برنامه‌های گرامیداشت چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

زنگ انقلاب در 110 هزار مدرسه نواخته می‌شود

۸۰۰ نشست بصیرتی در مناطق آموزش و پرورش تهران برگزار می‌شود/ مانور یاوران ولایت با مشارکت سازمان دانش‌آموزی در ۲۱ شهرستان استان تهران اجرا می‌شود

تهران (پانا) - رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی گفت ان‌ شاء الله جشن‌های سالگرد یپروزی انقلاب با شکوه‌تر برگزار خواهد شد؛ اگرچه به واسطه اپیدمی کرونا، تاکید شده که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

کد مطلب: ۱۲۵۲۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
زنگ انقلاب در 110 هزار مدرسه نواخته می‌شود

سیدنظام‌الدین موسوی، رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی ضمن تبریک فرارسیدن بهمن ماه و گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بهمن‌ماه 1357، سراسر خاطرات تلخ و شیرینی برای ملت شریف ایران است. روزهایی که با هدایت‌های داهیانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه، به سرنگونی رژیم ستمشاهی منجر شده و بانگ پیروزی در کشور طنین‌انداز شد.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بدون شک معجزه‌ای الهی بود که به دست معجزه‌گر مردی از سلاله پاک پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله وسلم) به انجام رسید و چشم امید مظلومان و مستضعفان جهان را به خود معطوف ساخت. اینک و پس از گذشت چهل و سه سال از آن روزهای خدایی، ملت عزیز، هنوز بر عهد خود پابرجاست و انقلاب اسلامی، شکوفاتر از هر سال به مسیر خود ادامه می‌دهد و در مقطع خاصی از تاریخ تحولات جهان و هم‌چنین، در موقعیت حساس و سرنوشت‌سازی از دوران انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم. و اگر چه در دو سال گذشته با شیوع بیماری منحوس کرونا در کشور و اقدامات دلسوزانه دولت در واکسیناسیون عمومی و همراهی مردم به حمدالله در شرایط خوبی قرار داشته و با تاکید مجدد به رعایت همه‌گونه دستورالعمل‌های بهداشتی، مسئولیت ما ایجاب می‌کند تا با بزرگداشت ایام الله دهه فجر و با نگاه "جهاد روایت و تبیین" واقعیت‌ها، ریشه‌ها و آثار گوناگون انقلاب را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بشناسیم و با روایتی صحیح به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

وی ادامه داد: اینک جا دارد در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ملّت غیور و بابصیرت ایران اسلامی با وجود همه‌گونه مشکلات معیشتی و تحمل سختی‌های زندگی، که بخش‌هایی از آن، ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان کینه‌توز به رهبری رژیم مستکبر آمریکا بوده را، با وحدت و یکدلی، تمامی توطئه‌های آنان را خنثی سازند و ایام‌الله دهه فجر را به "جشن ملی 1400" مبدل سازند. ان شاءالله.

موسوی گفت: ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با تشکیل 26 کمیته مرکزی و گسترش آن در تمامی استان‌ها تا سطح شهرها، بخش‌ها و روستاهای کشور‌، دستورالعمل‌هایی را پیش‌بینی و ارسال داشته و اخبار واصله از دفاتر استانی، نشان از شور و شوق همه اقشار مردمی و مسئولان برای برپایی جشن‌های ویژه 1400 است.

به گفته رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی از اولین روزهای بهمن‌ماه، با هدف آمادگی مردم برای برپایی جشن‌های دهه فجر توسط نهادها، ادارات و سازمان‌ها، مساجد، مدارس و تزئین و آذین‌بندی خیابان‌ها و میادین و معابر عمومی همراه بوده است.

برنامه‌های دهه فجر چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به روایت سیدنظام‌الدین موسوی به شرح زیر است:

*ادای احترام و نثار گل به مرقد منوّر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) توسط اقشار مردم، اقلیت‌های دینی، مسئولان نهادها و سازمان‌ها و مقامات رسمی لشگری و کشوری.

*شستشوی مرقد منور امام راحل عظیم‌الشأن باگلاب ناب کاشان توسط برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاشان امروز دوشنبه ساعت 11 صبح و با حضور آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان.

*تزئین و گل‌آرایی حرم مطهر امام راحل عظیم‌الشأن

*آماده‌سازی و مهیاکردن حرم مطهر برای استقبال از مردم به منظور برپایی مراسم آغازین جشن‌های دهه مبارک فجر در یوم‌الله دوازدهم بهمن

مراسم یوم‌الله دوازدهم بهمن

مراسم رسمی آغازین جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی همزمان با لحظه تاریخی ورود حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) به میهن اسلامی رأس ساعت 9 صبح سه‌شنبه دوازدهم بهمن با حضور ملت قدرشناس، اقشار مردم، خانواده معظم شهیدان و ایثارگران و مسئولان لشکری و کشوری در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

برنامه‌های این مراسم در حرم مطهر امام راحل‌، شامل:

*برنامه نمادین صدای هواپیما و تیک تیک ساعت و لحظه شماری مردم، همراه با بانگ تکبیر در ساعت 9:33 صبح
*برنامه گروه حاملان قرآن و تلاوت آیاتی از کلام‌ الله مجید
*اجرای سرود همگانی دانش‌آموزان
*قرائت پیام خانواده معظم شهیدان

برنامه ویژه مکان جلوس

یکی از برنامه‌های ویژه یوم‌الله دوازدهم بهمن اجرای مراسم در محل جلوس حضرت امام خمینی رحمت الله علیه است. روزی که امام عزیز پس از ورود به میهن اسلامی در سال 1357 به بهشت زهرا سلام الله علیها آمدند و آن سخنرانی تاریخی را با حضور خیل عظیم مردم در کنار مزار شهدا ایراد فرمودند. این مراسم با هدف گرامیداشت سالروز ورود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به میهن و ادای احترام نسبت به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی همزمان با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر آغاز خواهد شد.

مراسم ویژه فروگاه مهرآباد

این مراسم از ساعت 9 تا 11 صبح روز دوازدهم بهمن در ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد، با سخنرانی یکی از مسئولین و با اجرای سرود، برنامه‌های هنری و برنامه نمادین ورود حضرت امام به فرودگاه مهرآباد برگزار خواهد شد.

رژه موتورسواران در مسیر حرکت امام خمینی (رحمت الله علیه)

رژه موتوری با حضور موتورسواران نیروهای مسلح، بسیج و دژبان و حرکت آنان به صورت نمادین در مسیر حرکت امام خمینی (رحمت الله علیه) از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا (سلام‌الله علیها) در سال 1357 است.

مسیر حرکت به شرح زیر است:

دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری در فرودگاه مهرآباد، میدان آزادی، خیابان آزادی، میدان انقلاب اسلامی، خیابان کارگر جنوبی، میدان بهداری، میدان نهم دی، میدان بهمن، بزرگراه شهید تندگویان، بزرگراه آزادگان، بزرگراه خلیج فارس (تهران - قم) نرسیده به عوارضی، آستان مقدس حضرت امام خمینی (رحمةالله علیه)

گلباران مسیر حرکت امام خمینی (رحمة الله علیه)

گلباران مسیر حرکت امام همراه رژه موتورسواران از فرودگاه مهرآباد تا حرم مطهر ایشان توسط بالگرد صورت خواهد پذیرفت.

سایر برنامه‌های دهه مبارک فجر

1. راه‌اندازی پویش پرچم، برپایی کمپین ملی دعوت به شرکت در برنامه‌های دهه فجر و راهپیمایی مجازی بهمن 1400. (اگر در شرایط خاص کرونایی قرار گیریم، برنامه راه‌اندازی راهپیمایی خودرویی و موتوری و راهپیمایی مجازی جایگزین خواهد شد.)

2. ناقوس کلیساها در روز دوازدهم بهمن به نشانه احترام به این روز تاریخی به صدا درمی‌آید و مراسم مذهبی، فرهنگی و هنری در اماکن اختصاصی پیروان ادیان الهی (ارامنه، آشوریان، زرتشتیان و کلیمیان) برگزار می‌شود.

3. نواختن گلبانگ انقلاب اسلامی همان زنگ انقلاب در 110 هزار مدارس سراسر کشور در روز 12 بهمن و البته در طول دهه فجر برنامه‌های مختلف با حضور حدود 15 میلیون دانش آموزان عزیز به عنوان آینده‌سازان کشور در مدارس اجرا خواهد شد.

4. اجرای مراسم ویژه دهه فجر در سازمان‌‌ها، نهادها و ادارات با توصیه و تشکیل ستادهای دهه فجر در آن دستگاه‌ها و برگزاری جشن‌های انقلاب، همایش و مانور یاوران انقلاب، نشست‌های بصیرت‌افزایی، جشنواره سرودهای همگانی، مسابقات قرآن و عترت، دیدار با خانواده معظم شهدا، جشنواره نقاشی، مسابقه همگانی همسرایان فجر، اردوی تربیتی و بصیرتی، برگزاری تورهای انقلاب و بازدید از حسینیه جماران، موزه عبرت، باغ موزه دفاع مقدس و کاخ موزه‌‌ها، برگزاری مسابقات ادبی، نمایشگاه عفاف و حجاب، پرسمان‌های دانش‌آموزی، مسابقات ورزشی، برپایی نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب، برگزاری صبحگاه مشترک فجرآفرینان، برگزاری محفل شعر انقلاب، عیادت از جانبازان دفاع مقدس، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، وبلاگ‌نویسی، روزنامه دیواری و نقاشی، برگزاری اردوی هم‌عهدی با شهدا (زیارت قبور شهدا) در طول دهه فجر و اجرای سرودهای میدانی که فقط توسط جوانان و نوجوانان بسیجی 5000 اجرای میدانی سرودهای انقلابی را شاهد خواهیم بود.

5. برگزاری ویژه برنامه‌هایی در تمامی بقاع متبرک امامزادگان در سراسر کشور.

6. برگزاری مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی حوزه‌های علمیه کشور.

7. برگزاری جشن‌های انقلاب و یادواره شهدای انقلاب در بیش از 60000 مساجد سراسر کشور.

8. برگزاری نشست‌های تبیینی و حلقه‌های معرفتی با نگاه "جهاد روایت و تبیین" در 40000 پایگاه‌های بسیج کشور و عموم مدارس کشور که بازگشایی شده‌اند. مثلا فقط در سطح مدارس کشور، برگزاری 800 نشست بصیرتی با موضوع گام دوم انقلاب برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه در همه مناطق آموزش و پرورش شهر تهران، اجرای مانور یاوران ولایت با مشارکت سازمان دانش‌آموزی در ۲۱ شهرستان استان تهران و مباحثه‌های تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب با مشارکت مربیان و معاونین پرورشی و مبلغین مدارس امین در طول دهه فجر، برگزار خواهد شد.

9. برگزاری مسابقات قرآنی، اجرای محافل انس با قرآن، مراسم تجلیل از خانواده معظم شهدا و ایثارگران، کرسی‌های تلاوت، و برنامه‌های متنوع قرآنی توسط کمیته قرآن ستاد

10. برگزاری گفتمان‌های دینی مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها، سازمان‌دهی و اعزام شبکه تبلیغی به منظور تشریح اهداف و دستاوردهای نظام، تولید محتوای فرهنگی و آموزشی در فضای مجازی و استفاده از شبکه اجتماعی "شاد" با توجه به ظرفیت فضای مجازی و شبکه دانش‌آموزی شاد تولید محتواهای مناسب برای تبیین اهداف انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است که هم به روز و هم قابل فهم و ارتباط برای دانش‌آموزان نسل حاضر.

11. راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی، تجلیل از دانشجویان محجبه و اساتید برتر، نمایش فیلم‌های منتخب جشنواره عمار در دانشگاه‌ها و سخنرانی زندانیان سیاسی و مبارزان انقلاب در مراکز دانشگاهی

12. توسط کمیته بسیج شهرستان‌های استان تهران، نمایشگاه طرح‌های جهش تولید و محصولات ایرانی و کالاهای تولیدشده توسط بسیج کارخانجات، اصناف و بازاریان و مهندسین صنعتی و کشاورزی در بعضی میادین و معابر عمومی شهرهای استان تهران برقرار خواهد شد.

تمهیدات و اقدامات انجام شده برای مراسم یوم‌الله 12 بهمن

*بیش از 2000 خبرنگار، تصویربردار و عکاس مراسم 12 بهمن را در تهران و تمامی استان‌های کشور پوشش خبری می‌دهند.
*هماهنگی کامل با نیروهای حفاظتی و انتظامی و سازمان‌های خدماتی و بهداشتی به منظور فراهم کردن تسهیلات لازم برای شرکت‌کنندگان در مراسم حرم مطهر امام راحل و مکان جلوس امام در بهشت زهرا(سلام‌الله علیها)
*هماهنگی با شرکت واحد اتوبوسرانی و شرکت مترو تهران برای ایجاد تسهیلات ویژه برای ایاب و ذهاب رایگان مردم به مراسم که از ساعت 6:30 صبح آمادگی برای انجام این مهم خواهد بود.
*هماهنگی لازم برای برقراری غرفه‌های فرهنگی، هنری، نمایشگاهی و پذیرایی از شرکت‌کنندگان در مراسم

مراسم ویژه میهمانی لاله‌ها

همه ساله در اولین پنجشنبه دهه فجر، عطرافشانی و گلباران مزار شهدای گرانقدر توسط مردم انجام می‌شود.

این مراسم روز پنجشنبه 14/11/1400 از ساعت 14:00 تا 16:00 در بیش از 19000 گلزار شهدای سراسر کشور و همزمان در بهشت زهرا (سلام‌الله علیها) و 380 گلزار شهدا در استان تهران (امامزادگان، مزار شهدای گمنام در مراکز مختلف) با حضور مسئولان و اقشار مردم و خانواده معظم شهدا و ایثارگران برگزار می‌شود و مزار شهدای انقلاب اسلامی در تهران توسط بالگرد گلباران می‌شود.

مراسم میهمانی لاله‌ها به شکل نماد ملی، علاوه بر بهشت زهرای تهران، در گلزار شهدای قزوین به عنوان نمونه شهری و در روستای قلعه-چندار استان البرز (محل شهر کوهسار فعلی) به عنوان نماد گلزار نمونه روستایی و با هماهنگی کمیته پیروان ادیان الهی هرساله در مزار شهدای یکی از ادیان برگزار می‌شود که امسال این مراسم بر سر مزار شهدای آشوریان واقع در اسلامشهر تهران، و راس ساعت دو بعد از ظهر برگزار و قبور مطهر این شهدا عطرافشانی و گلباران خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار