مردعروسکی ایران چگونه چشم وچراغ سینمای ایران شد

تهران (پانا) – هادی حجازی‌فر دانش‌آموخته تئاتر عروسکی است که سالها در این زمینه فعالیت داشته است او که در کنار این هنر در تئاتر نیز فعالیت می‌کند پس از بازی در فیلم سینمایی ایستاده در غبار فصل نوینی از زندگی خود را آغاز کرد و این بار با فیلم سینمایی موقعیت مهدی به عنوان کارگردان در جشنواره فجر حاضر خواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۵۰۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
مردعروسکی ایران چگونه چشم وچراغ سینمای ایران شد

نیمی از دهه 50 گذشته بود که هادی حجازی‌فر در شهر خوی آذربایجان غربی چشم بر دنیا گشود. وی دانش‌آموختهٔ رشته کارشناسی نمایش عروسکی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در ورودی سال ۱۳۷۷ این دانشگاه است و سالها در زمینه تئاتر عروسکی و زنده فعالیت کرد و یکی از چهره‌های شناخته شده این هنر بوده است..
بازیگری در سینما را با فیلم سینمایی مزرعه پدری آغاز کرد او در آن زمان دانشجو بوده است و در نقش کوتاهی به ایفای نقش پرداخته است.
آغاز حضور جدی او در سینما با فیلم سینمایی ایستاده در غبار بود. او در این فیلم نقش احمد متوسلیان را ایفا کرد.
وی درباره حضورش در این فیلم به پانا گفته بود، «محمدحسین مهدویان را از فیلم‌های قبلی‌اش همچون «آخرین روزهای زمستان» می‌شناختم و به سینمای او علاقمند بودم.وقتی مهدویان بازی در فیلم ایستاده در غبار را به من پیشنهاد داد برای من خیلی عجیب بود، چون فکر می‌کردم هیچ شباهتی با آقای متوسلیان ندارم و خیلی تردید داشتم. اما گفتند به دلیل نگاه‌ها و ژست‌هایم مرا برای این نقش انتخاب کرده‌اند. هرچند با تردید آمدم اما وقتی قرار شد نقش را بازی کنم، سعی کردم با تمام وجودم حضور داشته باشم و خوشبختانه جواب داد.»


نخستین فیلم سینمایی مهدویان در جشنواره فیلم فجر به شدت دیده شد، ایستاده در غبار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را از آن خود کرد و جوایز بسیاری را نیز در جشنواره فجر کسب کرد، همین امر باعث شد که او در فیلم‌های ماجرای نیمروز(1) و (2) ، «لاتاری » مهدویان به ایفای نقش بپردازد .
ماجرای نیمروز در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. همچنین بهزاد جعفری طادی برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس شده‌است.

این فیلم در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد. موضوع این فیلم به ترورهای سازمان مجاهدین خلق ایران در سال ۱۳۶۰ و اتفاقات بعد از عزل ابوالحسن بنی صدر می‌پردازد.
هادی حجازی فر برای این فیلم نامزد دریافت بهترین بازیگر مکمل مرد جشنواره فجر نیز شد.
وی در ماجرای نیمروز 2 (ردخون) نیز به ایفای نقش پرداخت. این فیلم که دنباله ماجرای نیمروز (۱۳۹۵) است، در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و با نامزدی در ۱۲ رشته این جشنواره، توانست ۳ سیمرغ بلورین بدست آورد.
در ادامه همکاری‌های او با مهدویان این بار حجازی فر در فیلم لاتاری به ایفای نقش پرداخت. این فیلم تفاوت ساختاری با فیلم‌های قبلی مهدویان داشت و تنها در یک بخش نامزد سیمرغ جشنواره شد.
حجازی‌فر در ادامه تجاربش به بازی در فیلم به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا پرداخت.
این فیلم موفق به دریافت ۳ سیمرغ بلورین در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.


این فیلم داستان یونس و علی، پدر و پسر خلبانی بود که مأموریت ویژه آن‌ها به پرواز درآوردن یک هواپیمای ایلیوشین-۷۶ در تَدمُر به سمت دمشق است. آن‌ها باید مردم تحت ظلم داعش را به وسیله این پرواز نجات دهند اما در این راه مشکلات زیادی در انتظار آنها است.
هادی حجازی فر در ادامه حضورش در عصه بازیگری این بار در یک سریال نمایش خانگی به ایفای نقش پرداخت .او در این سریال که در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است با نیکی کریمی همبازی شد همین امر باعث آشنایی بیشتر این دو با یکدیگر و خلق اثری به نام آتابای شد.
هادی حجازی فر در فیلم سینمایی آتابای در کنار بازیگری ،نویسندگی فیلم را نیز بر عهده دارد و خیلی از منتقدان سینما اعتقاد دارند دراین فیلم ردپای این بازیگر و کارگردان سینما به شدت دیده می‌شود.


آتابای در سی‌وهشتمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین در ۵ بخش و همچنین فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان ماهنامه فیلم در شماره اسفندماه ۱۳۹۸ شده‌است. این فیلم در جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۲۱ حضور داشت.
داستان این فیلم دربارهٔ مردی میان‌سال به نام کاظم است که در روستای پیرکندی شهرستان خوی زندگی می‌کند. او که دانشجوی معماری دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده، پس از یک شکست عاطفی از دانشگاه انصراف داده و به زادگاه خودش برگشته‌است. خواهرش در جوانی خودسوزی کرده‌است و پس از آن مسئولیت سرپرستی و تربیت پسر خواهرش با اوست. حالا آیدین به سن نوجوانی رسیده و او خود را در تربیت او ناتوان می‌بیند و با این حال به شدت به او علاقمند است. از سوی دیگر رابطهٔ او با دوست قدیمی‌اش به نام یحیی دچار چالش شده‌است. در این میان، حضور دو خواهر که آتابای کار ساخت ویلا برای پدر آن‌ها را به عهده دارد، شرایط تازه‌ای را رقم می‌زند و او به سیما دختر بزرگ خانواده علاقه‌مند می‌شود اما در بیان این علاقه به او تردید دارد. و سرانجام این عشق هم نافرجام می‌ماند.
هادی حجازی‌فر در چهلمین دوره جشنواره فجر این بار به عنوان کارگردان حضور دارد.اولین ساخته وی با نام «موقعیت مهدی» یک فیلم سینمایی در ژانر دفاع مقدس است که درباره زندگی مهدی باکری است.
«موقعیت مهدی» اولین ساخته سینمایی هادی حجازی‌فر و محصول سیمافیلم است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد. فیلمنامه «موقعیت مهدی» توسط هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی نوشته شده است.
این فیلم در یک نسخه سریال نیز ساخته شده است که قرار است پس از اکران در سینماهای کشور در شبکه‌های تلویزیونی به نمایش دربیاید.
بسیاری از منتقدان سینما منتظر هستند تا دستپخت هادی حجازی‌فر را در جشنواره فیلم فجر را بچشند و ببینند آیا این کارگردان می تواند در عرصه کارگردانی همچون دنیای بازیگری موفق باشد.


در خلاصه داستان فیلم سینمایی موقعیت مهدی آمده است، مهدی باکری، فرمانده لشکر 31 عاشورا از برادر کوچک‌ترش حمید می‌خواهد برخلاف مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد...
هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی، بازیگران این فیلم سینمایی‌اند.
سایر عوامل فیلم عبارتند از؛ مدیر تولید و جانشین تهیه‌کننده: عبدالله شهباز‌زاده، مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، طراح صحنه: امیر زاغری، موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست، طراح لباس: بهزاد آقابیگ، طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج، طراحی و ترکیب صدا: مهرشاد ملکوتی، حسین ابوالصدق، صدابردار: مسیح حد‌پور سراج، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، طراح جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران، عکاس: علی نیک‌رفتار، دستیار اول کارگردان: وحید شیخلر، منشی صحنه: محسن بهاری، برنامه‌ریز و بازیگردان: ابراهیم امینی، مجری طرح: سجاد نصرالهی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار