تخت‌روانچی: ایران به‌رغم تحریم‌ها دستاوردهای چشمگیری در توانمندسازی زنان دارد

تهران (پانا)‌ - نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت مسائل مربوط به زنان و دختران تحت اختیارات مجمع عمومی و سایر نهادهای مرتبط سازمان ملل متحد است و شورای امنیت باید تنها زمانی به این موضوع رسیدگی کند، که مستقیما به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مرتبط باشد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
تخت‌روانچی: ایران به‌رغم تحریم‌ها دستاوردهای چشمگیری در توانمندسازی زنان دارد

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در سخنانی در نشست شورای امنیت درباره زنان، صلح و امنیت با اشاره به نقش و جایگاه زنان در تحولات اجتماعی - اقتصادی و زندگی سیاسی کشورها، اظهار کرد: در وضعیت‌های منازعات و درگیری‌ها، تلاش‌ها باید بر رسیدگی به علل ریشه‌ای خشونت علیه زنان متمرکز شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: در وضعیت‌های پس از جنگ، رویکرد اصلی باید حمایت از حقوق زنان و تضمین مشارکت آن‌ها در حل و فصل منازعات، فرآیندهای صلح و همچنین فعالیت‌های بشردوستانه باشد.

تخت روانچی گفت جمهوری اسلامی ایران برای نقش زنان در توسعه اقتصادی-اجتماعی و نیز حیات سیاسی و فرهنگی جامعه ایران اهمیت زیادی قائل است.

وی در این نشست به تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: به رغم اعمال تحریم‌های آمریکا که ناقض قوانین بین‌المللی، حقوق اولیه زنان و دختران، به‌ویژه حق توسعه آن‌هاست، در ایران دستاوردهای چشمگیری در توانمندسازی زنان و دختران، از جمله در حوزه آموزش و تحصیلات حاصل شده است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان در غرب آسیا (خاورمیانه) گفت: متاسفانه همچنان شاهد تأثیرات مخرب اشغالگری و مداخلات خارجی و همچنین فعالیت‌های تروریستی هستیم که زنان و دختران را هدف قرار می‌دهند.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: قدیمی‌ترین مورد در واقع وضعیت زنان فلسطینی است که همچنان از پیامدهای چندین دهه اشغال و نقض حقوق بشر رنج می‌برند.

تخت روانچی ادامه داد: ما بر این باوریم که حمایت از حقوق بشر همه افغان ها، از جمله زنان و دختران، مشارکت آنها در فرایند صلح و امنیت و همچنین، آرمان‌های مشروع آنها باید تضمین شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پایان بر این موضع اصولی تاکید کرد که مسائل مربوط به زنان و دختران تحت اختیارات مجمع عمومی و سایر نهادهای مرتبط سازمان ملل متحد است و شورای امنیت باید تنها زمانی به این موضوع رسیدگی کند، که مستقیما به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مرتبط باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار