نگرانی از ادغام سازمان محیط زیست با سازمان جنگل‌ها؛ موازی کاری بهانه است

تهران (پانا) - ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل‌ها و مراتع برای چندمین بار مطرح شده اما این‌بار جدی‌تر از گذشته است. علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این موضوع را مطرح کرده است. ادغامی که به گفته بسیاری از فعالان حوزه محیط زیست، می‌تواند باعث کاهش قدرت محیط زیست و از بین رفتن ابزار نظارتی محیط زیست شود و صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره محیط زیست وارد کند.

کد مطلب: ۱۲۵۲۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی از ادغام سازمان محیط زیست با سازمان جنگل‌ها؛ موازی کاری بهانه است

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم در نامه‌ای به آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نوشت: «یکی از موضوعات مهم و بالمطالبه برای جوامع نخبگان و بدنه کارشناسی کشور که می‌تواند نظر حتی شهروندان غیر همسو را نسبت به دولت مردمی و انقلابی را بسیار مناسب گرداند. موضوع ادغام 100 درصدی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با سازمان حفاظت محیط زیست کشور در همین جایگاه معاون رئیس جمهور است. چنانچه صلاح می‌فرمائید عنوان نیز سازمان محیط زیست و منابع طبیعی باشد.»

هوشنگ ضیایی، پیشکسوت محیط زیست و استاد حیات وحش در گفت‌وگو با پانا درباره ادغام دو سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع اظهار کرد: «سازمان حفاظت محیط زیست جایگاه خاصی دارد و وظیفه این سازمان سیاست‌گذارى، تهیه ضوابط، استانداردها و نظارت بر بسیاری از دستگاه‌های بهره‌بردار از منابع طبیعى کشور از جمله سازمان جنگل‌ها و مراتع، وزارت کشاورزى و جهاد سازندگى، وزارت صمت، وزارت نیرو و سایردستگاه‌هایى است که به نحوى بهره‌بردار از منابع طبیعى کشور هستند. اگر این دو سازمان با یکدیگر ادغام شوند، سازمان حفاظت محیط زیست دیگر نمی‌تواند از ابزار نظارتی خود استفاده کند زیرا سازمان جنگل‌ها سازمانی بهره‌بردار است در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی نظارتى است.»

این استاد حیات وحش در مورد پیشنهاد عده‌اى دیگر درباره تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها به وزارتخانه منابع طبیعى و محیط زیست گفت:‌ «زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه تبدیل شود، همتراز با سایر وزارتخانه‌ها می‌شود و نمی‌تواند بر دستگاه‌های اجرایی مربوطه اعمال نظارت کند. از طرفی مجلس نیز اعمال نفوذ بیشتری بر این وزارتخانه خواهد داشت و یقینا وزیر محیط زیست نیز به دلیل احتمال استیضاح یا مورد سوال قرار گرفتن نمایندگان مجلس خواسته یا ناخواسته تابع روابط و مناسبات سیاسى شده و باز هم نمى‌تواند وظایف نظارتى خود را با قدرت کامل و بدون نگرانى انجام دهد.»

وی یادآور شد: «در گذشته، سازمان حفاظت محیط زیست بعد از نخست وزیر حرف اول را می‌زد و بر وزارتخانه‌هایی که ممکن بود به محیط زیست لطمه بزنند اشراف داشت. این وضعیت در استان‌ها هم همینطور بود و مدیر محیط زیست در استان، پس از استاندار حرف اول را می‌زد و از قدرت برخوردار بود.»

این کارشناس پیشکسوت ادامه داد: اگر سازمان محیط زیست از قدرت لازم برخوردار بود، این همه تخریب توسط ارگان‌هایی همچون وزارت نیرو، شیلات، وزارت صمت، وزارت کشاورزى و سازمان جنگل‌ها و مراتع صورت نمی‌گرفت. زمانی که مسئول محیط زیست در استان فارس بودم، دریاچه‌ها و تالاب‌های استان پرآب بود و حتی زمانی که خشکسالی بود نیز حق‌آبه تالاب‌ها دریافت می‌شد اما اکنون می‌بینیم که تمامی تالاب‌های استان فارس خشک شده است. علتش هم این است که مدیر محیط زیست دیگر آن قدرت سابق را ندارد.»

به جای ادغام باید قدرت به محیط زیست بازگردانده شود

ضیایی با بیان اینکه به جای ادغام باید قدرت به محیط زیست بازگردانده شود، گفت: «همچنین اجراى اصل 50 قانون اساسی که سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین مجرى آن است، باید تقویت شود.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «به نظر می‌رسد هدف از ادغام، جداکردن سازمان جنگل‌ها از وزارت کشاورزی باشد نه تقویت سازمان حفاظت محیط زیست. آنهایی که می‌گویند هدف تقویت سازمان است، چگونه می‌خواهند سازمان را تقویت کنند. تا جایی که می‌دانم درباره این ادغام نه تنها با اساتید، مدیران و کارشناسان آگاه محیط‌زیست مشورتی صورت نگرفته است. بلکه اساتید و کارشناسان سرشناس حوزه جنگل و مرتع نیز از ارسال چنین درخواستى تعجب و اظهار بى‌اطلاعى مى‌کنند و این در حالى است که در نامه، مساله ادغام را یکى از موضوعات مهم و بالمطالبه نخبگان و بدنه کارشناسى کشور دانسته‌اند.»

موازی‌کاری بین دو سازمان وجود ندارد

این کارشناس حوزه محیط زیست درباره اظهار نظر رئیس سازمان محیط زیست درباره موازی‌کاری دو سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها نیز گفت:‌ «موازی‌کاری بین این دو سازمان نمی‌بینم. وظایف کاملا مشخص است. مطمئن هستم اگر سازمان حفاظت محیط زیست تقویت شود، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که معاون رئیس جمهوری است نیز جایگاهی بالاتر از وزرا خواهد داشت.»

این پیشکسوت محیط زیست در پایان تاکید کرد: «ادغام دو سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع که یک‌بار نیز اجرا شده و تجربه بسیار ناموفقى داشته است، لطمه زیادی به وضعیت محیط زیست کشور وارد خواهد کرد وضعیتی که تاکنون با چنگ و دندان حفظ شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار