عواملی که سردرد میگرنی را تشدید می‌کند

تهران (پانا) - سردرد میگرنی ارتباط مستقیم با مصرف برخی از مواد غذایی دارد و با حذف برخی غذاها می توان از تشدید سردرد میگرنی جلوگیری کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۹۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
عواملی که سردرد میگرنی را تشدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گلوتامات ماده‌ای است که در محصولات آماده شده به میزان زیادی وجود دارد از این رو باید برچسب روی محصولات را با دقت مطالعه کرد. این ماده در انواع کنسرو و غذا‌های یخ زده وجود دارد.

آسپارتام که به عنوان قند جانشین در بعضی از نوشابه‌های رژیمی و یا شیرین کننده‌های مصنوعی به کار می‌رود، از محرک‌های میگرن است.

همچنین بعضی غذا‌های حاوی آمین ها، فعال کننده رگ‌ها هستند و به نظر می‌رسد آغازگر انقباض رگ‌های خونی در مغز باشند. «تیرامین» و «فنیل اتیل آمین» دو ماده اصلی عامل این مشکل است. اگرچه سایر آمین‌ها نیز ممکن است اثر‌های مشابهی داشته باشد. «تیرامین» در الکل، برخی پنیر‌ها به ویژه پنیر‌های مانده، میوه‌ها و سبزی‌های کال و فاسد، مخمرها، انواع آجیل، ماهی شور، کنسرو شاه ماهی، خامه ترش، آووکادو، سوسیس‌های تخمیری و گوشت‌های مانده یا چرب وجود دارد. «فنیل اتیل آمین» نیز در کاکائو، شکلات، پنیر و مواد غذایی حاوی این سه ماده غذایی، یافت می‌شود.

مس هم از دیگر عوامل تشدید کننده میگرن است که در آجیل ها، شکلات و جوانه گندم وجود دارد‏؛ مرکبات از جمله پرتقال، گریپ فروت و نارنگی نیز باید از رژیم غذایی حذف شود، زیرا این میوه‌ها جذب روده‌ای مس را افزایش می‌دهد و ممکن است در فرآیند آغاز حمله‌های میگرن نقش داشته باشد.
همچنین اگر ساعات تغذیه نامرتب باشد یا مصرف قند و شکر یا کربوهیدرات‌ها در وعده‌های روزانه زیاد باشد، احتمال بروز سردرد و میگرن نیز بیشتر می‌شود.
افراد مستعد ابتلا به میگرن باید بکوشند همیشه مقداری خوراکی سالم به همراه داشته باشند تا به محض گرسنگی مصرف کنند، زیرا گرسنگی شدید نیز با تشدید میگرن می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار