رهنمودهای قرآن کریم را خط‌مشی ترقی انسان مطرح می‌‌کردند.»

دبیرکل حزب سبز ایران اضافه کرد: «از نظر معمار کبیر انقلاب اگر در نگاه لیبرالیستی غرب و کمونیستی شرق، الگوهایی برای ترقی ایجاد شده، مکتب اسلام نیز دارای سبک و سیاق مخصوص خود برای پیشرفت است. به تعبیر ایشان، ملت ایران با داشتن مکتبی مترقی همچون اسلام دلیلی ندارد که برای پیشرفت و تعالی خود از الگوهای غربی یا کشورهای کمونیستی تقلید کند.»

در دیدگاه ایشان، پیشرفت با تعامل و انسجام میان حاکمیت و مردم ایجاد می‌شود

کنعانی‌مقدم تصریح کرد: «امام خمینی (ره) همچنین در سال‌های دفاع مقدس و قبل از آن، روحیه خودباوری و ما می‌توانیم را در جامعه زنده کرد. جامعه‌ای که خودتحقیری و خودکم‌بینی به سکه رایج آن تبدیل شده بود و این باور به مردم تلقین شد که از فرق سر تا نوک پا فرنگی نباشند، نمی‌توانند پیشرفت کنند.»

وی با بیان اینکه یکی از دلایل شورش مردم به نظام فاسد طاغوتی همین تحقیرها و تلقین‌های توهین‌آمیز بود؛ گفت: «امام عمیقاً اعتقاد داشت که توانایی و استعداد ایرانیان در گام اول و پتانسیل‌های فراوان جهان اسلام در گام‌های بعدی می‌تواند بساط استکبار را برچیند و افق پیشرفت را برای آن‌ها ترسیم کند. در حقیقت، امام افزون بر این‌که یک رهبر برجسته دینی و انقلابی بود، یک پیشوای محبوب ملی هم بود که به فکر احیای تمدن اسلامی با مشارکت همه مسلمانان بود.»

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: «تصریح مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بسیار دقیق است، وقتی که فرمودند "انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار به‌شدت تحقیر شده و به‌شدت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده ملی را که جان‌مایه پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است، در کانون مدیریت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه مدیریت کرد؛ روحیه و باور ما می‌توانیم را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان،‌ اتکا به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد".»

دبیرکل حزب سبز ایران گفت: «همچنین امام در مهرماه ۱۳۶۷ سیاست‌های کلی نظام در دوره بازسازی را ناظر به پیشرفت بر مبنای اصول اقتصادی مطرح کردند که در صدر آن‌ها، تأکید بر استقلال کامل و پرهیز از وابستگی بود. ایشان با جدیت و قاطعیت تمام، انگاره کاستن از استقلال با هدف پیشرفت را موضوعی متوهمانه و به دور از عقلانیت می‌دانستند و در آخرین سال حیات مبارکشان، نامه‌ها و مکتوباتی به مسئولان نوشتند که نشان‌دهنده دغدغه ایشان برای به‌کارگیری ظرفیت‌های کشور برای پیشرفت بود.»

حسین کنعانی مقدم افزود: «امام راحل چند روز پس از پایان جنگ تحمیلی در فتوایی از مسئولین خواستند همه ریشه‌های وابستگی به اجانب را در هر زمینه‌ای قطع کنند تا بستر واقعی ترقی انقلاب حاصل شود. در منطق ایشان تبعیض، مانعی برای پیشرفت در موضوعات اجتماعی و اقتصادی است؛ و هیچ کارشناسی و متخصصی را نمی‌توان یافت که رفع تبعیض‌های اجتماعی را بسترساز پویایی و رفاه کشور نداند. امام خمینی (ره)، از منظر اقتصادی نیز بر مسئله تولید در صنعت و کشاورزی بسیار تأکید داشتند و خودکفایی در کشاورزی را به‌خصوص، مقدمه‌ای برای خودکفایی در سایر حوزه‌ها می‌دانستند. در افق سیاسی معمار کبیر انقلاب، نقش دولت به معنای «حاکمیت» و «مردم» در پیشرفت، یک نقش اساسی و محوری محسوب می‌شد. در دیدگاه ایشان، پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که میان مردم و حاکمیت تعامل، انسجام و همدلی به وجود آید و اختلافات و شکاف‌ها را موجب خسارت به این سرمایه اجتماعی ارزیابی می‌کردند.»

وی گفت: «در همین راستا، امام به‌عنوان یک رهیافت کلی و نسخه‌ای برای درمان آناتومی اقتصادی کشور، استفاده از نیروهای عظیم مردمی را در بازسازی و سازندگی در کنار بها دادن به نیروهای جهادی، از ارکان توسعه و رشد انقلاب اسلامی برمی‌شمردند. این مطالبات و راهنمایی‌ها زمانی مطرح شدند که اهمیت استقلال و خودکفایی، ارتباط تنگاتنگ مردم با حاکمیت و بالعکس، رفع بیماری اختلافات طبقاتی و پر کردن گسل‌های اجتماعی و حضور مردم در امر اقتصاد برای بهبود معیشت و سطح رفاه، مثل امروز مشخص نشده بود و از آینده‌نگری شگرف و نگاه نافذ ایشان به همه حوزه‌های دخیل در امر پیشرفت کشور حکایت دارد.»

دبیرکل حزب سبز ایران در پایان گفت: «در حقیقت، رهنمودهای امام خمینی در حکم محکمات انقلاب اسلامی به شمار می‌آید که هیچ‌گاه طراوت و تازگی خود را از دست نمی‌دهد و هرگاه به این آرمان‌ها و اصول ترسیم‌ شده از سوی ایشان عمل شد، پیشرفت‌های شگرف در سطح جهانی علیرغم میل دشمنان حاصل شد و کارآمدی این رهیافت‌ها را یک بار دیگر در مرحله عمل به اثبات رساند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار