ریشه افزایش بی‌وقفه اجاره‌بها از کجاست؟

تهران (پانا) - اجاره بهای مسکن در یک ماه گذشته رتبه سوم تورم را در بین کالاها و خدمات به خود اختصاص داده و کارشناسان معتقدند به علت جا ماندن تورم اجاره نسبت به قیمت مسکن، روند افزایش اجاره بها ادامه خواهد داشت. یکی از کارشناسان حوزه مسکن عنوان می‌کند که اجاره‌بها تا حد زیادی تحت تأثیر قیمت مسکن است و فردی که در بازاری به نام مسکن سرمایه‌گذاری کرده است برای بازدهی سرمایه‌گذاری‌اش از فرصت دریافت اجاره استفاده می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۵۰۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
ریشه افزایش بی‌وقفه اجاره‌بها از کجاست؟

گزارش‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که در مهر امسال اجاره مسکن رشد ۵۱.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و در آبان ماه همین شاخص ۵۴.۹ درصد رشد داشته است. در آذرماه هم اجاره‌بها ۵۴.۲ درصد رشد کرده است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود از نرخ تورم دی‌ماه، اعلام کرده که اجاره‌بها بیشترین اثر را در رشد نرخ تورم داشته است.

همچنین بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره‌بهای هر مترمربع مسکن در تهران در آذرماه امسال ۸۴ هزار تومان است که به این معنی است مستأجر یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک واحد ۱۰۰ متری ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره‌بها پرداخت کند.

تأخیر در جهش قیمت مسکن و اجاره

«محمود اولاد» کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با پانا درباره افزایش بی‌سابقه اجاره‌بها عنوان کرد: «همیشه جهش‌های مسکنی در بخش قیمت مسکن و اجاره‌بها نسبت به هم تأخیر زمانی دارند. در واقع بدین‌صورت است که ابتدا قیمت آپارتمان بالا می‌رود و درنتیجه قدرت خرید برای خرید از دست می‌رود و به سمت اجاره می‌رود و کم‌کم اجاره شروع به افزایش می‌کند تا به حالتی برسد که دوباره بازار به توازن و تعادل برسد.»

وی افزود:‌ «در واقع از آنجایی‌که اجاره مسکن در سال گذشته از رشد قیمت مسکن عقب‌مانده بود و نتوانسته خود را همگام با آن پیش بیندازد، لذا باید انتظار داشته باشیم، اجاره مسکن در یکی دو سال آینده با شیبی تندتر از قیمت مسکن به پیش برود تا کمی از این عقب‌ماندگی را جبران کند. بنابراین رشد اجاره‌بها در ماه‌های اخیر قابل پیش‌بینی بوده است.»

بعد از کاهش کیفیت زندگی فرد ناگزیر به پرداخت اجاره بیشتر می‌شود

اولاد با اشاره به اینکه فاصله افزایش قیمت مسکن تا افزایش اجاره‌بها منجر به تغییرات دیگری نیز می‌شود، اظهار کرد: «موضوع این است که بعد از افزایش قیمت مراحلی طی می‌شود، افراد ابتدا محله زندگی‌شان را تغییر می‌دهند و کیفیت زندگی را کم می‌کنند یا حتی به شهرهای پیرامونی می‌روند و کم‌کم به سمت بازار اجاره بیشتر کشیده می‌شوند.»

کاهش ساخت‌وساز باعث افزایش اجاره‌بها شده است

این کارشناس مسکن با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن اظهار کرد: ‌«سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کاهش پیدا کرده و همین یکی از عوامل مؤثر در افزایش قیمت مسکن می‌شود زیرا عرضه کم شده است و اجاره‌بها بالا رفته است.»

اولاد عنوان کرد: «زمانی ساخت و ساز برای سرمایه‌گذار صرف داشت که 4 یا 5 طبقه بسازد اما اکنون زمین کلنگی دو برابر شده و با آن تراکم، ساخت‌وساز به‌صرفه نیست و در نتیجه به‌ اندازه تقاضا مسکن نداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار