در گفت‌وگو با پانا

فرزانه قلعه‌قوند: نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌عنوان مکمل نمایشگاه فیزیکی ادامه پیدا کند

تهران (پانا) - مدیر پژوهش و نشر مؤسسه پیام آزادگان با تأکید بر این‌که فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید در آینده نیز به‌عنوان مکمل نمایشگاه فیزیکی ادامه پیدا کند، گفت در مجموع نقاط مثبت نمایشگاه مجازی باعث می‌شود که اگر دو نمایشگاه مجازی و حضوری در آینده به‌صورت مکمل برگزار شود، مجموع نظر مخاطبان و ناشران را همه در زمینه‌ها تأمین کند.

کد مطلب: ۱۲۵۲۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
فرزانه قلعه‌قوند: نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌عنوان مکمل نمایشگاه فیزیکی ادامه پیدا کند

فرزانه قلعه‌قوند؛ مدیر پژوهش و نشر مؤسسه پیام آزادگان در گفت‌وگو باپانا گفت: «ما در نمایشگاه مجازی کتاب تهران اغلب با مخاطبانی طرف هستیم که خاص هستند. در واقع بیشتر شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه می‌دانند به چه منظور می‌آیند و به دنبال چه اثری می‌گردند، لذا مستقیما به دنبال آن چیزی که می‌خواهند می‌روند و این از جهاتی باعث می‌شود تا مخاطبان دسترسی راحت‌تری به آثار مدنظرشان داشته باشند.»

وی ادامه داد: «در هر صورت هر کدام از نمایشگاه‌های مجازی و فیزیکی جایگاه و کارکرد خودشان را دارند و در شرایط حاضر با توجه به مختل شدن جریان عرضه کتاب، چاره‌ای جز برگزاری نمایشگاه کتاب آن هم به این شکل و در قالب مجازی نیست.»

این فعال فرهنگی با اشاره به این‌که نمایشگاه مجازی کتاب این قابلیت و ظرفیت را دارد که در آینده به‌عنوان پشتیبان نمایشگاه‌ فیزیکی برگزار شود، گفت: «با توجه به این‌که جهان به سمت استفاده از فضاهای مجازی می‌رود، پس ما هم باید از توانمندی و قابلیت‌های این فضا برای عرضه کتاب و رشد صنعت نشر استفاده کنیم، لذا این نمایشگاه نیز باید به‌عنوان مکمل نماشگاه حضوری ادامه پیدا کند و نظر من این است که این نمایشگاه را در آینده هم به هیچ عنوان حذف نکنیم تا افرادی که نمی‌توانند در نمایشگاه فیزیکی حضور پیدا کنند از این طریق وارد شوند و کتاب مورد علاقه خودشان را تهیه کنند.»

قلعه‌قوند بیان کرد: «به‌هرحال هر پدیده‌ای یک سری نقاط قوت و ضعف‌ دارد. یکی از نقاط قوت نمایشگاه مجازی این است که فرد هر زمان این اِمکان را دارد تا کتاب را سفارش دهد و آن را درب منزل تحویل بگیرد. اما مشکلی که برای ناشران تخصصی مثل ما وجود دارد این است که بیشتر مخاطبان عام به دنبال یک سری ناشرانی که برند هستند و کتاب‌های شناخته‌شده‌تری دارند می‌روند. ما به‌عنوان ناشر آثار ارزشی در حوزه آزادگان، به دنبال فرصت ترویج آثارمان در نمایشگاه هستیم. من رسالتی برای خودم قائلم که باید در تعامل و ارتباط با افراد آن را به انجام برسانم، اما در نمایشگاه مجازی افراد غربال می‌شوند. در مجموع نقاط مثبت نمایشگاه باعث می‌شود که اگر دو نمایشگاه مجازی و حضوری در آینده به‌صورت مکمل برگزار شود، مجموع نظر مخاطبان و ناشران را تأمین کند.»

وی ادامه داد: «قطعا افرادی هستند که همیشه در مقابل تغییرات از خود مقاومت نشان می‌دهند. به‌هرحال ممکن است پذیرش تغییرات برای برخی سخت باشد، اما هر چه که به جلو می‌روند به این پدیده‌ها عادت می‌کنند و هر بار این مشکلات کمتر شده و هر بار راه‌های بهتری برای ارتباط با مخاطب و مواجهه با پدیده‌های جدید پیدا می‌کنند. نمایشگاه مجازی کتاب هم از این قاعده جدا نیست و پروسه‌ای است که بعد از کووید 19 بیشتر به آن پرداخته شد و پر و بال گرفت. البته هنوز خیلی نوپاست و فرصت پیشرفت دارد و قطعا به‌زودی جای خود را در بین همه اقشار باز خواهد کرد.»

مدیر پژوهش و نشر مؤسسه پیام آزادگان با اشاره به این‌که نمایشگاه مجازی کتاب، پایگاهی مطمئن برای خرید کتاب است، گفت: «چون کتاب برای حضور در نمایشگاه باید از یک سری کانال‌ها عبور کرده و یک سری مؤلفه‌ها را دارا باشد، خود به خود از این طریق جلوی اقداماتی ازجمله کتاب‌سازی و حضور کتاب‌های غیراستاندارد گرفته می‌شود و کتاب‌ها سالم‌تر با تأیید، بدون شبهه و محکم در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.»

قلعه‌قوند همچنین درباره تأثیر نمایشگاه مجازی کتاب در ترغیب ناشران برای فعالیت در حوزه الکترونیک، بیان کرد: «از دو حالت خارج نیست یا ناشران ارتباط برقرار می‌کنند یا نمی‌کنند، اگر ارتباط برقرار نکنند خودشان در آینده دچار مشکل می‌شوند، چون ما در این حوزه عقب‌نشینی نداریم و به‌هرحال باید به این روند تن دهند. ما اصولا در مواجهه با پدیده‌های جدیدی که نمی‌شناسیم، دچار واهمه می‌شویم، اما در هر صورت آن عده‌ای که دانش آن را ندارند، باید به دانش خود اضافه کنند و یا با به‌کارگیری جوان‌ترها و افراد خلاق‌تر از فضاهای نوین بهره‌مند شوند. به‌هرحال شیوه‌های سنتی‌تر همه جای خود را به فضای مجازی می‌دهد، اما این به معنای برچیده شدن شیوه‌های سنتی نیست.»

وی ادامه داد: «شما کتاب صوتی هم که گوش می‌کنید، ترغیب می‌شوید آن کتاب را تهیه کنید، پس دستیابی به شیوه‌های نوین به معنی حذف روش‌های سنتی نیست، بلکه می‌تواند یک مکمل خوب باشد برای این‌که شیوه ارتباط گیری را راحت‌تر کند. پس قطعا در آینده افراد بیشتری به سراغ آن خواهند رفت و افرادی هم که از روش‌های سنتی‌تر در صنعت نشر استفاده می‌کنند، به‌هرحال باید خودشان را با شیوه‌های جدیدتر آشنا کنند و بدانند قرار است که همه اینها به‌عنوان مکمل یکدیگر ارتباطات را راحت‌تر کنند. مثلا اگر اکنون20 درصد از امکانات نوین استفاده و 80 درصد به شیوه سنتی عمل می‌کنیم، قطعا در آینده برعکس آن را شاهد خواهیم بود.»

مدیر پژوهش و نشر مؤسسه پیام آزادگان با اشاره به این‌که درهر صورت نیازمند بهره‌گیری از تکنولوژی هستیم، گفت: «استفاده از فضای مجازی علاوه بر این‌که در وقت و هزینه ما صرفه‌جویی می‌کند از هر جهت به نفع ماست و امکان دسترسی‌های بیشتر را برایمان فراهم می‌کند و ناشران هم به لحاظ فضا در مضیقه نبوده و امکان ارائه آثار بیشتری را دارند، چون این فضا پایان ندارد. به‌هرحال ما نیاز داریم این فضا و حضور در نمایشگاه کتاب را به این شکل نوین نیز تجربه کنیم.»

فرزانه قلعه‌قوند در پایان درباره اِمکان پایش مخاطبان توسط ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب، اظهار کرد: «عموما در نمایشگاه‌های فیزیکی ما متوجه نمی‌شویم که مخاطبان از کجا آمدند یا از چه مناطق با چه سن و سلیقه‌ای هستند، اما در نمایشگاه مجازی مخاطب را می‌شناسیم و چون مخاطب خاص است، طرف می‌داند دنبال چه نوع کتابی است و عموما فرد برای خرید آمده است نه برای دور زدن و تفریح. لذا این موضوع به ناشر این امکان را می‌دهد تا با مخاطبانش بیشتر آشنا شده و به لحاظ آماری از این نتایج در تولید و عرضه آثار بهره ببرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار