خسرو ساکی:

فعلا ترمیم معدل نداریم و مصوبه کنونی، ترمیم نمره است

تهران (پانا) - رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش خبر داد نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به 70 درصد دانش‌آموزان معدل بالای سال جاری همان دانش‌آموزان رتبه‌های 3 هزار هستند و 30 درصد آن برای سال‌های گذشته است که به پشت کنکوری تبدیل می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۴۹۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
فعلا ترمیم معدل نداریم و مصوبه کنونی، ترمیم نمره است

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه درباره دانش آموزانی که در سنوات گذشته یا در یک سال تحصیلی معدل پائینی کسب کرده اند، توضیح داد: در حال حاضر ترمیم معدل نداریم و مصوبه کنونی ترمیم نمره است. اگر دانش آموزی در یکی از دروس تخصصی یا عمومی به عنوان سابقه تحصیلی نمره پائینی کسب کند، می تواند مجددا درآزمون آن درس شرکت کند و نمره جدید دانش آموز در صورتی که بالاتر از نمره قبلی او باشد برای سازمان سنجش ارسال و نمره جدید مبنی قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: سوالات دارای تکنیک های هم ترازسازی هستند که در حین طراحی سوال و تحلیل نتایج قرار می گیرد و توسط متخصصین فن صورت می گیرد.

ساکی معتقد است برابری و عدالت در کیفیت آموزش در اقصی نقاط کشور وجود ندارد و این شرایط برای امتحانات نهایی و کنکور سراسری بدین شکل است. در کنکور سراسری با اعمال ضریب مناطق محروم این نابرابری را جبران و هم تراز کردند. باید همان روش را می توانند برای پذیریش در رابطه با معدل دانش آموزان نیز اعمال کنند و به مناطق محروم ضریبی اختصاص دهند تا نابرابری در ارائه خدمات، به نحوی به فرصت ها نزدیک شود.

وی افزود: امتحانات در سراسر کشور طبق شیوه نامه مدون و استانداردی انجام می گیرد و جزو اموری است که سلیقه ای نیست و به موقعیت بستگی ندارد و باید ستاد امتحانات استان به فراهم سازی شرایط بپردازد که تا حدود زیادی شرایط یکسانی برای برگزاری اعمال می شود.

ساکی خاطرنشان کرد: فرایند تصحیح سوالات تشریحی الکترونیکی جایگزین تصحیح فعلی خواهد شد و برگه سوال دانش آموز هنگامی که تحویل منشی جلسه می شود، اسکن و از حالت فیزیکی تبدیل به سند الکترونیک می شود کهاین سند قابلیت زدن سربرگ، برش سوالی و توزیع کشوری دارد و به جای اینکه یک برگ امتحانی را یک محصص تصحیح کند، که شرایط روحی و خستگی بر او تاثیرگذار باشد، هر سوال برای یک مصحح برای تصحیح ارسال می شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش اضافه کرد از اهداف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور، توجه بیشتر به ساحت های شش گانه تربیت از جمله افزایش نقش تربیتی مربیان، یادگیری مستمر و پیوسته و عمیق شدن یادگیری در سوالات تشریحی است که به زعم اکثر صاحبنظران حوزه سنجش بیشتر از سوالات چهارگزینه ای باعث افزایش توانایی استدلال و تحلیل دانش آموزان می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در سوالات چهارگزینه ای چه در کلاس های کنکور و کتاب های تست زنی سرعت و تکنیک جای تحلیل و استدلال و بحران را گرفته است و همچنین به چالش آسیب های روانی ناشی از آزمون که در چند ساعت کاری باید دقت کرد.

ساکی یادآور شد: کتب درسی نقشه علمی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است که می بایست مبنی قرار گیرد که در این صورت باید به آن توجه شود در غیر اینصورت باید از کتب دیگر از سایر مولفین استفاده کرد.

وی اذعان کرد: نتایج بررسی ها نشان می دهد که نزدیک به 70 درصد دانش آموزان معدل بالای سال جاری همان دانش آموزان رتبه های 3 هزار هستند و 30 درصد آن برای سال های گذشته است که به پشت کنکوری تبدیل می شوند.

ساکی با بیان اینکه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خوشبین هستم، گفت: با آئین نامه اجرایی فاصله وجود دارد و تا ابلاغ آن باید منتظر بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار