امانی: آموزش و پرورش سرنوشت انسان‌ها و جامعه را تغییر می‌دهد

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت باید تلاش شود اندازه و کیفیت آموزش و پرورش مطلوب به مردم شناسانده شود تا همگی از نداشتن یک آموزش و پرورش موثر احساس کمبود و نیاز کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنند.

کد مطلب: ۱۲۵۱۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد
امانی: آموزش و پرورش سرنوشت انسان‌ها و جامعه را تغییر می‌دهد

محمود امانی تهرانی در نشست هم اندیشی «بررسی شیوه‌های همکاری و تعامل بین شورای عالی و دستگاه‌های مختلف» با بیان هدف برگزاری این نشست اظهار کرد: افرادی که به عنوان نهادهای حقوقی در شورای عالی آموزش و پرورش هستند یک وجه معنایی دارند و شورای عالی جایی است که متعلق به تمام نهادها و جامعه است.

وی افزود: تمام نهادها یک ماموریت مشترک دارند که باید ادا شود و آن ادای دین به رشد دانش‌آموزان است، اما نهادهای مرتبط با نظام رسمی آموزش و پرورش کشور که در سازوکاری به نام شورای عالی آموزش و پرورش حضور دارند، مسئولیت دوچندان دارند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در ایران اولین مدارس رسمی نسبت به خیلی از کشورهای جهان قدمت دارند مثل نظامیه‌ها و همچنین تاریخ غنی فرهنگ و تمدن ایران و اسلام را داریم که ناشی از یک جریان عمیق و موثر از نظام یاددهی یادگیری در کشور است.

وی با ذکر یک مثال به انسجام نظام آموزشی اشاره و عنوان کرد: امر آموزش در کشور ایران عمق و ریشه بسیاری دارد. آموزش به صورت رسمی نوین در دوره قاجار وارد شد و در سال ۱۲۷۵امین الدوله شورای عالی آموزش و پرورش را تحت عنوان انجمن معارف به کشور هدیه داد.

امانی ادامه داد: این انجمن تا سال ۱۳۰۰به مدت ۲۵سال دوام داشت و قانونی تحت عنوان شورای عالی معارف شکل می‌گیرد که اکنون در یکصدمین سال تاسیس آن قرار داریم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مجالس قانون گذاری به شوراهای عالی مشروعیت دادند اظهار کرد: تمام لایحه‌ها و طرح‌ها باید از شورای عالی آموزش و پرورش بگذرد چراکه قانونگذار، این شورا را از خود دانسته است.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی آموزش و پرورش 3سرمایه اصلی در اختیار دارد اضافه کرد: یکی اصالت، این اصالت باعث می‌شود مردم اطمینان خاطر پیدا کنند. در طول ۱۲۵سال گذشته در شورای عالی، نقش شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به طور کامل برجسته بوده است.

امانی بیان کرد: یکی از نقاط درخشش انقلاب اسلامی احیا شدن نقش‌های شورای عالی آموزش و پرورش است که سند تحول بنیادین یکی از اثرات مطلوب این شوراست. ۷سال مطالعه و درگیر کردن بیش از ۷۰۰نفر در تدوین سند تحول بنیادین، آن را حائز اهمیت کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این شورا به بیش از ۳۰۰اثر مطلوب دست یافته ایم گفت: شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی از جنس اصالت دارد. استقلال شورای عالی دومین سرمایه آن است. در این سرمایه، صیانت از حقوق مردم نهفته است.

وی افزود: گزارش دادن در بخش‌های مختلف در تاریخ شورای عالی وجود دارد حتی مذاکرات شورای عالی منشا تصمیم گیری‌های مهم می‌شود.

امانی سومین سرمایه شورای عالی آموزش و پرورش را اتقان کار دانست و اظهار کرد: این اتقان امروز یک وظیفه ملی است. اگر به اتقان کار خدشه وارد شود به سرمایه شورای عالی آموزش و پرورش آسیب وارد می‌شود. هر فردی که در قبال دانش‌آموزان مسئولیت دارد شورای عالی از آن اوست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بر اهمیت هم‌افزایی بین دستگاه‌ها تاکید و اظهار کرد: پاسخ این سوال که چرا آموزش و پرورش مهم است، اهمیت بالایی دارد. بخش عمده ای از توان و منابع کشور صرف آموزش و پرورش می‌شود لذا باید ضرورت این امر مشخص شود.

وی افزود: امروزه بینش، فهم و نگاهمان به اهمیت آموزش و پرورش نسبت به گذشته ارتقا داشته است؛ امروزه معتقدیم آموزش و پرورش در هر کشوری، ارزان ترین راه برای دستیابی به تمام آرزوهای آن کشور است.

امانی با اشاره به اهمیت مساله آموزش، تاکید کرد: آموزش سرنوشت انسان‌ها را تغییر می‌دهد. تمام صفاتی که باید در یک دانش‌آموز باشد، در سند تحول بنیادین آورده و بر آنان تاکید شده است.

وی اشاره کرد: کار آموزش و پرورش گسترده و ملی است. در سند تحول بنیادین مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله قید شده است که اهمیت بالایی دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: باید تلاش شود قواره و اهمیت آموزش و پرورش را روزانه مرور کنیم و آن را به مردم بشناسانیم تا مردم از نداشتن یک آموزش و پرورش موثر احساس کمبود و نیاز کنند.

یکی از کارکردهای مهم آموزش و پرورش، پاسخ‌گویی به نیازهای حال و آینده جامعه است

مجید رعنایی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز گفت: رسانه ها می توانند برای تکامل فهم و درک افراد جامعه، فرهنگ سازی و جاری سازی مفاهیم تحولی با نظام آموزش و پرورش همراهی کنند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه ابراز داشت: در تربیت، افزون بر حضور فعال و تعاملی دو طیف مربیان و متربیان، این فرایند گسترده به منظور زمینه‌سازی مناسب جهت تکوین و تعالی پیوسته هویت همه افراد جامعه و شکل‌گیری و پیشرفت مداوم جامعه صالح، ناگزیر از مشارکت و پشتیبانی عوامل اجتماعی متعددی است.

وی افزود: بر اساس میزان مداخله و تأثیرگذاری عوامل اجتماعی در فرایند تربیت، این عوامل در دو دسته کلی عوامل سهیم و عوامل موثر در تربیت قابل بررسی هستند.

رعنایی با اشاره به عوامل سهیم، اظهار داشت: عوامل سهیم، عواملی اجتماعی هستند که انجام فعالیت‌های تربیتی به طور صریح در فهرست کارکردهای این دسته عوامل در نظر گرفته شده است. موسساتی مانند مدرسه، دانشگاه و حوزه علمیه که کارکرد اصلی آنان تربیت است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به عوامل موثر در فرآیند تربیت، ابراز داشت: عوامل موثر، عوامل اجتماعی هستند که مداخله مستقیم در امر تربیت، از زمره کارکردهای آن‌ها به شمار نمی‌آید. اما به سبب ایفای نقش اساسی در فراهم نمودن دیگر مقدمات تحقق حیات طیبه در ابعاد گوناگون برای آحاد اجتماع، یا به دلیل تأثیرپذیری عمل مربیان و متربیان و فرآیند تربیت از این عوامل اجتماعی، در چگونگی تحقق فرایند تربیت و موفقیت آن اثرگذارند. با این تعریف، عوامل موثردرتربیت، طیف وسیعی از نهادها، سازمان‌ها، بنگاه‌ها و گروه‌های رسمی یا غیررسمی فعال در جامعه را در برمی‌گیرند.

رعنایی با اشاره به کارکردهای اختصاصی و مشترک آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران که در راستای انجام رسالت خود به انجام می‌رساند، اضافه کرد: کارکردهای اختصاصی به عنوان کارکردهای متمایزکننده وزارت آموزش و پرورش از سایر عوامل سهیم در تربیت عمومی هستند.

وی بیان کرد: زمینه‌سازی برای شناخت ظرفیت‌های وجودی متربیان و کمک به تکوین و تعالی پیوسته هویت آنان با تأکید بر ابعاد مشترک اسلامی و ایرانی و بسترسازی برای کسب شایستگی‌های اساسی و پایه در متربیان برای پاسخ‌گویی به نیازهای حال و آینده خود و جامعه یکی دیگر از کارکردهای آموزش و پرورش است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای ورود تربیت ‌یافتگان به انواع تربیت تخصصی، اشاعه و ترویج عادلانه دانش پایه و کاربردی فناوری‌های مورد نیاز جامعه در زمینه‌سازی برای اعتلای آن‌ها یکی دیگر از مهم ترین کارکردهای آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به کارکردهای مشترک آموزش و پرورش با سایر عوامل سهیم در تربیت عمومی، گفت: تقویت هویت متربیان و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی افراد جامعه؛ حفظ، ارزیابی و تعالی میراث فرهنگی (اسلامی و ایرانی) و انتقال آن به نسل جوان؛ گسترش عدالت اجتماعی و تحرک اجتماعی طبقات محروم بر اساس کسب شایستگی‌ها و گسترش اعتماد عمومی و امنیت اجتماعی از این باب می باشد.

رعنایی با اشاره به کارکرد آموزش و پرورش در ایجاد انسجام اجتماعی و تحکیم وحدت ملی، گفت: تنظیم و گسترش روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی بر مبنای نظام معیار اسلامی و ارتباط برادرانه با جوامع اسلامی از دیگر کارکرهای مشترک آموزش و پرورش با سایر دستگاهها و نهادهای اجتماعی است.

نیازمند خلق ارزش‌های مشترک برای سیاستگذاری در آموزش و پرورش هستیم

احمدرضا دوراندیش نیز گفت: در ماده قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع سیاست‌گذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه معرفی شده است.

وی افزود: در این قانون سه وظیفه عمده برای دبیرخانه شورای عالی از جمله پشتیبانی علمی پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسئولیت شورا؛ نظارت بر حسن اجرای مصوبات؛ و توسعه ارتباطات با مجریان و مردم تعیین شده است.

دوراندیش اظهار داشت: به نظر می رسد روابط عمومی‌های دستگاه‌های عضو شورای عالی آموزش و پرورش که مطابق قانون سهیم درامر سیاستگذاری در عرصه آموزش و پرورش هستند به عنوان موثرترین بخش‌هایی که می توانند در این وظایف به خصوص وظیفه توسعه ارتباطات با مجریان و مردم، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش را همراهی کنند.

وی افزود: نیازمند همکاری و مشارکت دستگاه ها و نهادهای ذینفع در فرآیند آموزش و پرورش برای خلق ارزش‌های مشترک در زمینه سیاستگذاری در آموزش و پرورش هستیم. از این رو این نشست آغاز خوبی برای برگزاری جلسات بعدی در راستای تحقق اهداف و اجرایی سازی تحول در آموزش و پرورش است.

معاون امور کمیسیون های دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اشاعه مصوبات شورای عالی، آشنایی مخاطبان و مجریان با کارکردها و دستاوردهای شورای عالی آموزش و پرورش، تبیین نقش سیاست‌گذاری شورای عالی آموزش و پرورش در عرصه آموزش و پرورش، چگونگی نقش آفرینی دستگاه های عضو شورا در حدود شکل گیری و مشارکت در اجرای مصوبات از جمله محورهایی است که می‌تواند موضوع جلسات بعدی این نوع هم اندیشی ها باشد.

تمام مردم جامعه خروجی نظام آموزش و پرورش هستند

مصطفی بابایی گفت: اینکه باید شورای عالی آموزش و پرورش یک برنامه و سیاست کلی در آموزش و پرورش ایجاد کند، اصل خوبی است.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم از توانمندی و ظرفیت بالای دستگاههای عضو شورای عالی استفاده بهینه کنیم، افزود: جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان یک جایگاه فرادستگاهی و هیات امنایی است که اعضای موثر و تاثیرگذاری عضو آن هستند.

بابایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش یک مساله کلیدی در تمام جوامع است، اظهار داشت: حضور دستگاه‌های مختلف عضو شورای عالی، این امید را زنده می‌کند که نهاد وزینی کار سیاستگذاری در آموزش و پرورش را بر عهده دارد.

بابایی با اشاره به اینکه تنها دانش‌آموزان خروجی آموزش و پرورش نیستند، افزود: همه مردم خروجی آموزش و پرورش هستند که هریک به نوبه خود می‌توانند در سرنوشت جامعه موثر و مفید باشند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: هم افزایی مضاعف در حوزه اطلاع رسانی و تحقق اهداف شورای عالی آموزش و پرورش اهمیت زیادی دارد که باید عملیاتی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار